توانیر عذرخواهی نمی‌کند

آفتاب‌یزد: چندین روز است که خاموشی بی‌برنامه و اطلاع قبلی، گریبان گیر زندگی مردم و موجب نارضایتی آن‌ها شده و حتی مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود آورده است حال در شرایطی که مردم از این اتفاق عصبانی هستند انتظار می‌رفت که وزارت نیرو حداقل از آن‌ها بابت قطعی برق عذرخواهی کند که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید: «تا یک ماه آینده شرایط بحرانی برق ادامه خواهد داشت». وی گفت: «امسال به ویژه در یک ماه آینده این شرایط بحرانی ادامه دارد، به همین دلیل فشار آورده‌ایم که نیروگاه‌ها خیلی سریع در مدار قرار بگیرند. در بحث رمزارزها برخورد جدی می‌کنیم و به ادارات و بانک‌ها هشدار می‌دهیم مصرفشان را کم کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد و خواهش من این است که مردم با همین اقدامات ساده یعنی خاموش کردن لامپ اضافه و تنظیم درجه کولر و... کمک کنند. به گزارش انتخاب، محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: «امسال گرمای شدید و زودرس داشتیم کم بارشی و خشکسالی هم اضافه شده است و از سوی دیگر چاه‌های کشاورزی زودتر به مدار آمدند و دستگاه‌های سرمایش مردم زودتر روشن شد. پدیده‌ای به نام رمز ارز هم متاسفانه یک حجم قابل ملاحظه‌ای از مصرف را به خود اختصاص داد.» جالب اینجاست که باز هم مشکل را بر گردن مردم انداخته و از آن‌ها می‌خواهند که در مصرف برق صرفه جویی کنند.
> قطعی برق خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد
این در حالی است که قطعی برق و مشکلاتش همچنان پابرجاست. در این راستا عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بابیان اینکه قطعی مکرر برق اولویت‌های اورژانسی در شرایط کرونا را به خطر می‌اندازد، گفت: «مشکلات کنونی در این زمینه ناشی از کم کاری دولت است». سید محمد پاکمهر در گفتگو با خانه ملت، در مورد تاثیر قطعی مکرر برق بر وضعیت بیمارستان‌ها گفت: «امروزه قطعی برق فقط به وسایل خانگی آسیب نمی‌رساند، بلکه اولویت‌های اورژانسی در شرایط کرونا را به خطر می‌اندازد، چراکه مراکز بهداشتی و درمانی وابستگی شدیدی به انرژی برق دارند و بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز بیماران اورژانسی به برق وابسته است، بنابراین هر گونه قطعی برق می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.» وی ادامه داد: «هرچند همزمان با احداث بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی برق اضطراری برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود، بنابراین تامین این نوع برق برای بیمارستان‌هایی همچون مسیح دانشوری که به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌دهند باید پیش‌بینی شده باشد، اما در هر صورت قطعی برق می‌تواند خسارات جدی هم به بخش صنعت و هم حوزه سلامت وارد کند.» وی تصریح کرد: «ما انتظار داریم وزارت نیرو پیش از قطعی برق هشدار لازم را بدهد و در این زمینه اطلاع‌رسانی کند و اگر توان تولید انرژی مصرفی با نزدیک شدن به فصل گرما را ندارد به کم کاری و تدبیر نامناسب این وزارتخانه برمی‌گردد که باید از قبل تولید میزان برق مورد نیاز در این فصل را پیش‌بینی کرده باشد، بنابراین در این حوزه دولت کوتاهی کرده است.» این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: «به نظر می‌رسد درآمد وزارت نیرو بجای اینکه سرمایه‌گذاری شود و زمینه اجرای پروژه‌های تولید برق برای آینده را فراهم کند، صرف پرداخت یارانه نقدی در سال‌های گذشته شده است، در غیر این صورت ما نباید در کشوری که از منابع آبی و سوخت فسیلی به طور کافی برخوردار است شاهد قطعی مکرر برق باشیم آن هم در شرایطی که روزی ادعا می‌شد برق مازاد تولیدی داریم که قرار است به دیگر کشورها همچون عراق صادر کنیم، اما هم اکنون می‌بینیم در تامین برق مورد نیاز فصل بهار نیز با مشکل مواجه هستیم.»
