مشاهده کرونای آفریقای جنوبی و هندی در جنوب کشور

مشاهده کرونای آفریقای جنوبی و هندی در جنوب کشور شرق: وزارت بهداشت با هشدار نسبت به شیوع کرونای هندی و آفریقایی در جنوب کشور، از جان‌باختن 216 بیمار دیگر از اول تا دوم خرداد خبر داد. براساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: هشت‌هزارو۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزارو۱۷۰ نفر از آنها بستری شدند. براین‌اساس مجموع بیماران کرونایی در کشور به دو میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۱۸ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۸ هزار و ۵۹۷ نفر رسید. چهارهزارو ۸۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۹۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و دو‌میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۲۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۵۵ هزار و ۲۳۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به دو‌میلیون و ۹۹۱ هزار و ۸۵۹ دُز رسید.
زنگ خطر کرونای هندی و آفریقایی در جنوب
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت ‌به هفته قبل‌ از آن کاهش ۲۵‌درصدی داشته و همچنین شاهد کاهش ۲۴.۲ درصدی در موارد مرگ‌ومیر و کاهش ۲۶درصدی در بیماران مثبت سرپایی بودیم». سیماسادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیان کرد: «در هفته گذشته شاهد تداوم روند کاهشی در تعداد موارد مثبت بستری به علت کرونا، تعداد موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری و موارد سرپایی مثبت کووید۱۹ در سطح کشور بودیم. استان‌های ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، همدان و کهگیلویه‌وبویراحمد دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را داشته‌اند». بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، لاری اظهار کرد: «در برخی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس کرونای آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد». سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌ از آن کاهش ۲۵درصدی داشته و همچنین شاهد کاهش ۲۴.۲‌درصدی در موارد مرگ‌ومیر و کاهش ۲۶‌درصدی در بیماران مثبت سرپایی بودیم».
3 آزمایشگاه برای تشخیص جهش ویروس کرونا


سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: «در موج چهارم کرونا همه شاهد بودیم که با سایر موج‌ها از نظر ارتفاع تفاوت داشت و این موج بعد از تغییراتی ژنتیکی در ویروس اتفاق افتاده بود و با دیدن چنین رخدادی احتمال بروز موج‌های شدیدتر هم وجود دارد و باید خود را برای موج‌های شدیدتر هم آماده کنیم».
او افزود: «آزمایش دیگری که در این مدت به آزمایش‌های ما اضافه شد، آزمایش تعیین تغییرات ژنتیکی ویروس است. ویروس‌های جهش‌یافته در کشور کاملا رصد می‌شوند؛ ‌سه مرکز آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور، آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا در دانشگاه تهران و آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی در کشور داریم که مسئول اصلی شناسایی جهش‌ها هستند. فراخوانی در چند روز گذشته صادر شد و از دانشگاه‌ها خواسته شده تا اگر امکان همکاری با این پروژه را برای شناسایی تغییرات ژنتیکی ویروس دارند، اعلام کنند تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از تغییرات ویروس داشته باشیم‌. آنچه باعث تغییر در ژنوم ویروس می‌شود، زنجیره انتقال است. در حقیقت این بستری است که ویروس در آن تغییر می‌کند و این تغییرات می‌تواند باعث تغییر بالینی ویروس هم شود». به گفته سمیعی اگر موجی از بیماری رخ دهد این امکان وجود دارد که پس از آن با تغییر ژنتیکی ویروس روبه‌رو شویم و تیم‌های فنی ما وظیفه دارند این تغییرات را رصد کنند تا اثر تهدیدات را کاهش دهند. او در ادامه گفت: «تغییرات ژنتیکی حتی می‌تواند در تشخیص ویروس هم تغییر ایجاد کند. خوشبختانه تمام کیت‌هایی که در ایران استفاده می‌شود برای بیش از یک ناحیه مشخص از ویروس ساخته شدند ‌و امکان ارتقای کیت وجود دارد». او با اشاره به هم‌زمانی موج چهارم با آغاز واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: «اگر زنجیره انتقال قطع نشود، در حین انجام واکسیناسیون ممکن است شاهد شرایط خاصی باشیم که واکسن‌ها در مقابل موتاسیون‌ها پاسخ‌گو نباشند و ایمنی با واکسن پاسخ‌گو نباشد. کشوری مانند انگلستان که واکسیناسیون را زود آغاز کرد، همچنان با ورود تغییرات جدید نگران واکسیناسیون هستند. تا این لحظه واکسن‌های کرونا با توجه به جهش‌های جدید با شکست مواجه نشده است و این یک نقطه قوت است؛ بنابراین به همین علت است که توصیه می‌شود اولین واکسنی را که در اختیارتان قرار گرفت، مصرف کنید زیرا باعث کاهش مرگ‌ومیر خواهد شد».
ممنوعیت تردد در تعطیلات خرداد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور، جزئیات پروتکل‌های بهداشتی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری و فرایند و فازبندی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ توضیح داد. علیرضا رئیسی، گفت: «در جلسه ستاد کرونا ابتدا مروری بر آخرین وضعیت دنیا داشتیم. به‌ویژه کشور هندوستان که متأسفانه همچنان سیر صعودی زیادی در این کشور مشاهده می‌شود و میزان مرگ‌ومیر آن هم بسیار بالاست. از طرفی حتی کشورهای دیگری مانند انگلستان که قبلا سوش انگلیسی در آن شایع بود، باوجود اینکه واکسیناسیون خوبی هم در انگلیس انجام شده اما الان سوش غالبی که دارد اتفاق می‌افتد، سوش هندی است که نشان می‌دهد، سوش‌ها یکی بعد از دیگری دارند جایگزین می‌شوند که البته واکسن بسیار تأثیرگذار بوده است. سه استان شامل بوشهر، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان اگرچه موارد خیلی افزایشی نیست اما سیر نزولی متوقف شده و باتوجه به اینکه سوش‌های هندی و آفریقایی در آنجا پیدا شده، چند شهر آنجا هم از نارنجی به قرمز بدل شدند که زنگ هشدار است و باید به‌شدت هم عزیزان مراقبت کنند و هم رصد کرده و مراقب باشیم که پیک بعدی شکل نگیرد». او گفت: «در عین‌حال در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره یک موضوع بحث شد و آن اینکه احتمالا در تعطیلاتی که به مناسبت ارتحال امام (ره) منع سفر خواهیم داشت. شنبه کمیته برگزار می‌شود و تصمیم‌گیری می‌شود تا این منع اعمال شود و سفت‌و‌سخت تصمیم‌گیری شده و در ستاد مصوب شود تا بتوانیم با شرایط ایمن‌تری به اواخر خرداد که فصل انتخابات است، نزدیک شویم».