ابقای قالیباف در ۲۰ دقیقه

ابقای قالیباف در 20 دقیقه قالیباف دوباره با همان 230 رأی سال قبل رئیس مجلس شد و فریدون عباسی نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری برای دومین بار با 18 رأی از قالیباف شکست خورد؛ یک رأی بیشتر از سال گذشته. مصطفی میرسلیم هم که سال گذشته 12 رأی کسب کرده بود، امسال اصلا وارد رقابت با قالیباف نشد.
قاضی‌زاده هاشمی هم تا پیش از این نایب‌رئیس بود و حالا که نامزد ریاست‌جمهوری شده، وارد رقابت هیئت‌رئیسه نشد. او توییت کرده بود که تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری خواهم ماند و با احترام به نظر فراکسیون انقلاب اسلامی فردا کاندیدای نایب‌رئیسی اجلاسیه دوم مجلس نخواهم شد.
در نتیجه دو کرسی نایب‌رئیسی بین نیکزاد و مصری تقسیم شد. نیکزاد با 205 رأی ابقا شد و مصری به‌جای قاضی‌زاده‌هاشمی با 206 رأی آمد. انتخابات برای شش کرسی دبیری و سه کرسی ناظری مجلس هم در ادامه برگزار شد. در کرسی دبیری هیئت‌رئیسه دو چهره عضو جبهه پایداری موسوی‌لارگانی و امیرآبادی حذف شدند و رشیدی و یوسفی به هیئت‌رئیسه مجلس آمدند. در انتخابات ناظران هم کار به قرعه‌کشی رسید تا محمدحسین فرهنگی که چهره‌ای میانه‌رو و سخنگوی هیئت‌رئیسه بود، حذف شود. نظام‌الدین موسوی چهره جدیدی بود که پایش به هیئت‌رئیسه رسید.
انتخابات هیئت‌رئیسه امسال تنها ۲۰ دقیقه طول کشید، درحالی‌که معمولا در ادوار گذشته و حتی اولین سال کاری مجلس یازدهم رأی‌گیری به‌صورت ورقه‌ای انجام شد و این کار بخش عمده‌ای از وقت مجلس را می‌گرفت. برخلاف روال سابق، رأی‌گیری با گلدان نبود و الکترونیکی برگزار شد. در ابتدا اعلام شد که ۲۶۲ نماینده در صحن مجلس حضور دارند اما آرای اعلام‌شده نشان می‌دهد که حداکثر ۲۳۰ نماینده در رأی‌گیری‌ها حضور داشتند و خبری از ۳۲ رأی دیگر نیست. در ادامه رأی‌گیری برای هیئت‌رئیسه مجلس در سال دوم، نمایندگان وارد انتخاب دبیران هیئت‌رئیسه شدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، سیدناصر موسوی‌لارگانی، محسن دهنوی، علی کریمی‌فیروزجایی، روح‌الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، محمد رشیدی، محمدرضا صباغیان و احد آزادی‌خواه کاندیداهای پست دبیری هیئت‌رئیسه بودند. بعد از اعلام آرای نمایندگان در نهایت روح‌الله متفکرآزاد با ۲۰۶ رأی، محسن دهنوی با ۱۸۴ رأی، علی کریمی‌فیروزجایی با ۱۸۲ رأی، علی رشیدی با ۱۸۱ رأی، مجتبی یوسفی با ۱۸۸ رأی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با ۱۶۸ رأی به‌عنوان دبیران هیئت‌رئیسه انتخاب شدند. برای کرسی ناظران مجلس هم محمدحسین فرهنگی، علی رضایی، علیرضا سلیمی، سیدنظام‌الدین موسوی و محسن پیرهادی کاندیدا بودند که در نهایت پیرهادی ۱۸9 رأی، نظام‌الدین موسوی ۱۵۶ رأی و علیرضا سلیمی ۱۴۱ رأی کسب کردند. در انتخاب ناظران بین سلیمی و فرهنگی به‌خاطر یکی‌بودن آرا قرعه‌کشی شد که در‌نهایت قرعه به نام سلیمی افتاد.
قالیباف هم در نطق بعد از انتخاب مجددش گفت: علی‌رغم اذعان نسبت به وجود نقاط ضعف در کارنامه یک‌ساله خود در محضر خدا و شما مردم ایران، خود را روسفید احساس می‌کنیم. وجود نقاط ضعف برای هر نهادی به‌ویژه مجلس با قریب به ۲۹۰ نفر تصمیم‌گیر با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف طبیعی است اما علی‌رغم موانع و محدودیت‌های موجود به‌خصوص وجود ساختارها و رویه‌های ناصوابی که در سال‌های متمادی در تار و پود قوه مقننه شکل گرفته، مجلس یازدهم توانسته در سال اول فعالیت خود در مسائل اساسی کشور وظایف اصلی‌اش را به‌درستی انجام دهد. خروجی آن را می‌توان به‌عنوان قوانین نهایی‌شده یا پیگیری آنها و کار کارشناسی و نهایی‌شدن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی دید.