كاسه و كوزه بر سر مطبوعات شكست

موضوع دست‌كاري در قانون بودجه آن‌هم پس از تصويب در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و در روزهاي تعطيلي جلسات علني پارلمان در تعطيلات نوروز، نخستين‌بار نه ازسوي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب و البته برخي منتقدان يازدهمين دوره قوه مقننه با نمايندگاني اكثرا متعلق به جريان سياسي اصولگرا و البته طيف تندروي آنان، بلكه ازسوي نماينده اصولگراي پايتخت مطرح شد. علي خضريان، يكي از ياران جبهه پايداري در پارلمان كه اختلافات‌شان با محمدباقر قاليباف، رييس مجلس و يارانش در صحن سبز ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان اظهرمن‌الشمس است، نخستين‌بار در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي اينستاگرام در يادداشتي مدعي تغيير در برخي جداول بودجه شد. ادعايي كه اثبات آن مترادف بود با اثبات نقض صريح قانون در نهادي كه از ديد قانون اساسي تنها نهاد داراي حق قانون‌گذاري در جمهوري اسلامي به شمار مي‌رود. ادعاي خضريان چندروز بعد همزمان با طرح و تكرار در رسانه‌ها و البته شبكه‌هاي اجتماعي، با تاييد جمعي ديگر از نمايندگان نيز همراه شد تا پس از نامه يكصد نماينده مجلس به هيات رييسه و انتقاد از تغيير جداول بودجه، عملا پارلمان در مخمصه‌اي خودساخته گرفتار شود. اما حالا و از قرار معلوم با فروكش كردن نه چندان شفاف انتقادات به هيات رييسه، نوبت به انتقام از رسانه‌ها و خبرنگاران رسيده است.
7 شكايت 3 نماينده
با آغاز جلسات علني يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال 1400 و طرح موضوعاتي چون افشاي فايل صوتي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و تشديد دوگانه «ميدان» و «ديپلماسي» در ايران و البته نزديكي به انتخابات 1400، رفته‌رفته ديگر خبري از بررسي تغييرات اعمال شده در بودجه نشد. فقط حاميان قاليباف تاكيد كردند كه تغييرات از سوي هيات رييسه كميسيون تلفيق و به نمايندگي از صحن علني و پس از آن صورت گرفته كه نمايندگان در جلسه علني 27 اسفند سال گذشته، خود اين اختيار را به هيات رييسه كميسيون تلفيق دادند تا براي رفع ايرادات شوراي نگهبان چنين اقدامي را انجام دهد اما هنوز هم نمايندگان انقلت‌هايي در اين مسير دارند. نشان به آن نشان كه در جلسه علني يكشنبه هم تذكراتي در همين راستا به هيات رييسه مطرح شد اما به‌جاي شفاف‌سازي ماجرا در مجلس مدعي شفافيت، روز گذشته خبر آمد كه محمدباقر قاليباف از يك‌سو و مجتبي توانگر و مالك شريعتي نياسر، دو نماينده ديگر تهران ازسوي ديگر شكاياتي را عليه خبرنگاران پيگير اين ماجرا در دادسراي فرهنگ و رسانه مطرح كرده‌اند.
علي مجتهدزاده، وكيل دادگستري در توييتر خود نوشت كه زينب صفري، خبرنگار روزنامه سازندگي يكي از اين خبرنگاران است. او همچنين در اتاق «خبر پارتي» در شبكه اجتماعي كلاب‌هاوس گفت كه شكاياتي از محمد قوچاني، مديرمسوول و سيدافضل موسوي، سردبير روزنامه سازندگي به علاوه هادي حيدري، كارتونيست ازسوي همين 3 نماينده اصولگراي مجلس مطرح شده است. شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين 3 نماينده مجموعا از 7 نفر شكايت كرده‌اند. زينب صفري در همين راستا در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت كه تا آخر پيگير شكايت خواهد بود و نسبت به عاقبت آن اميدوار است. او همچنين با اشاره به رفتار دوگانه رياست مجلس كه در قبال شكستن انگشت خبرنگاري كه اخيرا حين پيگيري سوژه يك گزارش، در اثر برخورد نامناسب مامور حراست يك نهاد دولتي مجروح شد و ظاهرا رييس مجلس دستور پيگيري موضوع را صادر كرده، نسبت به شكايت اهالي پارلمان از خبرنگاران انتقاد كرد و نوشت: «خوب است به ايشان (قاليباف) يادآوري كنم شكستن قلم خبرنگار كمتر از شكستن انگشت خبرنگار نيست!»
علي مجتهدزاده، وكيل دادگستري در توييتر خود نوشت كه زينب صفري، خبرنگار روزنامه سازندگي يكي از اين خبرنگاران است. او همچنين در اتاق «خبر پارتي» در شبكه اجتماعي كلاب‌هاوس گفت كه شكاياتي از محمد قوچاني، مديرمسوول و سيدافضل موسوي، سردبير روزنامه سازندگي به علاوه هادي حيدري، كارتونيست ازسوي همين 3 نماينده اصولگراي مجلس مطرح شده است. شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين 3 نماينده مجموعا از 7 نفر شكايت كرده‌اند.