اینکه دولت همه چیز را رها کرده است صحیح نیست

 
علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قطعی برق آنهم در روزهای پایانی عمر دولت باعث ایجاد مشکلات عدیده برای مردم و حتی به خطر افتادن جان بیماران ریوی و کرونایی شده است، آیا دولت برنامه‌ای دارد که حداقل در این مورد مردم سختی کمتری بکشند؟ اظهار داشت: دولت روز یکشنبه درخصوص برق جلسه گذاشت امروز و چهارشنبه نیز در این خصوص جلسه خواهیم داشت. استنباط اینکه دولت همه چیز را رها کرده صحیح نیست. صنعت برق توانایی پوشش متعارف را داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۸۸ نیروگاه حرارتی فعال است ۲۹ هزار مگاوات افزایش ظرفیت در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم. در دوران تحریم که درآمد ارزی کفاف نمی‌داد اینها انجام شد که اگر نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد.‌ای کاش دولت دیگر در شرایط تحریم بود تا مقایسه بهتری صورت می‌گرفت.
ربیعی با‌اشاره به اینکه بیان من به معنای این نیست که نباید پیش‌بینی می‌کردیم ولی دولت امور را رها نکرده است، تصریح کرد: افزایش مصرف برق به چند دلیل است. ۹ هزار مگاوات در مدت مشابه نسبت به پارسال در خرداد ماه افزایش داشتیم. مصرف برق ۲۰ درصد افزایش یافته است. گرمای زودهنگام هوا و استفاده زودهنگام از سیستمهای سرمایشی از دلایل آن بود.


بنا نداریم فرسایشی شدن مذاکرات را تحمل کنیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی اینکه توافق بین ایران و آژانس یک ماه دیگر تمدید شد، مشخصا دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست ؟ گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده و ارزیابی از روند مذاکرات، شورای عالی امنیت ملی پس از اخذ مشورت در سطوح عالی نظام نتیجه گرفت که مذاکرات، مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند و به منظور نشان دادن حسن نیت و جدیت طرف ایرانی، با تمدید یک ماهه توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای موافقت کرد.
ربیعی گفت: امیدواریم که این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی بر مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رساندن هرچه سریعتر مذاکرات به دیگر طرف‌های ۱+۴ و همینطور آمریکا و آژانس منتقل کند.
وی افزود: از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه دادن فوری به تحریم‌های یکجانبه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است. ضمن آنکه باید تاکید کنم که این فرصت محدود است و ما طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری بنا نداریم که فرسایشی شدن مذاکرات را تحمل کنیم.
ضرر مردم در بورس،
همواره از نگرانی‌های دولت بوده است
ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا برنامه‌های دولت برای تقویت بازار سرمایه تا قبل از پایان دولت دوازدهم محقق می‌شود؟و اینکه آیا دولت قصد دارد خاطره خوبی از خود برای سهامداران باقی بگذارد؟» گفت: اولا اتفاق رخ داده در بازار سرمایه و متضرر شدن عده‌ای از هموطنان که در شرایط خاص وارد بورس شدند و در کوتاه مدت دچار ضرر شدند را نه تنها فراموش نکردیم و نه تنها بی‌توجه نبودیم بلکه همواره از موارد نگرانی‌های دولت بوده و از هر فرصتی هم برای حمایت بازار سرمایه دریغ نکردیم و نخواهیم کرد تا روز آخر دولت.
وی با‌اشاره به اینکه ابتدای سال ۹۲ شاخص بورس حدود ۴۰ هزار واحد بوده و امروز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده است، تاکید کرد: تعداد کدهای بورسی ابتدای سال ۹۲حدود ۷ میلیون بودند و امروز بدون احتساب سهامداران عدالت به ۳۷ میلیون رسیده است. بازار سرمایه تبدیل شده به تامین‌کننده نیازهای سرمایه‌گذاری در کشور، اینها زیرساخت‌هایی هست که برای سالم سازی اقتصاد ایران به وجود آمد.
ربیعی خاطرنشان کرد:اما متاسفانه عده‌ای از هموطنان صرفا در مقطع اوج گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است. افرادی که دراز مدت در بورس بودند هیچگاه متضرر نشدند. به رغم اینکه نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی‌گری دارد.
وی اضافه کرد: الان باید از این افراد حمایت کنیم، در این خصوص تصمیماتی گرفتیم. به عنوان مثال افرادی که به دعوت دولت به بورس آمدند و سهام‌های صندوق‌های دولتی را خریداری کردند سیاست‌های جبرانی اتخاذ کردیم و سهام جبرانی به آنها تعلق خواهد گرفت.
سخنگوی دولت عنوان کرد: هفت تصمیم مهم در دولت و سران قوه گرفته شد و پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهند شد و دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ کردیم و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت.
حق مردم زندگی با فشار تحریم‌ها نبود!
ربیعی در پایان نشست خبری بیان کرد:۹۰ روز پایانی دولت اگرچه مدت کمی است، اما ۹۰ روز تاثیرگذاری است که باید از دنیا حق ملت ایران را بگیریم. دولت صادقانه ایستاده تا حق مردم ایران را بگیرد. می‌خواهیم در نظم جهانی حق مردم را بگیریم. باید از تحریم و فشار سرافراز عبور کنیم.
وی افزود: حق مردم زندگی با فشار تحریم‌ها نبود؛ اتفاقاتی که در تامین ارز در شرایط تحریم شاهد آن بودیم، اثرش را در زندگی مردم گذاشت و باید عبور کنیم تا بتوانیم فشار را از مردم کم کنیم. رسانه‌ها باید کمک کنند تا از هجمه‌هایی که از خارج وارد نظام می‌شود و کانون آن دولت است عبور کنیم تا این دوران برای مردم نتایج مثبتی داشته باشد.