زير سايه بي‌برقي

هشتگ روز درباره قطع برق  روزهاي عجيبي را به چشم مي‌بينيم
گفت‌وگو با احسان قائم‌مقامي شاهد عيني اتفاقات  عجيب مسابقات آنلاين شطرنج  همين حالا دوباره برق رفت
 
نورا   حسيني


دليل قطع چندباره برق در محلات تهران هر چه باشد، عدم اطلاع‌رساني صحيح مردم را دچار دشواري‌هاي زيادي كرده است. از آسيب به وسايل برقي گرفته تا دانش‌آموزان و دانشجوياني كه براي امتحان‌هاي آنلاين دچار مشكل شده‌اند. 
يكي از شهروندان تهراني با نگاهي دايي جان ناپلئوني مي‌گويد: اين قطع برق‌هاي طولاني كه چند بار هم تكرار مي‌شود، شبيه كودتاي برقي است كه مي‌خواهند دم انتخابات مردم را ناراضي كنند. ديگري از گرماي محل كار خود مي‌گويد كه باعث فراري شدن كارمندان شده و ادامه مي‌دهد: در روزهاي كرونايي كارمندان نصف و نيمه سر كار مي‌آيند اما در اين دو، سه روزه تا نيمه روز به دليل گرما بيشتر آنها به خانه پناه مي‌برند. 
او ادامه مي‌دهد: ‌روز گذشته به يكي از فروشگاه‌ها براي خريد رفتم به  خاطر قطعي برق بخش پروتييني بوي بسيار بد گوشت مانده گرفته بود و مشخص بود به يخچال‌هاي فروشگاه آسيب رسيده است. 
به گفته اين شهروند آب بسياري از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ كار مي‌كند. در شرايط كرونايي، استفاده از آب براي شستن دست‌ها و رفع آلودگي واجب است. برق كه قطع مي‌شود، در واقع آب هم قطع مي‌شود.
در توييتر هم موج توييت‌هاي انتقادآميز به راه افتاده است. نگراني بابت بيماران كرونايي كه در منزل از دستگاه‌هاي اكسيژن استفاده مي‌كنند، جانبازان و... 
يكي از خرابي يخچال خانه‌اش در گراني‌ها به خشم آمده و گرفتن خسارت از اداره برق را شبيه شوخي مي‌داند. 
مديران برقي كشور دليل قطع برق را افزايش 20 درصدي مصرف برق كه مي‌تواند ناشي از استخراج رمز ارزها باشد يا استفاده از كولر مي‌دانند. برخي نيز فرسودگي تجهيزات را دليل افزايش مصرف‌ها عنوان مي‌كنند. اما بيش از آنكه قطعي برق مورد اعتراض باشد، بي‌برنامه‌گي و تكرار چند باره آن در برخي مناطق مورد اعتراض مردم است. 
در ميانه روز، مناطق مركزي شهري دچار آشفتگي عجيبي شده بود. رستوران‌ها، بانك‌ها، فروشگاه‌ها در خاموشي بودند. حجت نظري عضو شوراي شهر تهران هم روز گذشته نسبت به پديده قطع ناگهاني و طولاني‌مدت برق واكنش نشان مي‌دهد و مي‌گويد: متاسفانه چند روزي است در مناطق مختلف پايتخت رخ مي‌دهد و موجب اعتراض و نارضايتي مردم تهران شده است؛ اعتراضي كه به طرق مختلف به بنده نيز منتقل شده و وظيفه خود مي‌دانم كه به نمايندگي از مردم تهران، آن را به گوش مسوولان مربوطه برسانم. 
به گفته او مردم از قطع ناگهاني و طولاني‌مدت برق كه عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ مي‌دهد،گلايه دارند و از آن بدتر اينكه اين قطع برق بدون جدول زمانبندي و اعلام قبلي رخ مي‌دهد و قطع اينچنيني برق، مشكلات مردم را دوچندان كرده است. حتما مسوولان در وزارت نيرو مطلع هستند كه كلاس‌هاي درس همچنين امتحانات پاياني دانشجويان و دانش‌آموزان عمدتا به شكل آنلاين و در بستر اينترنت انجام مي‌شود. همچنين در جريان هستند كه برخي كارمندان و مشاغل در حال دوركاري‌اند؛ لذا قطع ناگهاني برق سبب بروز مشكل براي اين افراد شده و با آغاز امتحانات، مشكلات را دو چندان نيز خواهد كرد. به‌خصوص اينكه در حال حاضر نيز اين اقدام سبب استرس و سردرگمي دانش‌آموزان، دانشجويان و خانواده‌هاي آنان شده و بيم آن را دارند كه حين برگزاري آزمون با قطع برق مواجه شده و نتيجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بين برود.  نظري ادامه مي‌دهد: ‌گزارش‌هايي وجود داشته كه متاسفانه با قطع برق، سرويس‌دهي اينترنت همراه برخي از اپراتورهاي تلفن همراه نيز دچار اخلال مي‌شود كه لازم است وزير محترم ارتباطات پيگيري لازم را نسبت به حل آن انجام دهند.
