اعلام موضع چهره‌های تأیید صلاحیت نشده

علی لاریجانی: حال که روند انتخابات این گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملت عزیز انجام داده‌ام
اسحاق جهانگیری: تکلیف از من ساقط است و امیدوارم جمهوریت نظام فدای مصالح آنی سیاسی نشود
مسعود پزشکیان : قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را ندارم
علی مطهری : از رد صلاحیت خودم  می‌گذرم اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی در حیرتم!


سید عزت‌الله ضرغامی: طرح‌هایم در حوزه مسائل اقتصادی را برای مدیران آینده، ارائه خواهم کرد

گروه سیاسی / بعد از اعلام رسمی اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان رد صلاحیت شده هم با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به نظر شورای نگهبان واکنش نشان دادند. آنها اگر چه گلایه‌هایی را مطرح کرده اما همگی بر پذیرش نظر شورای نگهبان و اهمیت حضور مردم در انتخابات تأکید کردند. روز گذشته آنچه اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند، حکایت از آن داشت که حتی نزدیک‌ترین هواداران جریان اصولگرایی نیز در زمره منتقدان فهرست منتشر شده و حذف رقبای اصلی از میدان رقابت هستند. حتی ویدیویی از سید ابراهیم رئیسی منتشر شد که نشان می‌داد او سعی کرده است با انجام رایزنی‌هایی دست‌کم برخی از رقبای خود را به عرصه بازگرداند و صحنه انتخابات را به «صحنه‌ای رقابتی و مشارکتی» تبدیل کند. با  وجود این معدودی نیز آنچنان که فارس گزارش داد از این «اقدام انقلابی» شورای نگهبان و رد صلاحیت بدون ملاحظه نامزدها استقبال کردند. با وجود همه این واکنش‌ها، چهره‌های رد صلاحیت شده با انتشار بیانیه‌هایی نشان دادند که قصد ندارند اقدامی جز پذیرش خواست شورای نگهبان انجام دهند.
 لاریجانی: من وظیفه خود را انجام دادم
علی لاریجانی در بیانیه‌ای خطاب به ملت عزیز و عظیم‌الشأن ایران نوشت: «در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحبنظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات این گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی که در این مدت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید. بنده خدا علی لاریجانی.»
علی مطهری: در حیرتم!
علی مطهری نامزد رد صلاحیت شده انتخابات 1400 هم در توئیتر نوشت: «از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع کننده‌ای ندارد، می‌گذرم اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه ‌گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت، در حیرتم! استناد به مصوبه شورای ‌عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است.» در همین اثنا، فرزند مطهری هم درباره‌ حضور دختر لاریجانی در امریکا نوشت: «خانم دکتر فاطمه لاریجانی فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه تهران برای دوره‌ تخصص همراه همسرش به امریکا رفته و نه تابعیت دارد نه اقامت. برای یک انتخابات، دین و شرافت خودمون رو نفروشیم.»
 جهانگیری: به خدا پناه می‌برم
اسحاق جهانگیری، نامزد رد صلاحیت شده اصلاح‌طلبان هم در بیانیه‌ای خطاب به هموطنان عزیز نوشت: «با اعلام اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، «عدم احراز صلاحیت» اینجانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیارهای حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است، اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هموطنان عزیز را از دوش من برداشت. من به قصد گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات وارد عرصه انتخابات شدم. به رغم میل و مصلحت شخصی، با توکل به خداوند بزرگ از قبول مسئولیت شانه خالی نکردم و آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به مردم است، تقدیم ملت کردم. من به درخواست شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب، تشخیص «جبهه اصلاحات ایران» و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگناها و شرایط دشوار پیش رو برای دور کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رأی و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه‌جانبه قدم در این راه نهادم؛رأی و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأکید داشته‌اند. به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت مؤثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود. اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم و از اقشار مختلف مردم و نخبگان و فعالان سیاسی و آشنا به مسائل کشور بویژه از همفکران و جوانان و شخصیت‌های دلسوز و احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی که در این روزها برای کاستن از رنج مردم و کمک به ترسیم آینده‌ای بهتر و امیدبخش برای ایران در همه جای کشور مشتاقانه و دلسوزانه به میدان آمدند و به اینجانب اعتماد و ابراز لطف داشته‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و عموم شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنم.»

دفتر اطلاع‌رسانی مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نایب رئیس مجلس در ادوار نهم و دهم  نیز پس از عدم احراز صلاحیت او توسط شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پزشکیان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را ندارد و هیچ گونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.
شجاعی: گویا ضرورتی برای مشارکت اصلاح طلبان احساس نشده
زهرا شجاعی، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری و عضو جبهه اصلاحات ایران نیز  درباره رد صلاحیت خودش و همه کاندیداهای منتسب به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه «متأسفانه حتی یک نفر هم از کاندیدای اصلاح‌طلبان مورد تأیید قرار نگرفته و به نظر می‌رسد که ضرورتی به مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات احساس نشده و این با معیار و مقیاسی که مقام معظم رهبری فرمودند، تناقض دارد»، گفت: «منتظر هستیم که در جلسه جبهه اصلاحات ایران تصمیمات نهایی برای فعالیت انتخاباتی گرفته شود.» شجاعی در ادامه، رد صلاحیتش خودش را امر قابل پیش‌بینی دانست اما افزود: «آنچه حائز اهمیت است، گام رو به جلوی ما برای مشارکت زنان در انتخابات بود.»
ضرغامی برنامه هایش را به مدیران آینده می دهد
سید عزت‌الله ضرغامی دیگر داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در توییتی به رد صلاحیتش این گونه واکنش نشان داد که  طرح‌هایش در حوزه مسائل اقتصادی را برای مدیران آینده، ارائه خواهد کرد.