عقلانیتی امیدوار‌کننده بر فضای «مذاکرات وین» حکمفرماست

بعد از رخدادهای اخیر با محوریت لو رفتن فایل صوتی ظریف، طرف‌های مذاکرات وین به خوبی دریافته‌اند که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران رودرروی آن‌ها قرار دارند و نه کارمندان عالیرتبه وزارت امور خارجه یا شورای عالی امنیت ملی و یا سازمان انرژی اتمی و این یعنی هر دو طرف می‌دانند طرف مقابل اساساً نمی‌تواند بدون دریافت مجوزهای لازم ذره‌ای از خواست‌های کشور متبوع خود به اصطلاح کوتاه بیاید، فریدون مجلسی معتقد است همین مسئله اگرچه نتوانسته پیچیدگی‌ها و فنی بودن بندهای مذاکره را کاهش دهد اما توانسته عقلانیتی امیدوار‌کننده بر فضای مذاکرات حکمفرما کند که مایه‌ امیدواری است
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک دیپلمات پیشین به آفتاب‌یزد گفت: «عقلانیتی که بر فضای مذاکرات وین حکمفرما شده، امیدوار‌کننده است و باید خوشبین و امیدوار بود این مذاکرات تا رسیدن به نتیجه‌ی نهایی ادامه پیدا کند.»
فریدون مجلسی تاکید می‌کند: «تمامی طرف‌های درگیر در مذاکرات به یک نتیجه‌ی واحد رسیده‌اند و آن تن دادن به توافق است؛ توافقی که خواست‌ها به صورتی مقبول و متعادل شده، جامه عمل
پوشیده باشد.»


> آغاز دور پنجم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین
آن طور که رسانه‌ها نوشته اند؛ نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران؛ گروه ۱+۴ و به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش آغاز شد. «سید عباس عراقچی» و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام با یکدیگر دیدار کردند، بر پایه‌ی همین گزارش، معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز پیش از این دیدار با هیئت روسیه دیدار کرده بود. به موازات این دو خبر؛ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه خوشبختانه دست جمهوری اسلامی ایران از نظر فنی بسیار پر است، تاکید کرد: ما فعالیت‌های ۶۰درصد، ۲۰ درصد، ۵ درصد و زنجیره‌های کامل ماشین‌های پیشرفته مثل IR6 و امکانات بالقوه‌ای که برای تولید فلز اورانیوم ایجاد کردیم، را داریم.
> مثلث عقلانیت و چند مسئله‌ی دیگر
فریدون مجلسی تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی که در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ابراز امیدواری کرده بود، «مذاکرات احیای برجام به سمتی برود که تمامی مسائل حل شود و حقیقت این باشد که تحریم‌ها برداشته خواهد شد.» به آفتاب یزد می‌گوید: «اینک ما با سه مسئله‌ی خیلی مهم رو در رو هستیم که من آن را مثلث عقلانیت می‌گذارم:
ضلع نخست: شفاف‌تر شدن مواضع ایران در مذاکرات به واسطه‌ی چالش‌هایی که بعدِ لو رفتن فایل صوتی آقای ظریف به وجود آمد. حداقل حالا هم منتقدین داخلی برجام و هم طرف‌های درگیر در مذاکرات می‌دانند تیم مذاکره‌کننده نه نماینده‌ی دولت که نماینده‌ی عالی و تام الاختیار از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند و از این جهت روند مذاکره معقول تر، منطقی‌تر و جدی‌تر بدون فوت وقت و درافتادن به حواشی پیش خواهد رفت.
وی ادامه می‌دهد: هر جا که طرف‌ها نیاز ببینند با پایتخت های‌شان مذاکرات، مشورت‌ها و کسب مجوزها و دستورالعمل‌های جدیدتری داشته باشند بدون ذره‌ای تردید مذاکرات را ترک و به کشور خود مراجعه می‌کنند و از این حیث اطمینان خاطر بیشتری فراهم آورده شده است.
مجلسی با تاکید بر این مسئله که قبلاً نیز همین گونه بود اما منتقدان و مخالفان برجام و هر نوع مذاکره و توافقی در سایه‌ی برخی ناگفته‌ها و ابهامات فضا را به گونه‌ای خاکستری و مسموم کرده بودند که مخاطب به آسانی می‌پذیرفت تیم مذاکره‌کننده تابع سیاست‌های دولت است و اگر اشتباهی رخ دهد دولت مقصر است و تبعات آن فقط برای دولت است؛ ادامه می‌دهد: این نکته را نباید فراموش کنیم که آن ۲۴ میلیون نفری که پای صندوق رای رفتند و به شعار برداشته شدن تحریم رای دادند تنها به این امید بود که زندگی‌شان بهتر شود و معیشت‌شان بیشتر در خطر نیفتد اما اوضاع به سمت و سویی پیش رفت که خواست‌ها محقق نشد.
این کارشناس مسائل سیاسیِ حوزه آمریکا و اروپا با بیان این مسئله که: «در نظر داشته باشید مذاکرات در فضایی در حال انجام است که دولت ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند پس طبیعتاً آن‌ها با یک نظام طرف هستند نه یک دولت واگرنه دست نگه می‌داشتند تا دولت بعدی سرِ کار بیاید!»
مجلسی معتقد است در مجموع، تیم‌های مذاکراتی ایران با فراغ بال بیشتر، قدرتی افزون تر، دلگرمی امیدوار کننده‌تر و با چهره‌هایی مصمم‌تر در محل انجام مذاکرات حاضر می‌شوند و برخی قید و بندهای گذشته را نیز به همراه ندارند.
