دور پنجم می‌‌تواند آخرین دور مذاکرات وین باشد

گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دور جاری مذاکرات برجام در وین می‌‌تواند آخرین مرحله این گفت‌وگوها باشد. سعید  خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره روند مذاکرات برجام در وین گفت: «درخصوص رفع تحریم‌های بخشی و بخش‌های اقتصادی، موضوعات اصلی توافقاتی صورت گرفته است. پرانتزها و براکت‌هایی که در متن رفع تحریم بوده، تا حد بسیار زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده است که درباره آن همچنان گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد.»
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: «درباره اقدامات هسته‌ای متن به توافقات خوبی رسیده است و دوستان در سازمان انرژی اتمی گفت‌وگوها را پیش بردند و فکر می‌کنم جز معدودی از نکاتی که نظرات خود را گفتیم، بقیه موضوعات حل شده است. درباره ترتیبات اجرایی که از جمله راستی‌آزمایی است، شاید موضوعات بیشتری باقیمانده باشد، اما آنها هم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.»
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای عراقچی اعلام کرده که احتمالاً این دور از مذاکرات در وین دور پایانی مذاکرات است، گفت: ایشان هیچ گاه نگفته است که این دور، دور نهایی مذاکرات وین است. دور پنجم گفت‌وگوهای وین می‌‌تواند دور نهایی باشد همان طور که دور قبلی می‌‌توانست این گونه باشد. ما تمام متون و مقدمات لازم را فراهم کرده‌ایم و این دور می‌‌تواند مثل هر کدام از ادوار پیشین دور آخر باشد اگر طرفین بتوانند به توافق نهایی برسند.
وی تصریح کرد: البته اجازه نخواهیم داد کسی مذاکرات را فرسایشی کند. اینکه مذاکرات روزانه برای مقامات ارسال می‌شود برای همین است که همه به صورت همزمان هم بدانند و اگر نظری دارند منتقل شود که گفت‌وگوها به صورت خوبی پیش برود. اما اینکه آیا گفت‌وگوها قفل شده؟ خیر و آیا پیشرفت قابل توجهی داشته است؟ بله.


انتخابات ریاست جمهوری سوریه
سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه هم گفت: همه می‌دانند در چارچوب آستانه و ژنو برای بازنگری در قانون اساسی و نوشتن قانون اساسی جدید سوریه اقداماتی صورت گرفته است، ولی مشخص است که حقوق بین‌الملل، قانون اساسی جاری را به رسمیت می‌شناسد و امر بدیهی است بر همین اساس انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در حال برگزاری است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی در سوریه همواره حمایت کرده و حامی آن بوده است. هیأتی از پارلمان به عنوان ناظر به این کشور سفر کرده و هم در سفر ظریف به دمشق مواضع حمایت گونه ایران از برگزاری این روند سیاسی در داخل سوریه اعلام شد. در تهران هم در محل سفارت سوریه  رأی‌گیری آغاز شد و این انتخابات می‌تواند مثل همه فرایندهای دموکراتیک دیگر به ثبات و صلح سوریه کمک شایانی کند. خطیب‌زاده ادامه داد: قطعاً کشورهای دیگر باید توجه کنند که از دخالت‌های بیجا و فتنه افکنی در داخل سوریه اجتناب کنند.
منتظر تغییر رفتار ریاض هستیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله‌ای است، اظهار داشت: همان‌طوری که قبلاً گفته شده درخصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهایی در عراق آغاز شده و تماس‌هایی بوده و ادامه داشته و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد که آیا این‌ها به جای خوبی خواهد رسید یا خیر.
خطیب‌زاده درباره اظهارات «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان و طرح ادعاهایی بی‌اساس علیه ایران و اینکه بدون کنترل رفتار ایران هیچ ثباتی در منطقه وجود نخواهد داشت، گفت: ما هم این اظهارات را شنیده‌ایم. عربستان باید تصمیم بگیرد آیا همچنان می‌خواهد از این ادبیات و کلام ملال آور گذشته استفاده کند و رفتار خودش را عوض نکند یا اینکه واقعاً تصمیم گرفته است به عنوان یک شریک سازنده در منطقه در کنار کشورهای دیگر منطقه از سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جنگ‌افروزانه فاصله بگیرد.
سفر ظریف به امارات در دستور کار است
خطیب ‌زاده درباره دلیل تعویق سفر وزیر امور خارجه به امارات گفت: این سفر در دستور کار است و اگر مقدمات و شرایط لازم آن نهایی شود، این سفر انجام می‌شود. هیچ سفری انجام نمی‌شود، مگر اینکه دستورکار، ابعاد و اهداف آن روشن باشد. اگر مقدمات این سفر هم روشن و نهایی شود، این سفر در کنار سفرهای دیگر انجام می‌شود.