واکنش‌ها به تصمیم شورای نگهبان چه بود؟ رد و تاییدهای غافلگیر کننده

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان شورای نگهبان لیست تایید صلاحیت شده‌های انتخابات 1400 را به وزارت کشور ابلاغ و به صورت رسمی اعلام شد. اسامی‌ای که حتی مورد انتقاد یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده یعنی آیت الله رئیسی نیز قرار گرفت. صفحه اینستاگرام سید ابراهیم رئیسی ویدئویی از واکنش وی نسبت به نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.
وی در این سخنان در جمع تعدادی از جوانان دانشگاهی می‌گوید: «از زمانی که [نتایج بررسی صلاحیت‌ها]را شنیدم، در حال رایزنی هستم تا یک صحنه مشارکتی و رقابتی در انتخابات شکل بگیرد».
حتی سردبیر یکی از رسانه های اصولگرا نیز به آن واکنش نشان داد. درنهایت اما طبق اعلام وزارت کشور 7 نفر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند.
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این اطلاعیه آمده است: در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد:
آقای سعید جلیلی – فرزند محمدحسن - کد نامزد ۲۲
آقای محسن رضایی میرقائد – فرزند نجف - کد نامزد ۴۴
آقای سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی– فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۳۳
آقای علیرضا زاکانی – فرزند حسین - کد نامزد ۵۵
آقای سیدامیرحسین قاضی­‌زاده هاشمی – فرزند سیدحسن - کد نامزد ۶۶
آقای محسن مهرعلیزاده – فرزند رحیم - کد نامزد ۷۷
آقای عبدالناصر همتی – فرزند احمدعلی - کد نامزد ۸۸
براساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می­‌پذیرد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود.
واکنش لاریجانی به رد صلاحیت
درپی رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به وظیفه‌اش عمل کرده و راضی است به رضای الهی، او از مردم خواست که درانتخابات شرکت کنند.
بیانیه لاریجانی به نوعی پذیرش نظر شورای نگهبان است. متن این بیانیه به خط لاریجانی منتشر شده است.
ملّت عزیز و عظیم‌الشان ایران
در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تاکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان به خصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی که در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.
اسحاق جهانگیری: به خدا پناه می‌برم
اسحاق جهانگیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح گرایان می‌دانم.
متن بیانیه اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:
به نام خدا
هموطنان عزیز؛ با اعلام اسامی نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، «عدم احراز صلاحیت» اینجانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیار‌های حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است، اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هموطنان عزیز را از دوش من برداشت. من به قصد گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات وارد عرصه انتخابات شدم.
به رغم میل و مصلحت شخصی، با توکل به خداوند بزرگ از قبول مسئولیت شانه خالی نکردم و آبرو و تجربه ام را که متعلق به مردم است، تقدیم ملت کردم.
من به درخواست شخصیت‌های دلسوز اصلاح طلب، تشخیص «جبهه اصلاحات ایران» و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگنا‌ها و شرایط دشوار پیش رو برای دور کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رای و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه جانبه قدم در این راه نهادم. رای و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته اند.
به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح گرایان میدانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت موثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود.
اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم و از اقشار مختلف مردم و نخبگان و فعالان سیاسی و آشنا به مسائل کشور به ویژه از همفکران و جوانان و شخصیت‌های دلسوز و احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی که در این روز‌ها برای کاستن از رنج مردم و کمک به ترسیم آینده‌ای بهتر و امید بخش برای ایران در همه جای کشور مشتاقانه و دلسوزانه به میدان آمدند و به اینجانب اعتماد و ابراز لطف داشته اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و عموم شهروندان را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنم.
واکنش پزشکیان به عدم احراز صلاحیتش
بعد از انتشار اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دفتر اطلاع رسانی مسعود پزشکیان یکی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
«چه مبارک سحری بود چه فرخنده شبی
ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم از تمام استان‌های کشور، شخصیت‌ها و احزاب که لطف و حمایت خود را از آقای پزشکیان اعلام کرده‌اند، اعلام می‌کنیم که ایشان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچ گونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.»
روحانی به رهبر انقلاب نامه نوشت؟
محمد مهاجری روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا می گوید که حسن روحانی رئیس جمهوری نامه‌ای به رهبر انقلاب درباره لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نگاشته است.
مهاجری نوشت: با اطلاع می‌گویم حسن روحانی رئیس جمهوری در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد.
او افزود: رئیس جمهوری همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلا از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند.
بنا به گفته مهاجری: «از سوی دیگر فشار سیاسی برای اعلام اسامی به وزیر کشور به شدت افزایش یافته.»
علی ربیعی سخنگوی دولت درباره اینکه آیا خبر نامه‌نگاری روحانی با رهبر صحت دارد یا نه گفت: معمولا آقای رئیس جمهوری، در موارد مهم نامه نگاری می‌کنند؛ من می‌پرسم و دقیق اطلاع رسانی می‌کنم.
در همین حال عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در توئیتی نوشته است: شنیدم تلاش‌های سید ابراهیم رئیسی از طریق شورای نگهبان و بزرگان نظام برای تجدید نظر در صلاحیت علی لاریجانی همچنان ادامه دارد.
انتقاد شدید آملی لاریجانی از رد صلاحیت‌ها
صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توئیتی نوشت: از اولین حضور اینجانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم؛ اما هیچگاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.
در ادامه این رشته توئیت آمده است: سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید؟! چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود.
لاریجانی در ادامه افزود: گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شان و اعتبار شورای نگهبان. این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تاثیر یافتم، ‏این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون»
در پایان این رشته توئیت آمده است: در میانه این زمانه غریب و رفتار‌های عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.