او از وزارت نيرو درخواست كرد كه از قطع برق تا جاي ممكن خودداري كرده و اگر به دلايلي نظير افزايش مصرف و امثال آن مجبور به اين كار هستند، اولا ساعات خاموشي در هر منطقه را از قبل اعلام كرده و ثانيا حتما آن را در ساعاتي اعمال كنند كه آسيبي به روند فعاليت حرفه‌اي شهروندان از جمله آزمون‌هاي دانشجويان و دانش‌آموزان و نيز فعاليت كسب‌وكارها وارد نشود.او در توييتي هم به جدول اعلام قطع برق كه هم در صبح و هم در بعدازظهر روز گذشته منتشر شده، اما در بسياري از مناطق اجرايي نشد و مردم بيشتر غافلگير شدند هم اعتراض مي‌كند و مي‌نويسد: ‏صبح امروز در صحن شوراي شهر نسبت به قطع ناگهاني و پياپي برق در تهران تذكر دادم و خواستار توجه به آزمون‌هاي آنلاين دانش‌آموزان، دانشجويان و فعاليت كسب‌وكارها شدم. حدود ظهر جدول زمانبندي اعلام شد كه بيشتر شبيه به مسخره كردن مردم بود و بعيد است قطع برق براساس آن انجام شود! 
يك نماينده مجلس هم فيلمي كوتاه از گرفتاري در آسانسور دانشگاه اميركبير در حين قطع برق در صفحه شخصي خود در اينستاگرام منتشر كرده است. اقبال شاكري در توضيح اين تصاوير نوشته است كه «وزارت نيرو بايد از قبل، ساعت و محدوده قطعي برق را مشخص و اعلام كند تا مردم براي كارهاي‌شان تصميم‌گيري كنند.»
ساده‌ترين و بي‌هزينه‌ترين نتيجه اين بي‌تدبيري‌ها، اتفاقي است كه براي بنده رخ داد و حدود يك ساعت در آسانسور دانشگاه امير كبير محبوس شديم. وقتي بدون اطلاع برق را قطع مي‌كنند، كارگاه‌هاي صنعتي، مدارس و امتحانات آنلاين، خانواده‌ها، مراكز درماني و... لطمات جبران‌ناپذيري مي‌بينند.
اساسا به بيماران كرونايي، افراد مسن و بعضا جانبازهاي بستري در منزل و زير دستگاه اكسيژن و استرس خانواده‌هاي ايشان كسي فكر مي‌كند؟!
اين عدم تصميم‌گيري و اطلاع قبلي ناشي از سوءمديريت در وزارت نيرو است و لازم است ضمن عذرخواهي از مردم و جبران خسارات مالي وارده، تدبيري اتخاذ كنند كه اين روند بي‌مسووليتي در قبال شهروندان متوقف شود.»
شاكري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت هم گفته است: مشكلات متعددي از قبيل بي‌آبي،گرما، رمزارزها در اين قطعي برق عنوان شده است كه هريك در جاي خود بايد رسيدگي شود اما اينكه بدون برنامه اقدام به قطع برق مي‌كنند و زندگي مردم را از همه جهات تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند، جايي سوال دارد. او از قوه قضاييه درخواست كرده به عنوان مدعي‌العموم وارد قطعي بي‌برنامه برق شود؛ هيچ نيروگاهي حق ندارد بدون اعلام برنامه اقدام به قطع برق كند به ويژه در حال حاضر كه در شرايط ناخوشايند كرونا قرار داريم و اكثر كارهاي مردم دوركاري و وابسته به برق انجام مي‌شود.
حتي در حالي كه گفته‌اند بيمارستان‌ها شامل قطعي برق نمي‌شود اما تصاويري از اتاق‌هاي عمل خاموش منتشر شده است. شطرنج‌بازان كشورمان نيز به دليل قطع ناگهاني برق در مسابقات شطرنج قهرماني آسيا شكست خورده‌اند حتي اتاق‌هاي كلاب‌هاوس نيز به دليل قطع برق از رونق افتاده‌اند و بسياري از مخاطبان آن به دليل قطع برق و اختلال اينترنت امكان حضور در اين اتاق‌ها را ندارند.گرماي هوا، كرونا، بي‌برق طولاني‌مدت اين روزها مردم را كلافه‌تر از هميشه كرده است.