قاضی زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری وعده داد ساماندهی بازار ارز طی دو سال

کیمیا نجفی
قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دولت تحول با استفاده از عبرت از مسیرهای اشتباه و رویکرد جدید نه فقط برای دولت بلکه مسیری برای اصلاح نگاه‌ها و رویکردها خواهم داشت.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، پیش از ظهر روزگذشته در نشست خبری خود که در خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به پرسش ابتکار، مبنی بر اینکه برنامه دولت سلام برای ساماندهی بازار ارز که طی سال‌های اخیر چالش‌های بیشماری را برای اقتصاد به وجود آورده است، چیست؟ گفت: رانت ارز، دخالت دولت در کنترل و مدیریت مسائل ارزی، تعداد صرافی‌های محدود، قاچاق و غیرواقعی بودن نرخ ارز بازار آشفته را می‌کند و هنگامی که این مسائل را از بین ببریم کشش بازار سیاه از بین می‌رود و ما برای همین مسئله برنامه‌هایی داریم.
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم بازار ارز را اصلاح می‌کنیم بدون آنکه نقدینگی را کنترل کنیم. ما نقدینگی را نمی‌توانیم کنترل کنیم بدون آنکه بودجه و نظام بانکی را اصلاح کنیم. نظام بانکی و بودجه اصلاح نمی‌شود مگر آنکه اصلاح ساختار داشته باشیم و نظام مالیاتی را اصلاح کنیم.


قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: یکی از مشکلات دولت‌های قبل این بوده که معلول‌محور و جزیره‌ای با بازار ارز برخورد می‌کردند، چون می‌خواستند نرخ ارز را کنترل کنند، 30 میلیارد دلار به بازار تزریق کردند و این در حالی است که نه تنها بازار کنترل نشد بلکه منابع ارزی کشور هم از بین رفت. ما با استفاده از مکانیزم‌های اهرمی با کنترل نرخ تورم، اصلاح بودجه، اصلاح ساختار بانکی و توسعه صرافی‌ها که چند بسته می‌شود به دنبال از بین بردن کشش بازار سیاه خواهیم بود. بگیروببند و رفتارهای پلیسی تنها راهکارهایی هستند که برای کوتاه‌مدت پاسخگو بوده و ما برنامه‌ داریم که طی مدت دوسال با استفاده از بسته‌های گفته شده بازار را سامان دهیم.
بحران بازار سرمایه را سه روزه می‌توان حل کرد
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بازار سرمایه و نابسامانی آن اشاره کرد و گفت: این اقتصاد نیاز به برون‌گرایی جدی دارد. مسئله بورس قابل حل است. معنی ندارد ٩٠ درصد بازار سرمایه دست دولت و ١٠ درصد متعلق به مردم باشد. سه روزه می‌توان مشکل بازار سرمایه را حل کرد. این بحران به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد. امیدوارم در روزهای اول «دولت سلام» این بحران حاد برطرف شود.
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی که از مقصران سقوط بورس هستند امروز نامزد انتخابات شدند! بنده آقای همتی را دوست دارم ولی او یکی از مقصران اصلی سقوط بورس است.
«دولت سلام» تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد
او همچنین به مسئله تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: دولت سلام تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد و این امکان‌پذیر است در صورتی که به داخل تکیه کنیم و در کنار آن دوستان ما اعتماد کنند به این که دوستی ما با آن‌ها موقتی نیست و راهبردی است، نه اینکه به ما بی‌اعتماد شوند؛ در چنین شرایطی شاهد این خواهیم بود که تحریم‌ها خنثی و بلااثر می‌شوند. مردم ما باید شیرینی حلوای اقتصاد ایران را بچشند. اگر قرار است ما ۲۰ سال برویم و حرف بزنیم، تنها آیند و روندی باشد فایده ای ندارد. اینکه یک سفره پهن باشد و سمت پلو و مرغ آن در مقابل دیگران باشد و نان خشک و آب این سفره در مقابل مردم ایران، باید سفره مذاکره به سمت مردم بچرخد و آن‌ها هم بهره ببرند.
در ایام کرونا باید به اقتصاد کرونایی بپردازیم
وی درباره مواجهه با کرونا، اظهار کرد: در ایام کرونا باید به اقتصاد کرونایی بپردازیم؛ مشاغل روزمزد که درآمد روزانه دارند و بیش از ۶۰درصد بازار را تشکیل می‌دهند با مشکل جدی مواجه هستند، برای رفع این مشکل بسته جدی داریم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معضل کرونا خیلی زودتر از اینها می‌توانست مدیریت و رفع شود، تصریح کرد: همانطور که یکی از داوطلبان ریاست جمهوری که نماینده دولت در چین است در یک گفت‌وگوی مجازی عنوان کرده بود، مرداد ماه می توانستیم ۱۸ میلیون واکسن وارد کشور کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد پایان مرگ و میر در ایران رقم می‌خورد چرا که مرداد حدود ۱۶ میلیون دز واکسن نیاز داشتیم؛ این تعلل در بحث تولید واکسن هم اتفاق افتاد.
