تأیید صلاحیت 7نفر

گروه سیاسی/ شورای نگهبان 7 کاندیدا را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری تأیید کرد.
اسامی کاندیداهای تأیید شده اما پیش از طی روند قانونی و اعلام از سوی وزارت کشور شامگاه دوشنبه از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد.
با اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده اما معلوم شد که خبر‌های غیر رسمی پیش گفته شده، درست بوده و در میان تأیید‌شدگان خبری از نام چهره‌های شاخصی همچون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان نیست.
روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور در اولین واکنش به خبر فارس یادآور شد که برابر ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند به رسانه‌ها فقط به عهده وزارت کشور است و هر گونه تخطی از قانون، تخلف مشهود انتخاباتی محسوب می‌شود.


اظهارنظر چهره‌های نزدیک به وزارت کشور حکایت از آن داشت که نامه اعلام نظر شورای نگهبان حوالی نیمه شب دوشنبه به وزارت کشور ارسال شده است با این حال نهاد مجری انتخابات که قانوناً فرصت دو روزه برای اعلام اسامی نامزدهای تأیید شده داشت، ساعاتی بعد با صدور اطلاعیه‌ای اسامی را اعلام کرد.
در این فاصله چند ساعته گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب یافت. گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه فعالان ستاد کاندیداهای رد‌صلاحیت شده با نهادهای عالی نظام در حال رایزنی هستند، برای پادرمیانی مراجع به قم سفر کرده‌اند یا حسن روحانی رئیس جمهوری در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار تغییر در وضعیت رد‌صلاحیت‌ها شده و هر آینه ممکن است با صدور حکمی حکومتی نام آنها به فهرست تأیید شدگان بازگردد. اما روند اتفاقات نشان داد که هیچ یک از این گمانه‌ها و شایعات صحت نداشت. شایعه سفر لاریجانی به قم هم خیلی زود تکذیب شد. بهروز نعمتی عضو ستاد او به نقل از لاریجانی گفت که اعتراضی به نتایج بررسی صلاحیت‌ها ندارد و اقدامی هم برای رایزنی با اعضای شورای نگهبان انجام نمی‌دهد. نزدیکان جهانگیری هم تأکید کردند که او قصد اعتراض به نظر شورای نگهبان را ندارد و به دنبال حکم حکومتی نیز نخواهد رفت.
آنچه واقعیت داشت این بود که شورای نگهبان یک اعتدالی و یک اصلاح‌طلب را در کنار پنج کاندیدای اصولگرا تأیید کرد.
اسامی تأیید‌شدگان بر اساس اطلاعیه شماره 15 وزارت کشور و به ترتیب حروف الفبا عبارت بودند از: سعید جلیلی فرزند محمدحسن با کد 22، محسن رضایی میرقائد فرزند نجف با کد 33، سیدابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی فرزند سیدحاجی با کد 44، علیرضا زاکانی فرزند حسین با کد 55، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی فرزند سیدحسن با کد 66، محسن مهرعلیزاده فرزند رحیم با کد 77 و عبدالناصر همتی فرزند احمدعلی با کد نامزدی 88.
چند ساعت فاصله میان اعلام غیررسمی اسامی تأیید صلاحیت شده‌ها تا اعلام رسمی آن فرصتی بود تا تعدادی از کاندیداهای رد صلاحیت شده اعلام کنند که به نفع سید ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند. رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، حسین دهقان وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران کاندیداهایی بودند که شبانه و پس از معلوم شدن رد‌صلاحیت‌شان به نفع جبهه انقلاب و سید ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کردند. بدین ترتیب بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره نامزدهای انتخابات به پایان رسید و از تاریخ 7 خرداد زمان تبلیغات 20 روزه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آغاز می‌شود. در میان نامزدهای تأیید صلاحیت شده، سید ابراهیم رئیسی مورد حمایت شورای وحدت و جبهه نیروهای انقلاب (هر دو اصولگرا) است. سعید جلیلی، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی که مورد حمایت هیچ گروه سیاسی قرار نگرفته‌اند، نزدیک به جبهه پایداری هستند. محسن مهر علیزاده هم اگر چه تبار سیاسی‌اش به دولت اصلاحات می‌رسد، اما جزو نامزدهای چهارده‌گانه جبهه اصلاحات ایران نبود. از میان این 14 نامزد در نهایت، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، مصطفی تاجزاده و زهرا شجاعی در انتخابات ثبت‌نام کردند که هیچ کدامشان تأیید صلاحیت نشده‌اند. عبدالناصر همتی دیگر نامزد تأیید صلاحیت شده که رئیس بانک مرکزی است هم همچون مهر علیزاده نامزد مورد حمایت هیچ گروه سیاسی نیست و حالا باید منتظر ماند و دید که اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان در آخرین مرحله انتخابات چه موضعی درباره نامزدهای تأیید شده خواهند گرفت.
البته آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران روز گذشته در توییتی تصمیم این جبهه درباره انتخابات را اعلام کرد و نوشت: « با رد صلاحیت همه نامزدهای جبهه اصلاحات ایران عملاً امکان مشارکت فعال در انتخابات 1400 از ما سلب شده است و نامزدی در این انتخابات نخواهیم داشت.»
اعلام برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری
بر‌اساس ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت انتخاباتی نامزدها رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد؛ تبلیغاتی که در این دوره بیشتر برعهده صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی قرار دارد. به گزارش ایسنا، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته با اعلام اینکه مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغی انتخاباتی برگزار می‌شود و به‌صورت زنده از شبکه یک سیما پخش خواهد شد، از برنامه‌ریزی برای برگزاری سه مناظره تلویزیونی، سه مناظره رادیویی و دو مستند برای هرکدام از نامزدهای انتخاباتی خبر داد. او افزود: در مدت ۲۰ روزه تبلیغات انتخاباتی به صورت روزانه از شبکه‌های مختلف رسانه ملی برنامه‌های انتخاباتی نامزدها پخش خواهد شد و جدول زمانی هر روز نیز به تفکیک هر روز اعلام می‌شود و سه مناظره زنده تلویزیونی با حضور نامزدها در روزهای آینده برگزار خواهد شد. به گفته او هر یک از این مناظره‌های تلویزیونی حداقل در سه ساعت برگزار می‌شود و در صورتی که هر کدام از نامزدها مباحث خلاف قانون انتخابات مطرح کنند به دیگر نامزدها فرصت اضافی داده می‌شود. قاضی‌زاده هاشمی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا حداقل سه مناظره رادیویی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مباحث اقتصادی برگزار شود، پخش دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای نیز برای هر یک از نامزدها در نظر گرفته شده است که زمان پخش آن پس از مراسم قرعه کشی اعلام خواهد شد.
با این حال،‌ برگزاری قرعه کشی برنامه های انتخاباتی صدا و سیما که قرار بود شب گذشته برگزار شود به ساعت 22 امشب موکول شد.