بیماران کرونایی در خطر-امتحانات دانش‌آموزان در ابهام

آفتاب یزد- گروه شبکه: به هنگام فصل گرما، مسئولان امر اولین فکر و ایده‌شان برای جلوگیری از افزایش مصرف برق، قطع آن است. موضوعی که چند روزی است مردم تهران و سایر شهرستان‌ها بدون آنکه از قبل به آن‌ها اطلاع داده شود، با آن روبه رو هستند. جالب آنجاست که هنوز تابستان ازراه نرسیده و با این اوصاف به نظر می‌رسد که در روزهای آتی شرایط به مراتب بدتر خواهد شد. درست است که امسال به دلیل کمبود بارش ها، تامین برق مورد نیاز کشور با مشکل مواجه است اماعدم مدیریت و بی‌برنامگی مسئولان، سبب شده که خاموشی‌ها که بعضا با اختلال در اینترنت همراه است مشکلاتی را برای مردم به وجود بیاورد از جمله آنکه از این رهگذر بسیاری از وسایل برقی دچار آسیب گشته و کسب و کارهای اینترنتی متحمل ضررگشته‌اند اما در سطح وسیع‌تر در روند کار بیمارستان‌ها به خصوص حالا که بیماران زیادی به خاطر کرونا در آنجا بستری هستند اختلال، دانش‌آموزان را به خاطر امتحانات آنلاینشان سرگشته و مسابقات ورزشی چون شطرنج را با شکست روبه رو ساخته است. آنطور که محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل توانیر اعلام کرده آنچه موجب خاموشی‌های پراکنده در تهران و سایر استان‌ها شده ودر واقع دلیل بهم خوردن تراز تولید و مصرف به حساب می‌آید، خشکسالی و غیر ممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمزارزها است. دلایلی که هر کدام با تدبیر وزارت نیرو می‌توانست مدیریت شود،
اما این چنین نشد.
> شبکه برق به‌دلیل ارز دیجیتال در معرض آسیب است
اما در این راستا سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.» به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: «شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است. از دیروز برنامه‌های مدیریت مصرف برای مشترکان بزرگ آغاز شد و همچنین در حال جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز هستیم.» رجبی مشهدی ادامه داد: «از سال گذشته شرایط معرفی مراکز استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم کردیم و در عین حال برق مراکز مجاز با هماهنگی صورت گرفته در ساعات اوج مصرف قطع می‌شود.» وی در عین حال افزود: «شرکت‌های برق نیز موظف شدند خاموشی‌های احتمالی را از طریق سامانه برق من اطلاع‌رسانی کنند، علاوه بر این برای مشترکان تهرانی پیامک هم ارسال خواهد شد.» وی با بیان این که حتی تجهیزات صنعت برق نیز به دلیل این مصارف غیرمجاز که بار زیادی را به شبکه تحمیل کرده‌اند، در معرض آسیب هستند، تصریح کرد: «مشترکان نیز می‌توانند آسیب به وسایل برقی خود را از طریق برنامه موبایلی برق من، به اطلاع شرکت‌های برق برسانند و مستندات خود را بارگذاری کنند.»


> انتشار جداول خاموشی شوخی‌ای بیش نبود؟
نکته‌ای که در این میان آزار‌دهنده است، بی‌اطلاعی مردم از خاموشی هاست که به همین منظور از مردم خواسته شده که خاموشی‌های احتمالی را از طریق سامانه برق من پیگیری کنند. حال پس از چند روز خاموشی جداول خاموشی پایتخت منتشر شده است که آن هم هیچ تطابقی با واقعیت ندارد و مردم همچنان بی‌اطلاع هستند و این مسئله موجب نارضایتی آن‌ها شده، چرا که به دلیل اهمیت برق در زندگی افراد بسیاری از کارهای روزمره تحت الشعاع قرار گرفته، در حالی که کوچکترین حق هر فرد اطلاع از وقوع زمان خاموشی است. به گزارش ایسنا، ابوذر صالحی، مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل شرکت توانیر گفته است: به شرکت‌های توزیع تاکید شد که جداول خاموشی را صادقانه اعلام کنند و از مردم خواهش می‌کنیم که تحمل کنند.» به گفته وی به زودی داده‌های واقعی در سایت شرکت‌های توزیع بارگذاری و سرورهای سامانه «برق من» نیز اضافه می‌شود و به راحتی خاموشی برنامه ریزی شده احتمالی و هم خاموشی‌های اطراف مشترک را اعلام می‌کنیم البته اگر مردم نیز با ما همکاری داشته باشند می‌توانیم با کمترین خاموشی از این شرایط عبور کنیم. » صالحی با تاکید بر اینکه واقف بر این هستیم که در شرایط کرونا، امتحانات و گرمای هوا برق نیاز اساسی مشترکان است، تصریح کرد: «با همکاری متقابل می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و ما معتقد هستیم که اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشیم تا بتوانیم با کمترین تنش از این شرایط عبور کنیم.»
