رأی‌گیری تا 2 بامداد می‌تواند تمدید شود

گروه سیاسی/ بازار شایعه‌سازی درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری امروز با برگزاری آخرین نشست اعضای شورای نگهبان و جمع بندی نهایی این شورا درباره صلاحیت نامزدها تعطیل می‌شود.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته با گفتن اینکه «امروز (دوشنبه) جلسه برگزار نمی‌شود و یکسری بحث‌های کارشناسی هست که باید تکمیل شود»، گفت: «هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست؛ افراد به شایعات توجه نکنند. نتایج نهایی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در موعد مقرر به وزارت کشور ارسال می‌شود». در پی این اظهارات جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور نیز گفت: «بر اساس بیان سخنگوی شورای نگهبان قرار است فردا (سه‌شنبه) اسامی تأیید‌صلاحیت‌شدگان به وزارت کشور اعلام شود. قانون نیز به وزارت کشور این اجازه را داده که دو روز بعد از اعلام شورای نگهبان، اسامی را اعلام عمومی کند؛ لذا اگر فردا شورای نگهبان اسامی را به ما اعلام کند، تلاش می‌کنیم در اولین فرصت اسامی را اعلام عمومی کنیم».
ابلاغ دستورالعمل بهداشتی انتخابات
کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را که پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده است، در ۱۵ بند منتشر کرد.


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، بر اساس این دستورالعمل، برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات و انعکاس بیشتر برنامه‌های هر یک از نامزدها و مشارکت حداکثری در سایه حفظ سلامت اجتماعی، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها برای همه افراد مرتبط با انتخابات، الزامی است. دستورالعمل‌های مذکور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و توسط قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ خواهد شد. بر اساس این دستور هرگونه تجمع در محیط‌های بسته ممنوع است و در صورت ضرورت تشکیل جلسات داخلی ستادها در فضای بسته، با رعایت کامل طرح مدیریت هوشمند (رنگ‌بندی شهرها) و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای با وضعیت نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای با وضعیت زرد بلامانع است. بر همین اساس برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان‌ها مطابق با شیوه‌نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رعایت موارد خاصی بلامانع است. رعایت فاصله مناسب بر اساس ۸ متر مربع فضای باز برای یک نفر، رعایت سقف شرکت‌کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده، الزام استفاده از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان و محدودیت زمانی حداکثر ٢ ساعت برای هر برنامه از جمله این موارد هستند. طبق این دستورالعمل برگزاری مراسم استقبال از کاندیداها، راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و موارد مشابه مطلقاً ممنوع است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت کشور موظف شده‌اند به منظور اعلان شعبات اخذ رأی نزدیک و خلوت به مردم نسبت به ایجاد نرم افزار شعبه یاب اقدام کنند. بر اساس بخشی از این دستور به وزارت کشور اجازه داده شده با هماهنگی شورای نگهبان به منظور جلوگیری از ازدحام در شعب، ساعت اخذ رأی را از ساعت ۷ صبح روز ۲۸ خرداد آغاز و در صورت لزوم در شعبه‌های شلوغ تا ساعت ۲ صبح روز بعد تمدید کند.
جهانگیری: دولتم شبیه دولت خاتمی خواهد بود
در یک‌قدمی اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده، دفتر معاون اول رئیس جمهوری به شایعه‌سازی نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس که مدعی شده بود اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری را برای بررسی صلاحیت‌ها به شورای نگهبان ارسال کرده است واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، بیانیه دفتر جهانگیری ضمن تکذیب «مطلب غیراخلاقی و کذب» مطرح شده از سوی پژمانفر تأکید داشت: «اتهام کذب و بی‌اساس محکومیت آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در دیوان محاسبات کشور برای نخستین‌بار نیست که مطرح می‌شود و حق هرگونه اقدام قانونی و حقوقی به دلیل اتهام‌زنی و نشر اکاذیب در مراجع قضایی محفوظ است.»
جهانگیری همچنین با اشاره به سالروز آزاد‌سازی خرمشهر در حساب توئیتر خود نوشت: «امروز سالگرد آزادی خرمشهر است، روزی که ایستادگی ملت در ‎جنگ تحمیلی ثمر داد. ایرانیان شاد و سرافراز شدند و ایران استوار ماند. اینک ایران شایسته پیروزی در ‎جنگ تحریمی است و لازم است صراحتاً هشدار بدهم که با تأخیر انداختن پیروزی‌، فقط رنج و مشکلات مردم تداوم خواهد داشت.»
او همچنین با انتشار عکسی که روی آن نوشته شده بود «ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم»، نوشت: «در میان دولت‌های دهه‌های اخیر، دولت من به دولت‌ آقای خاتمی شباهت بیشتری خواهد داشت و با استفاده از تجربه‌های انباشته در ایران و جهان مرحله نوینی از اصلاحات راهگشا را آغاز خواهد کرد».
