عذرخواهی و توضیحات وزیر نیرو بابت قطع برق


به گزارش خبرگزاری‌ها، رضا اردکانیان دیروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این روزها با مشکلاتی برای تامین و عرضه برق مواجه هستیم، اظهار کرد: علیرغم گزارشاتی که در روزهای اخیر توسط همکاران من ارائه شده و به تناسب برای مضیقه‌هایی که برای هموطنان در بخش خانگی و تجاری فراهم شده، عذرخواهی کردند. بنده نیز وظیفه دارم به عنوان وزیر نیرو از بابت تمام این مضیقه‌ها و فشارها صمیمانه عذرخواهی کنم و نیاز به این است که اطلاعات دقیق و کارشناسانه را در اختیار تمام مردم قرار دهیم.
وی با بیان این‌که در بخش برق ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است، افزود: از این مقدار حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آبی و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت نصب شده بقیه نیروگاه‌های حرارتی، اتمی، تجدید پذیر و تولید پراکنده است.
به گفته وزیر نیرو، به ازای هر ۱۰۰ متر ارتفاع، یک درصد و به ازای هر یک درجه دمای بالای ۱۵ درجه، هفت دهم درصد از توان خروجی نیروگاه‌ها کاسته می‌شود. با این محاسبه ما در تابستان در نیروگاه‌ها به جز آبی‌ها حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی داریم؛ لذا در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور با احتساب راندمان، حدود ۶۰ هزار مگاوات است.


اردکانیان ادامه داد: امسال اما کاهش بارش‌ها (که حدود ۵۵ درصد سال گذشته کاهش داشت) موجب شد در نیروگاه‌های آبی با ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی مواجه باشیم. پیش‌بینی ما این بود که در تابستان امسال ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی داشته باشیم اما سال گذشته با افزایش یک میلیون مشترک جدید مواجه شدیم و حدود دو هزار مگاوات باید تولید نیروگاه‌ها بیشتر می‌شد که برهمین اساس در سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۵۰۰ مگاوات واحد جدید وارد مدار کردیم.
وزیر نیرو اضافه کرد: سؤالی که در اینجا پیش می‌آید، این است که چرا با این برنامه‌ریزی‌ها با کمبود مواجه شدیم؟ که باید گفت، یک بخش موضوع گرمای زودرس بوده است. ما در فروردین‌ امسال به طور متوسط افزایش دمای پنج درجه داشتیم و در اردیبهشت‌ماه افزایش دمای سه درجه را تجربه کردیم که این مسئله روی خروجی توان نیروگاه‌ها و همچنین شروع به کار دستگاه‌های سرمایشی اثر می‌گذارد.
اردکانیان افزود: در دو ماه اول امسال ما با افزایش مصرف قابل توجهی مواجه شدیم به نحوی که اوج بار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته حدود ۴۶ هزار مگاوات بود که این رقم در سال جاری در همین مدت به ۵۵ هزار مگاوت رسید و همین افزایش، باعث کمبود ظرفیت تأمین برق شد.
وی درباره نقش استخراج رمزارزها در کمبود برق، گفت: براساس مطالعاتی که با همکاری وزارت ارتباطات صورت گرفته و همچنین مطالعاتی که در سطح دنیا انجام شده است و طبق پایش‌های صورت گرفته در این زمینه، در مجموع انرژی الکتریسیته‌ای که در دنیا مصرف می‌شود بیش از ۱۰ درصد تخمین زده شده که متعلق به ایران است. همکاران ما نیز رشد مصرف را که تحلیل کردند به برآورد حدود دو هزار مگاوات رسیدند که ۳۲۱ مگاوات دارای مجوز است.
پاسخ به شایعات
وزیر نیرو با ‌اشاره به برخی شایعات پیرامون عمدی بودن قطعی برق با هدف ایجاد نارضایتی مردمی تصریح کرد: قطعا بی‌برقی پدیده بدی است اما بی‌اخلاقی پدیدۀ بسیار بدتری است؛ من به شما اطمینان می‌دهم هیچ پشت پرده‌ای در مسئله قطع برق وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ حمله سایبری به صنعت برق کشور صورت نگرفته و وزارت نیرو تمام تمهیدات لازم را دیده تا صنعت برق از حملات سایبری ایمن باشد.
اردکانیان با بیان این‌که دلیل قطع برق، صادرات نیست، افزود: ظرفیت قراردادی ممکن برای صادرات حدود ۱۵۰۰ مگاوات تخمین‌زده شده است. این میزان نیز زمانی که کشور در شرایط اضطراری باشد کاهش پیدا خواهد کرد و اکنون این عدد بسیار کم شده و ممکن است به صفر نیز برسد.
 وی با بیان اینکه در راستای مدیریت مصرف بار، ۳۰۰ هزار موافقت نامه با مصرف‌کنندگان برق امضا کرده‌ایم، گفت: امسال علاوه‌بر یک هزار مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها نیز تا پایان خردادماه ادامه داشت و اکثریت واحدهای نیروگاهی ما به مدار تولید باز می‌گردند.
وزیر نیرو با‌ اشاره به اینکه در مجموع ۱۷ درصد منابع برای اجرایی شدن برنامه توسعه ششم محقق شد، ادامه داد: البته طبیعی است که به دلیل شرایط اقتصاد کل کشور این تخصیص منابع از محل فاینانس متوقف شد.
اردکانیان در پاسخ به اینکه دلایل اعلام نشدن خاموشی‌ها در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته و همچنین عدم تطبیق خاموشی مناطق با جداول اعلام شده چه بود؟ گفت: تمامی موارد گفته شده رصد و در جلسات تذکر داده شد. امیدواریم با اتمام دوره تعمیر نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه اتمی بوشهر شاهد اتمام پدیده خاموشی در کشور
باشیم.
گفتنی است، دلائلی که وزیر نیرو برای خاموشی‌ها آورده، مسائل خرد است و دلیل اصلی، عملیاتی نبودن حداقل 13 هزار مگاوات از ظرفیت اسمی نیروگاه، در جهت عمل به تحمیل‌های کنوانسیون پاریس است. ضمن اینکه ظرفیت نیروگاهی آنقدر باید بالا می‌رفت که در جهت افزایش بهره‌وری مصرف گاز، سیستم‌های گرمایشی و پخت و پز مردم هم برقی می‌شد، یعنی منابع گازی به برق تبدیل شده و به مردم عرضه می‌شد تا خطرات ناشی از مصرف این سوخت هم کاهش می‌یافت نه اینکه در زمستان و تابستان، علاوه‌بر افت فشار گاز، شاهد قطع برق باشیم.
همچنین منصوری؛ معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبر رادیو اظهار داشت: با همکاری صنایع، در مجموع قطعی برقی طی دوشنبه و سه‌شنبه در تهران نداشتیم و اگر موردی بوده به دلیل بروز اشکال فنی و حوادث گاه و بیگاه شبکه برق بوده است. آن چیزی که می‌توانم مطمئن بگویم این است که تا پایان هفته در کلانشهر تهران خاموشی نداریم.