نیروی جوان، راهی برای ساخت کشور
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله خدمت سربازی پرداخت. وی با اشاره به اینکه خدمت سربازی باید در جهت برنده کردن سلاح اقتصاد اصلاح شود، تاکید کرد: با نیروی جوان خود باید به ساخت کشور سرعت بدهیم. ایران را با سازندگان ایرانی و محصولات ایرانی خواهیم ساخت.
نمی‌گوییم مشکلات کل دنیا را حل می‌کنیم، اما برنامه داریم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ادامه نشست خبری خود با ارائه دیگر برنامه‌های خود تصریح کرد: ما یک کار دوساله و برنامه ریزی منسجم آماده کردیم که با دست پر بیاییم. نمی‌گوییم میخواهیم مشکلات کل دنیا را حل کنیم اما ۱۹ برنامه تحولی داریم که ۸ مورد آن دارای اولویت است.
وی بیان کرد: جوانان این ممکلت انقدر بزرگ شده‌اند که این کشور را به خوبی اداره کنند، اگر به آنها اعتماد شد در همه بخش‌ها و بخصوص مدیریت می‌توانند موفق باشند.
قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: درک برخی از ریاست جمهوری درک دقیقی نیست؛ رئیس جمهور باید کسی باشد که درک استراتژیکی در مسائل داشته باشد یعنی دید کامل داشته باشد. برنامه‌ها و رویکرد من کاملا اجتماعی است؛ چرا که اقتصاد ابزاری است برا ارتقای جامعه، پس باید مسائل اجتماعی هم در اولویت قرار گیرد.
باید انفال را به صاحبان بدهیم
وی همچنین درپاسخ به سوال مبنی بر اینکه جایگاه نخبگان نفتی در برنامه شما هست، گفت: یکی از اشتباهات راهبردی انجام شده ملی شدن صنعت نفت است که ملی نشده بلکه صنعتی شده است.
قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: دولت باید از فعالیت‌های پیرامون نفت مالیات بگیرد نه اینکه مالک نفت شود، لذا باید انفال را به صاحبان بدهیم و دولت مالیات آن را بگیرد. اکنون سهم ما از نفت ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم و این یعنی ۲ درصد کل بودجه. ما تمامی نفتمان را باید تبدیل به فرآوری کنیم؛ ما یک کار جدی و فنی و گسترده در این حوزه داریم که در حال پیشبرد است. ما باید با معنای واقعی کلمه باید نفت را ملی کنیم چرا که اکنون دولتی است.
واجب است سفره انقلاب تکانده شود
قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده‌های اقتصادی در قوه قضائیه، گفت: یکی از اصول مهم در دولت اجرای اصل هشتم قانون اساسی است و دولت باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودش آغاز کند؛ افرادی پای سفره انقلاب نشسته‌اند که واجب است این سفره تکانده شود. اینها فقط اشخاص نیستند، منافعی هستند که به این سفره وابسته است،از این رو باید این منفعت‌طلبی‌ها بریده شود.
وی افزود: اولین برنامه اصلاحی کلان ما شفافیت است، وقتی همه چیز روشن شد مردم می توانند به درستی قضاوت کنند. موضوع بعدی استیفای حقوق ضایع شده ملت است که به آن خواهیم پرداخت. دولت باید با اصلاح ساختارو سازوکارها، استفاده از مدیران و پیگیری حقوق از دست رفته در مقابل فساد بایستد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت سلام ضمن اینکه که از افراد پاکدست ایجاد خواهد اصل آن بر عدم اعتماد بر مسئولان است؛ اینکه شخصی انسان خوبی است معیار است اما چشمان مراقب باید همیشه ناظر باشد تا در صورت فراهم شدن بساط اشرافیت با آن مقابله شود.
فسادستیزی و جلوگیری از دزدپروری آغاز قدرتمند شدن اقتصادی است
قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: فساد ستیزی و ایجاد شفافیت و جلوگیری از اقتصاد «دزد پرور» آغاز این قدرتمند شدن است؛ باید این شکوفایی ذره ذره شکل بگیرد.
وی گفت: البته ما در اقتصاد، موضع انفعالی نداریم و برنامه‌های جدی داریم، برای برون‌گرایی به ویژه ارتباط با کشورهای همسایه طرح داریم.