رهامی با ناطق دیدار کرد، همتی گفت نامزد پوششی نیست
به گزارش ایلنا، آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران از تشکیل ستاد هماهنگی بین نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست بهزاد نبوی خبر داد و درباره گمانه زنی‌های مبنی بر حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداهای غیراصلاح‌طلب گفت: در آیین‌نامه تشکیل جبهه که به تصویب مجمع عمومی رسیده است، تأکید شده که جبهه اصلاحات ایران از هیچ کاندیدای غیراصلاح‌طلبی در این انتخابات حمایت نخواهد کرد.
با این وجود محسن رهامی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات دیروز از ملاقاتش با علی‌اکبر ناطق نوری خبر داد و گفت: این ملاقات در جهت ترسیم خط مشی و استراتژی آینده جریان معتدل و اصلاحات بود تا برای آینده انتخابات از شکاف جلوگیری کنیم. او هدفش از وارد شدن به رقابت بر سر ریاست جمهوری آینده را تشکیل دولتی توسعه‌گرا و تکنوکرات عنوان کرد و افزود: رئیس جمهوری در تعامل خوب با رهبری و رؤسای قوا می‌تواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز دیروز در توئیتی تأکید کرد که برخلاف نظر کسانی که او را کاندیدای پوششی نامزدهایی همچون لاریجانی و جهانگیری معرفی می‌کنند، با برنامه مشخص و برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد انتخابات شده است.
انتقاد جلیلی از لاریجانی
در حالی که اغلب رقابت اصلی در انتخابات 1400 را میان مثلث لاریجانی، رئیسی و جهانگیری پیش‌بینی می‌کنند، روند کناره‌گیری داوطلبان اصولگرا به نفع رئیسی با کناره‌گیری چهره‌هایی همچون محمد عباسی وزیر ورزش دولت دهم و سردار علیرضا افشار فرمانده سابق بسیج ادامه دارد. سعید جلیلی هم همچنان خط انتقادی به لاریجانی را ادامه می‌دهد. جلیلی روز گذشته در دومین موضع‌گیری علیه لاریجانی، گفت: «کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند. کسی که سه دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند». پرسشی که علی‌القاعده از همه دیگر کاندیداهای مطرح انتخابات نیز قابل پرسیدن است. با این حال موضع جلیلی این است که «اگر دولت سازوکارهای مقابله با فساد را فعال کند، دیگر کار به قوه قضائیه نمی‌رسد».
هدف رئیسی ایجاد تحول در سازوکار اداری است
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از جلسه مشترک هیأت رئیسه جامعه روحانیت مبارز هیأت عالی شورای وحدت با حضور رئیسی خبر داد. به گفته او رئیسی در این جلسه هدفش از ورود به انتخابات را ایجاد تحول در ساز و کار کشورداری و توجه به فوری‌ترین مطالبات مردم عنوان کرده و بر ضرورت به کارگیری همه نیروهای ارزشی و انقلابی و ساماندهی شرایط گوناگون کشور تأکید کرد. ابوالقاسم رئوفیان، داوطلب اصولگرای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اما در واکنش به مواضع انتخاباتی شورای وحدت که «می‌گفتند اگر فلان شخص ثبت نام کند تمام انقلابی‌ها پشت او هستند»، گفت: «به نظر می‌رسد غرور کاذبی به شورای وحدت دست داده است در حالی که خود برتر انقلابی دانستن درست نیست». رئوفیان در گفت‌و‌گو با ایرنا، ماندنش در انتخابات را به تصمیم حزب متبوعش منوط دانست و در ادامه پیش‌بینی کرد در صورت تداوم شرایط موجود بین آقای رئیسی و آقای لاریجانی رقابت سنگینی شکل می‌گیرد و احتمالاً به دور دوم کشیده می‌شود. اگر در دور دوم آرای خاکستری‌ وارد صندوق‌ها شود، لاریجانی پیروز رقابت می‌شود.
سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه و کاندیدای ریاست جمهوری هم در گفت‌و‌گویی با ایسنا، از رویکردش در سیاست خارجی که رویکرد غالب کاندیداهای اصولگرا است رونمایی کرد. او مذاکرات وین را حرکتی مقطعی برای انتخابات ۱۴۰۰ تلقی کرد و با بیان اینکه تا پیش از خنثی‌سازی تحریم‌ها، باید آنها را دور بزنیم، گفت: «معتقدم مذاکرات برجام را باید در چارچوب گفتمانی که در گفتمان انقلاب مطرح شده، پیگیری کنیم؛ بر اساس این گفتمان، این امریکایی‌ها بودند که زیر میز زدند و از برجام خارج شدند؛ آنها اول باید به برجام بازگردند و تعهدات خود را اجرا کنند و ما اجرای آن را راستی آزمایی کنیم و سپس ما به اجرای تعهدات خود در برجام باز می‌گردیم».