> انتقاد عضو شورای شهر
یک عضو شورای شهر تهران هم نسبت به قطع ناگهانی و پیاپی برق در تهران انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، حجت نظری گفت: «تذکر بنده در مورد پدیده قطع ناگهانی و طولانی مدت برق است که متاسفانه چند روزی است در مناطق مختلف پایتخت رخ می‌دهد و موجب اعتراض و نارضایتی مردم تهران شده است. اعتراضی که به طرق مختلف به بنده نیز منتقل شده و وظیفه خود می‌دانم که به نمایندگی از مردم تهران، آن را به گوش مسئولان مربوطه برسانم.» نظری تصریح کرد: «مردم از قطع ناگهانی و طولانی مدت برق که عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد گلایه دارند و از آن بدتر اینکه این قطع برق، بدون جدول زمانبندی و اعلام قبلی رخ می‌دهد و قطع اینچنینی برق، مشکلات مردم را دوچندان کرده است.» وی ادامه داد: «حتما مسئولان محترم در وزارت نیرو مطلع هستند که کلاس‌های درس و همچنین امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان عمدتا به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین در جریان هستند که برخی کارمندان و مشاغل در حال دورکاری‌اند، لذا قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده و با آغاز امتحانات، مشکلات را
دو چندان نیز خواهد کرد. به‌خصوص اینکه در حال حاضر نیز این اقدام سبب استرس و سردرگمی دانش‌آموزان، دانشجویان و
خانواده‌های آنان شده و بیم آن را دارند که در حین برگزاری آزمون، با قطع برق مواجه شده و نتیجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بین برود.» وی ادامه داد: «گزارش‌هایی وجود داشته که متاسفانه با قطع برق، سرویس‌دهی اینترنت همراه برخی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دچار اخلال می‌شود که لازم است وزیر ارتباطات پیگیری لازم را نسبت به حل آن انجام دهند.» این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: «در پایان به نمایندگی از مردم تهران، ری و تجریش از وزارت نیرو می‌خواهم که از قطع برق تا جای ممکن خودداری کرده و اگر به دلایلی نظیر افزایش مصرف و امثال آن مجبور به این کار هستند، اولا ساعات خاموشی در هر منطقه را از قبل اعلام کرده و ثانیا حتما آن را در ساعاتی اعمال کنند که آسیبی به روند فعالیت حرفه‌ای شهروندان از جمله آزمون‌های دانشجویان و دانش‌آموزان و نیز فعالیت کسب و کارها وارد نشود.»
> شکست شطرنج بازان ایران
همانطور که عنوان شد قطعی‌های پی در پی برق، کشور را با مشکل مواجه کرده است که در یک مورد، منجر به این شد که شطرنج بازان ایران در مسابقات آنلاین قهرمانی آسیا شکست بخورند. به گزارش ایسنا، داستان از این قرار است که به دلیل شیوع کرونا مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا از
۳۱ اردیبهشت با میزبانی مجازی امارات به صورت هایبریدی برگزار می‌شود. شطرنج هایبریدی راهکار فدراسیون جهانی
بوده تا شطرنج بازان از فضای مسابقات دور نمانند. در این روش بازیکنان با حضور فیزیکی داوران و تحت کنترل دوربین‌ها به صورت آنلاین مسابقات خود را جلو می‌برند. در این رقابت‌ها پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران، محمد امین طباطبایی، آرین غلامی، احسان قائم مقامی و دیگر شطرنج بازان برتر ایران حضور دارند. روز گذشته با قطع ناگهانی برق در تهران، شطرنج‌بازان به مشکل خوردند. شادی پریدر که به عنوان برگزار‌کننده در این رقابت‌ها حضور دارد از وزیر نیرو درخواست کرد که برق فدراسیون شطرنج را در ۱۰ روز آینده قطع نکنند! او در این باره
نوشت: وزیر محترم نیرو، امروز اسطوره‌ها و قهرمانان رشته شطرنج در مهمترین مسابقه سال، قهرمانی بزرگسالان آسیا که سهمیه جهانی را باید کسب کنند، حضور دارند که مسابقات آنلاین برگزار می‌شود اما به دلیل قطعی برق رقابت‌های خود را از دست دادند و شکست خوردند. این بچه‌ها خیلی حیا دارند. شطرنج بازان مظلومانه و با چشمان گریان بدون هیچ اعتراضی به محل هتل خود رفتند. طفلکی‌ها عادت کرده اند. بخاطر آبروی کشور در این مسابقات، لطفا در این ۱۰ روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنید! »
> به فکر برق اضطراری باشید
مورد دیگر که قطعی برق به آن ضربه زده است، اختلال در روند درمان بیماران به خصوص بیماران کرونایی است که به دستگاه اکسیژن وابسته هستند و وای به روزی که با قطعی برق اکسیژن به آن‌ها نرسد. در این راستا علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت در توئیتی نوشته است: «می‌دانید با قطع برق، بیماران کرونایی که در منزل به دستگاه اکسیژن‌ساز وابسته هستند امکان تنفس ندارند؟! می‌دانید با قطع برق، اگر یک هزارم درصد! برق اضطراری بیمارستان برای روشن شدن اکسیژن‌سازها وارد مدار نشود! برای بیماران کرونایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟!» اما تلخ‌تر از آن پاسخی است که مدیر کل دفتر خدمات مشترکین شرکت توانیر درباره مشکلات ناشی از قطعی برق بیماران در منزل می‌دهد. او گفته است: «جاهایی که وجود برق نیاز است باید از قبل به فکر برق اضطراری باشند! اگر شخصی دستش را به سیم برق بزند و فوت کند شامل بیمه می‌شود، نه بیمارانی که با قطعی برق دچار مشکل می‌شوند!»
