خط ۱۰ مترو را بدون مطالعه ‌آغاز نکرده‌ایم

شهردار‌تهران‌:‌ خط 10 مترو را بدون مطالعه ‌آغاز نکرده‌ایم دوشنبه‌های پاسخ‌گو از زمان محمدعلی نجفی در شهرداری تهران رسم شد. مدیران حوزه‌های مختلف شهرداری هر دوشنبه در نشستی به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌دادند. با تغییر شهردار تهران هم رسم دوشنبه‌های پاسخ‌گو فراموش شد تا این روزها که پیروز حناچی هر دوشنبه همراه دو معاونش به پرسش‌های رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف پاسخ می‌گویند. ابتدا گزارش کوتاهی از عملکرد دوساله داده می‌شود و بعد نوبت به سؤالات خبرنگاران می‌رسد. روز گذشته پیروز حناچی، به همراه مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک و محمد فرجود، رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران نشستی برگزار کرد و در آن از فعالیت‌های ترافیکی شهرداری گفت. حوزه‌ای که مدت‌ها مورد انتقاد شورای شهر پنجم به‌ویژه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل بود و مدتی است که به آرامش و صلح رسیده است. شهردار تهران در این نشست با بیان اینکه برنامه جامع حمل‌ونقل ریلی در شورای عالی ترافیک برای اولین‌بار به تصویب رسید و معنای آن این است که با سلیقه فردی تغییرات نخواهیم داشت، گفت‌:‌ اتصال قطار شهری به اقمار تهران را در دستور کار داریم. قطار پرند تأمین اعتبار شده است و با اتصال خط جنوبی تهران از بهشت‌زهرا به پرند روزانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر را در پهنه جنوبی به حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهیم کرد. او در این نشست هم به تأثیر کرونا برای درآمدهای شهرداری پرداخت و گفت‌:‌ در همه جای دنیا کاهش درآمد و افزایش هزینه وجود داشت، تنها در حوزه حمل‌ونقل ماهانه بیش از صد میلیارد عدم‌النفع و کاهش درآمد داشتیم. در سال ۹۰، بودجه شهرداری هفت و یک دهم میلیارد دلار بود که در مقایسه این رقم در سال جاری به یک‌و‌نیم میلیارد دلار بودجه رسیده و به رقم آن ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به شبکه حمل‌ونقل عمومی اضافه کردیم و امیدواریم اولین پارت از نسل اتوبوس‌های برقی را در این دوره در تهران بهره‌برداری کنیم.‌ به گفته حناچی یکی از دستاوردهای این دوره ارتقای رنکینگ جهانی تهران در زمینه هوشمندی است. سامانه تهران من بیش از سه‌میلیون کاربر دارد که رقم بالایی برای یک اپلیکیشن محلی است. او با اشاره به زیرساخت‌های هوشمندسازی در تهران یادآور شد: در سال ۹۸ از ظرفیت زیرساخت‌های هوشمند استفاده کردیم و اطلاع‌رسانی به مردم یکی از خروجی‌های هوشمندسازی بوده است. اولین انتخابات تمام‌الکترونیک را با حضور بیش از ۵۰۰ هزار نفر تجربه کردیم. در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، اطلاعات فناوری‌شده ما بسیار تأثیرگذار بوده و رصد‌خانه تهران به تولید نقشه‌های جدید در این دوره پرداخت. حناچی افزود: در حوزه پسماند و طرح سهند بهره‌وری افزایش یافته که بخشی از آن ناشی از اطلاعاتی است که از طریق هوشمندسازی ایجاد شده است. بخشی از همکاران ما در زمینه خودرویی شاکی هستند اما هنوز اقدام جدی‌ای انجام نداد‌ه‌ایم. در حوزه پسماند، کاهش میزان زباله روزانه تهران یکی از دستاوردهای این طرح است.‌ شهردار تهران درباره علت تغییر مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: آقای نوبخت دوره سختی را مدیریت کردند و تراز درآمدها در شرکت بهره‌برداری نیز در پی شیوع کرونا به هم خورد و مدیر مستهلک و خسته می‌شود. با جمع‌بندی و مذاکره‌ای که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم در مکان دیگری در حوزه حمل‌ونقل در خدمت ایشان باشیم.
حناچی درباره توسعه خدمات هوشمند در شهر تهران گفت: در‌حال‌حاضر اپلیکیشن تهران من بیش از سه‌میلیون کاربر دارد که این رقم بالایی برای یک اپلیکیشن محسوب می‌شود. در سال ۹۸ و اوج بارندگی‌ها برای همه کسانی که در مسیر روددره‌های تهران عبور می‌کردند، پیامک‌های هشدار ارسال شد که گام مؤثری در حوزه هوشمندسازی محسوب می‌شود. او با اشاره به برگزاری تمام‌الکترونیک انتخابات شورایاری‌ها گفت: انتخابات شورایاری‌ها به‌صورت تمام‌الکترونیک در تهران برگزار شد که تجربه بسیار خوبی بود. قطعا اطلاعات در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها بسیار مؤثر است و با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند می‌توان این اطلاعات را به شکلی دقیق‌تر دسته‌بندی کرد. نقشه‌های جدید توسط رصد‌خانه شهرداری تهران در این دوره تولید شدند و نتیجه آن است که با استفاده از سامانه‌های هوشمند و هوشمندسازی سیستم‌ها بهره‌وری ما افزایش یافته است که می‌توان از جمله این افزایش بهره‌وری به کاهش پسماند از هفت‌هزار تن در روز به پنج‌هزارو۷۰۰ تن در دوره فعلی اشاره کرد. شهردار تهران در‌خصوص انجام مطالعات و پیوست‌های اجتماعی خط ۱۰ مترو گفت: هیچ پروژه‌ای بدون مطالعه در تهران اجرائی نخواهد شد. پس اگر پروژه بدون مطالعات اجرا شود، قطعا خسارات جبران‌ناپذیری 
به همراه دارد.
او با بیان اینکه خط ۱۰ مترو به‌عنوان کریدوری اصلی تصویب شده، اظهار کرد: مطالعات آن به‌صورت قطعه‌‌قطعه انجام و تکمیل خواهد شد به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر مطالعات قطعه اول انجام شده و کار به مرحله اجرا رسیده است. حناچی اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی اظهار کرد: در تجربیات جهانی با توجه به شیوع کرونا ویروس در هیچ‌یک از شهرها نه‌تنها طرح ترافیک لغو نشد بلکه طرح‌های ترافیک سخت‌تر پیگیری شد اما ما تغییر ساعت آن را دنبال کردیم.