ضلع دوم: وضعیت نا به سامان آمریکا از منظر اجتماعی، اقتصادی، معیشتی، رفاه اجتماعی، سیاست داخلی و فضای عمومی و اجتماعی به قدری از هم گسیخته و ویران است که به آسانی می‌توان آمریکای بعدِ ترامپ را در مقایسه با اروپا و خاور دور، یک کشور درجه دو با انبوهی از مشکلات تصور کرد.
مجلسی ادامه می‌دهد: سیاست بایدن از لحظه‌ی ساکن شدن در کاخ سفید، تنش‌زدایی با تمامی نقاطِ چالشی و در تقابل با ایالات متحده‌ی آمریکا از جمله روسیه، حوزه‌ی بالکان، چین، روسیه، منطقه‌ی خاورمیانه و خلیج فارس، افغانستان و در راس همه‌ی آن‌ها ایران است. بر پایه‌ی همین موضوع ضلع دوم تلاش آمریکا برای رهایی از چالش‌ها و تنش‌های بین‌المللی برای پرداختن به امور داخلی است.
فریدون مجلسی با اشاره به این موضوع که «آمریکای واقعی» را باید از زبان سندرز شناخت نه از زبان پوپولیست‌ها و فاشیست‌هایی مانند ترامپ، اظهار می‌دارد: با دنبال کردن سخنرانی‌های سندرز که اگرچه مسن است اما زبان نسل امروز آمریکا است خواهیم فهمید ایالات متحده‌ی آمریکا از منظر شهروندان آمریکایی که در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند، اصلاً وضعیت خوبی ندارد پس طبیعی است که بایدن دنیای پرچالش بیرونِ آمریکا را آرام کند تا بتواند به زندگی آمریکای ۴۰۰ میلیون نفری سر و سامانی دوباره بدهد. در کنار این مسئله، در چشم بر هم زدنی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ فراخواهد رسید و به طور طبیعی اگر بایدن و تیم او نتوانسته باشند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده و سامانی به آمریکا و آمریکایی بدهند به طرز افتضاح‌تری از ترامپ از کاخ سفید باید خداحافظی کنند.
ضلع سوم: فریدون مجلسی ضلع سوم را دیگر کشورها می‌داند که به به مرحله‌ی خواست رسیده اند، چین و روسیه در شرق، اروپا در مرکز و ایالات متحده‌ی آمریکا در غرب. همه‌ی این‌ها در تلاش هستند تا غائله‌ی ایران هسته‌ای را بخوابانند و در این راه چاره‌ای نیز ندارند که تحریم‌هایی که در زمان ترامپ بازگردانیده شده را حذف کنند.
مجلسی تاکید می‌کند البته این خواستن به این آسانی‌ها به دست نیامده، جنگ ۱۲ روزه‌ی غزه پیام آشکاری به همه‌ی مذاکره‌کنندگان داد که اگر ذره‌ای مماشات کنند طبیعتاً مخافلات توافق و خواستاران همیشگی جنگ و اختلاف بر امواج توقف‌های گاه و بیگاه مذاکرات سوار خواهند شد و انجام هرگونه توافقی را غیرممکن خواهند ساخت.
این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان می‌کند منهای منتقدین و مخالفان داخلی برجام که حرف و بحث‌شان چیزی دیگر و در مسیری دیگر است، اسرائیل، عربستان و برخی کشورهای حتی همسایه‌ی با ایران از وضعیت پرچالش و پرتنش استقبال کرده و خواهان توافق نیستند چون نفع و درآمد خود را در همین اختلاف‌افکنی‌ها و تنش‌ها می‌بینند حتی بسیاری از جمهوری خواهان و نیز دموکرات‌ها نیز خواهان بر هم خوردن مذاکرات هستند چون در دنیای پر تنش و همراه با جنگ و خونریزی، زندگی مرفه‌تری خواهند داشت.
مجلسی در پایان با اشاره به سختی و تنگنای طاقت فرسایی که گریبانگیر مردم ایران شده تاکید می‌کند: فقط این گونه نیست که طرف‌های مذاکره‌کننده خواهان باشند و ما در موضع قدرت، اگرچه دست بالای مذاکرات را داریم اما نباید فراموش کنیم که در شرایط بسیار بد اقتصادی به سر می‌بریم و باید در پناه رفع تحریم‌های نفتی، معاملاتی و بانکی، تلاش کنیم سر و سامانی به اقتصاد خود بدهیم.
این تحلیلگر سیاسی معتقد است رفع همین دو تحریم می‌تواند گشایشی عظیم در حوزه‌ی اقتصادی ایجاد کند و این فرصت را به وجود آورد که با سرعت بیشتری به سوی توسعه‌ی پایدار حرکت کنیم اما نباید فراموش کنیم توسعه‌ی پایدار محقق نخواهد شد الا در سایه‌ی امنیت و آرامش و فرار از تنش‌های بی‌ثمر و چالش‌ها فرسایشی که جز ضرر چیزی برای ما ندارد!
سایر اخبار این روزنامه
عقلانیتی امیدوار‌کننده بر فضای «مذاکرات وین» حکمفرماست تذکر عضو شورای شهر به افزایش بیش از حدمجاز کرایه تاکسی‌های اینترنتی پیک چهارم کرونا نتوانست ما را زمین گیر کند شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ احراز کرد پرونده آزاده نامداری جنایی نیست پدیده ایران وزیر نیرو بالاخره عذرخواهی کرد هشدار در مورد پیک پنجم کرونا فعالیت کاندیداها باید با اخلاق رعایت اصول و متانت باشد کبریت خیس موسیو اسکوچیچ! آسیب‌شناسی رسانه‌ای کردن سوتی‌های آموزشی در نشست جامعه روحانیت مبارز با رئیسی چه گذشت؟ شورای نگهبان صلاحیت سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ احراز کرد