> قطع برق و امتحانات مجازی
از سوی دیگر قطع برق در زمان امتحانات باعث شده که تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان با مشکل روبرو شوند. دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گویند که امتحانات به شکل مجازی با سختی‌هایی همراه است مثلا معلم یا استاد، سوالات را با هم یا یکی یکی می‌فرستد و یک زمان کوتاه برای پاسخ در نظر می‌گیرد. برخی از معلمان و اساتید هم از هر دانش‌آموز و دانشجو به شکل آنلاین و تک نفره امتحان می‌گیرند و اگر وقتی نوبت به محصلی برسد و آنلاین نباشد، نمره منفی می‌گیرد. حال در این شرایط قطعی برق هم بر مشکلاتشان افزوده است. به خصوص آنکه از هفته آینده امتحانات برخی از دانشجویان آغاز می‌شود اما سامانه دانشگاه‌ها هم به خاطر قطعی برق تعطیل شده است. حال در این شرایط سخنگوی صنعت برق برای قطعی برق در زمان امتحانات دانش‌آموزان راه حل جالبی پیشنهاد کرد و گفته است: «قبل از قطعی برق، تغییر محل دهید تا به امتحان‌تان لطمه نخورد! ما برنامه خاموشی را از برنامه برق من و سایت شرکت‎های برق اعلام می‎کنیم تا دانش ‎آموزان مطلع شوند و از شارژر استفاده کنند و یا تغییر محل دهند.»
> واکنش کاربران
اما قطعی برق‌ها صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز درآورده و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «ما بیمار کرونایی داریم دستگاه اکسیژن ساز اجاره کردیم با برق کار میکنه شبیه ما هزاران نفر هستند... وقتی دو ساعت بدون برق باشیم حالا آب جهنم اکسیژن رو چیکار کنیم؟ ما مردم عادی چیکار کنیم؟».
دیگری نوشت: «اگرقرارشد قطع برق استمرار داشته باشد بهتراست جدول خاموشی درمناطق اعلام تا مردم آمادگی درجهت‌عدم استفاده ازوسائل برقی داشته باشند تا خسارتی یا حوادثی بابت آن‌ها صورت نگیرد».
کاربردیگر گفته است: «قرار بود برق روزی دو ساعت طبق جدول زمان‌بندی قطع بشه نه اینکه هر وقت دلشون خواست
قطع کنن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «به خاطر قطعی برق تلویزیون و کولر و دستگاه دیجیتال و مهتابی خونمون سوخت و اداره برق هم پاسخگو نبود».
کاربران دیگر نوشته اند: «آیا کسی هست که پاسخگو باشد که دستگاه اکسیژن ساز بیماران کرونایی با برق کار میکنه؟ آیا کسی پاسخگوی غیبت دانشجویان از کلاس آنلاین که حضور و غیاب سیستمی انجام میشه هست؟»، «الان وقت امتحان بچه‌هاست دخترم تو تاریکی درس میخونه لطفا به گوش مسئولین برسونید»،
«ما قبول داریم باید برق در ساعاتی قطع بشه ولی تو رو خدا هماهنگ کنید با اداره برق زمان درست رو اعلام کنن»، «متاسفانه به جای تعویض لامپ‌های روشنایی خیابان از پرمصرف به کم مصرف و الزام به مغازه دارها نسبت به تعویض لامپهای روشنایی پرمصرف تابلوهای مغازه فقط زورشان به مردم عادی میرسه در اکثر منازل لامپ‌های کم مصرف استفاده میشه»، «چرا برق‌ها ساعت‌های امتحان قطع میشه لطفا رسیدگی کنید».