> قطعی برق مشکلاتی را برای واکسیناسیون ایجاد کرده است


همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که قطعی برق مشکلاتی در روند واکسیناسیون و ارائه خدمات به مردم در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به وجود آورده است. محمدعلی محسنی بندپی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به قطعی‌های مکرر برق گفت: «قطعی برق مشکلاتی را در روند واکسیناسیون به وجود آورده است چون مراکز بهداشتی به دستگاه‌های خنک‌کننده مجهز نیست و طبیعتا نگهداری واکسن که به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد، با مشکل مواجه می‌شود.» وی افزود: «از طرف دیگر ارائه خدمات بهداشتی دچار مشکلاتی شده، بیمارستان‌ها هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند چون با وجودی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ژنراتور برق مجهز هستند اما ظرفیتشان آنقدر نیست که مدت زیادی کار کنند. این یعنی قطعی برق به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند. در همین رابطه هم کمیسیون بهداشت و درمان نامه‌ای به وزیر نیرو نوشت که با توجه به واکسیناسیون باید دقت لازم صورت گیرد تا مراکز درمانی با مشکل مواجه نشود.» محسنی بندپی علت قطعی برق را عملکرد نادرست وزارت نیرو دانست و توضیح داد: «وزارت نیرو به وظایفش در قانون برنامه ششم عمل نکرده، از ۱۰۰ درصد ساخت نیروگاه‌ها ۴۴ درصد محقق بوده، به همین دلیل بنده به دنبال اعمال ماده ۲۳۴ از وزیر نیرو هستم. چون وضعیت این روزها به دلیل عملکرد این وزارتخانه در سال‌های گذشته است.» وی افزود: «طی۴۴ سال گذشته هیچ گاه ما در زمستان قطعی برق نداشتیم. قطعی برق خسارات زیادی به لوازم خانگی وارد می‌کند. آن هم در شرایطی که قیمت لوازم خانگی بسیار بالا و حتی به اندازه چندین ماه حقوق یک فرد تمام می‌شود. متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم وعدم توجه به بهبود آن و یکی نبودن عرضه و تقاضا شاهد وضعیتی هستیم که حتی بنگاه‌های تولیدی هم دچار آسیب شده اند.»
> افزایش ماموریت‌های آتش‌نشانی و اورژانس
از سوی دیگر ماموریت‌های دو سازمان اورژانس و آتش‌نشانی تهران طی روزهای اخیر و در پی قطعی برق پایتخت افزایش یافته است. سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره اظهار کرد: «متاسفانه قطعی برق باعث افزایش ماموریت‌های حوادثی از قبیل گرفتار شدن در آسانسورها شده است.» وی ادامه داد: «این اتفاق می‌تواند از این دست ماموریت‌های آتش‌نشانی را تا ۱۰ برابر و حتی بیش از این نیز افزایش دهد.» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران بیا بیان اینکه قطعی برق موجب افزایش ماموریت‌ها و بار کاری آتش‌نشانان تهران می‌شود گفت: «قطعی‌های از پیش تعیین نشده و این دسته از حوادث، بار کاری آتش‌نشانان را افزایش می‌دهد. این خود می‌تواند موجب کاهش تعداد نیروهای آزاد شود.» ماموریت‌های اورژانس نیز به گفته دکتر پیمان صابریان-رئیس مرکز اورژانس تهران- در پی قطعی‌های برق طی روزهای اخیر افزایش یافته است. مسئولان آتش‌نشانی و اورژانس درباره این حوادث و ماموریت‌ها توضیح بیشتری ندادند.
> برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نباید قطع شود
رئیس پلیس راهور ناجا نیز درباره خاموشی‌هایی که در شهرها رخ می‌دهد، توضیحاتی داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار سیدکمال هادیانفر اظهار کرد: «اگر برق قطع شود، برای پلیس این امکان وجود ندارد که برای۶ هزار شهر در هر تقاطع دو نفر پلیس بگذارد که ترافیک را مدیریت کنند؛ لذا حتما وزارت نیرو به گونه‌ای عمل کند که جاهایی که وابسته به توسعه نظم و انضباط هستند دچار اختلال نشوند.» وی ادامه داد: «حتما این اتفاق بی‌نظمی ایجاد می‌کند، مردم ما عادت کرده‌اند که برای عبور از تقاطع‌ها توجه به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی داشته باشند و ترافیک هم با این چراغ‌ها مدیریت می‌شود. در برخی معابر چراغ چشمک زن داریم و بعضی نقاط هم چراغ قرمز، زرد و سبز است.» سردار هادیانفر افزود: «اگر وزارت نیرو برنامه خاموشی دارد باید این را مدیریت کند و جاهایی مثل تقاطع ها، بیمارستان‌ها و مکان‌هاییکه باید برقشان تامین شود باید به صورت پایدار به برق متصل بمانند. حالا اگر منازل و ادارات در زمان تعطیلی قطع می‌شود، چیزهایی است که خود وزارت نیرو می‌تواند در برنامه داشته باشد.»
> قطع برق، خللی در سرویس دهی مترو ایجاد نمی‌کند
اما مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو می‌گوید: «خطوط مترو از پست‌های برق اختصاصی تغذیه می‌شوند و قطعی‌های برق شهری بر سرویس دهی مترو خللی ایجاد نمی‌کند.» محسن محمدیان در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر بر روی سیستم مترو هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و موجب قطع برق مترو شود، توضیح داد: «با توجه به اینکه خطوط متروی تهران از طریق پست‌های برق اختصاصی تغذیه می‌شوند، امکان اختلال حرکت متروها وجود ندارد. در شرایط حاضر که با قطع برق در مناطق مختلف شهر مواجهیم می‌توانند با اطمینان از مترو استفاده کنند. تا به حال خللی در سرویس دهی مترو ایجاد نشده است.»