پرسه دو مبتلا به کرونای هندی با برگه تست جعلی

آرمان ملی: مــرزهــای ایــران همچنان بر روی مسافران باز هستند و افراد با تست کرونای منفی می‌توانند به ایران وارد شوند. در این میان خرید و فروش تست‌های منفی و تقلبی کرونا در مرزهای ایران به مبلغ دو تا پنج میلیون تومان ادامه دارد و  چندی پیش مدیر مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت تایید کرد که برخی از آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی تست منفی مــی‌فـروشــنــد. بـا ایـن حــال روزگــذشـتــــــه  نورا... اسعدی، مــدیرکل بنــدر و دریانوردی خرمشهر، درباره موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا، گونه شناسایی شده در هند، اعلام کرد: «دو فرد مبتلا به گونه جهش‌یافته هندی که در خرمشهر شناسایی شدند نیز از مرز زمینی و از شیراز وارد خرمشهر شده بودند.» بدون شک این افراد تست منفی کرونا داشتند و توانستند مجوز سفر بگیرنــد. در ایــن میان ۴۲ هزار و ۹۹۹ تست فوری تشخیص کرونا هلال احمر در ۱۵ مرز رسمی کشــور گرفتــه شده ۳۱۷ هزار و ۱۱۳ مسافر مورد کنترل و پایش سلامت و مراقبت بهداشتی قرار گرفتند. 
 تست مجدد از مسافران 
اما با این اتفــاقات وزیــر بهداشت طی دستور‌العملی بر تست مجدد همه موارد ورودی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی از مبدا عراق تاکید کرد و معتقــد است که همه موارد ورودی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، از مبدا عراق باید تست مجدد بدهند. سعید نمکی با توجه به ورود برخی مسافرین از مبدا کشور عراق به ایران به همراه تست منفی کاذب کووید 19، در نامه‌ای به رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر انجام تست مجدد همه موارد ورودی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی از مبدا عراق، تاکید کرد. در این نامه آمده است: نظر به اینکه موارد متعددی از آزمایشات PCR منفی از مسافرینی که با مبدأ کشور عراق وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، در مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با بررسی مجدد مثبت هستند و همکارانمان در استان خوزستان هوشمندانه بدون تست مجدد اجازه ورود نمی‌دهند. مع الوصف بنا بر اطلاعات واصله، تعداد قابل توجهی با اتکا به تست منفی صادره از آزمایشگاه کشور عراق با هواپیما به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و در مقصد نیز مورد آزمایش مجدد قرار نمی‌گیرند، لذا تمامی دستورالعمل‌های قبلی مبنی بر اجازه ورود با تست منفی انجام شده در کشور عراق منتفی و همه موارد ورودی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی باید تست مجدد شوند.
 به ما مربوط نیست
در پــی طــرح ایــن اتفــاقـات تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشـــوری  گــفته است: «راستی‌آزمایی و درست و غلط بودن نتیجه تست کرونا وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و این مساله هیچ ارتباطی به صنعت هوانوردی و ایرلاین‌ها ندارد و بهتر است در این زمینه نسبت به شرکت‌های هواپیمایی و مجموعه‌های مرتبط با این صنعت بی انصافی نکنیم. البته ماه‌هاست آزمایشگاه‌های مرجعی به عنوان مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده و مردم وقتی برای انجام سفر و انجام تست کرونا به آنجا مراجعه می‌کنند یک نمونه از این تست برای وزارت بهداشت و یک نمونه برای سازمان هواپیمایی و ایرلاین مربوطه ارسال می‌شود و برگه‌ پاسخی را هم به مسافر ارائه می‌دهند اما اساسا زیر ساختی برای تایید این نتایج و راستی آزمایی آنها وجود ندارد که صنعت هوانوردی را در این زمینه مسئول بدانیم.