چشمان نامحرم آژانس به تأسیسات هسته‌ای بازماند

سرانجام به رغم پايـان مهلت سه‌ماهه، چشمان نامحرم آژانس به تأسیسات هسته‌ای ايران بازماند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد تا در حالی که غرب عهدشکن باید جبران مافات کند، هنوز ایران است که باید شفافیت خود را اثبات کند! شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز دو‌‌‌‌شنبه با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر تداوم توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران بر اساس قانون «‌اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌‌‌‌ها و صیانت از منافع ملت ایران‌» از تمدید توافق قبلی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و اعلام کرد: «‌با توجه به در جریان بودن مذاکرات فنی پیرامون حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به موازات مذاکرات وین در جریان است، حفظ داده‌های دوربین‌های نظارتی را به مدت یک ماه از تاریخ سوم خردادماه 1400 ادامه دهد تا از این طریق فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم شود.» پس از این بیانیه رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک‌ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ 24 ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد و گفت: «امروز بحث‌ طولانی و مفصلی با دکتر [علی اکبر] صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و توانستيم درباره دو موضوع با يکديگر توافق کنيم.»
گروسی اظهار داشت: «این توافق به تفاهم فنی دوجانبه موقت مربوط می‌شود که در ماه فوریه2021 در تهران در خصوص آن به توافق رسیدیم. اول اینکه، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی ما در مکان‌های مختلف در تهران جمع‌آوری می‌شود، همچنان ذخیره خواهد شد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: مورد دوم این که تجهیزات، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت که در خصوص آن توافق کردیم، از همین حالا برای مدت یک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (سوم تیرماه ۱۴۰۰) منقضی خواهد شد و این چیزی است که امروز در خصوص آن توافق کردیم.» گروسی سپس ادامه داد: «اگر این تفاهمنامه در تاریخ فوریه حائز اهمیت بود، هم‌اکنون می‌توانم بگویم که اهمیت آن هم‌اکنون بیشتر از آن زمان شده است زیرا از ماه فوریه تاکنون فعالیت‌های زیادی هم از نظر کیفی و هم کمی در ایران صورت گرفته است.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد:«به جز پارامترهای کلی که در بیانیه مشترک ماه فوریه ارائه دادم، تعدادی اسناد فنی داریم که جزئیاتی از مکان‌هایی را دارد که ما دوربین‌‌‌‌‌ها و فلومتر‌‌‌‌‌ها و سیستم‌های الکترونیک آنلاین در آنجا نصب کرده‌ایم تا غنی‌سازی را که در آن مکان‌‌‌‌‌ها صورت می‌گیرد ضبط کند.»
وی در خصوص محدود شدن دسترسی آژانس به اطلاعات ضبط شده گفت:‌« باید این مسئله را بیان کنم که دسترسی‌های آژانس در حدی که در برجام و پروتکل الحاقی وجود داشت، نیست. اطلاعات [دوربین‌ها] تا یک ماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «یکی از مواردی که در خصوص آن در ماه فوریه موافقت کردیم، این بود که در پایان ضرب‌الاجل توافق ایران و آژانس اطلاعات موجود روی تجهیزات فنی پاک خواهد شد که هم‌اکنون چنین چیزی رخ نخواهد داد.» گروسي: دولت بعدي هم همکاري مي‌کند


گروسی در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: «فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس همچون روال قبلی انجام گرفته است و همچنان ادامه دارد. ما می‌دانیم چه تجهیزاتی در چه مکان‌هایی قرار دارد و برآورد‌‌‌‌ها و محاسبات خود را از آن چه رخ می‌دهد، داریم و می‌دانیم که می‌توانیم در زمان مناسب این برآورد‌‌‌‌ها را طبق اطلاعات پیش زمینه‌ای که در اختیار داریم، پشتیبانی کنیم.» وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال تمدید «مشروط» تفاهم قبلی ایران و آژانس برای مدت یک ماه گفت: «خیر، آژانس برای اجرای تعهدات و اختیارات و فعالیت‌های خود هیچ‌گونه شروطی را نمی‌پذیرد. ما تعهدات و اختیارات خاصی داریم و توافق صورت گرفته قطعاً مشروط نبوده است.» گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص پیامدهای عدم توافق احتمالی طرف‌های برجام برای احیای این توافق هسته‌ای برای ادامه همکاری ایران و آژانس گفت: «در خصوص این مسئله باید در زمان مربوط به خود صحبت کنیم. من با دکتر صالحی توافق کردم ارتباط خود را حفظ کنیم و اوضاع را تحت نظارت داشته باشیم و بنا بر شرایط در خصوص اقدامات بعدی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. تا ۲۴ ژوئن اتفاقات زیادی خواهد افتاد.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تأثیر روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر تداوم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «من نگرانی ندارم، اطمینان دارم دولت بعدی ایران نیز به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این به نفع همه خواهد بود».
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در صورت تمدید تفاهم قبلی ایران و آژانس، دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده نخواهد شد، گفت: اگر در پایان فرآیند گفت‌وگو‌‌‌‌ها در وین، به نتیجه مشخصی برسیم، فیلم‌های ضبط‌شده می‌تواند در اختیار این سازمان قرار گیرد. ظریف: لغو تحریم‌ وظیفه امریکاست
وزیر خارجه ایران در پاسخی صریح به وزیر خارجه امریکا گوشزد کرد که لغو تحریم‌های امریکا وظیفه اخلاقی و قانونی امریکا است و نباید از آن به عنوان اهرم مذاکره استفاده کرد.
«آنتونی بلینکن» روز یک‌‌‌‌شنبه در مصاحبه‌ای با اي‌بي‌سي نيوز مدعی شد این کشور هنوز نشانه‌ای از سوی ایران در خصوص آنچه لازم است برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام برای لغو تحریم‌‌‌‌‌ها انجام دهد را شاهد نبوده است.
وزیر خارجه امریکا گفت: «ایران، فکر می‌کنم می‌داند چه کاری لازم است برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای انجام دهد و چیزی که هنوز ندیده‌ایم این است که آیا ایران آماده است و تمایل دارد تصمیم بگیرد که کاری را که لازم است، انجام دهد. آزمون این است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به این اظهارات بلینکن در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت: «آنتونی بلینکن، لغو تحریم‌های (دوران) ترامپ یک وظیفه قانونی است و یک اهرم مذاکره نیست.»
وی سپس با انتقاد از تحریم‌های ترامپ علیه ایران ادامه داد: «به کار ترامپ نیامد، به کار شما هم نمی‌آید. میلیارد‌‌‌‌ها دلار از پول مردم ایران که به واسطه قلدری ایالات متحده در خارج از کشور مسدود شده را آزاد کنید.»
محمدجواد ظریف سپس در پایان توئیت خود گفت: «تاریخ انقضای میراث ترامپ گذشته است. جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا، آن را ر‌‌‌‌ها کن.»
معاون وزیر خارجه هم در واکنش به اظهارات بلینکن در توئیتی با بیان اینکه امریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده، باید اول تحریم‌های خود را بردارد و پس از راستی‌آزمایی، ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت، نوشت: آیا امریکا آماده است؟
«سید عباس عراقچی‌» روز دو‌‌‌‌شنبه در توئیتی در پاسخ به «آنتونی بلینکن‌» وزیر امور خارجه امریکا نوشت: دیروز چهار ساعت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مذاکرات وین گفت‌وگو داشتم. جلسه سخت، اما مفیدی بود. وی افزود: اصول یکی است؛ امریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد. پس از راستی‌آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. وی اضافه کرد: آیا امریکا آماده است؟