حواشی و شایعات پیرامون زاکانی

آفتاب یزد: در میان کاندیداهای ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی،نامزدی است که بیشترین حواشی را به خود اختصاص داده است. به این دلیل که از زمان تائید صلاحیتش تا به الان اظهاراتی نداشته که مورد توجه و واکنش قرار نگیرد. اما از مهمترین حواشی که پیرامون او مطرح است می‌توان به درس خواندن دخترش در سوئیس و نوه‌ای که تابعیت این کشور را دارد تا ارائه لیست اموالش و شایعه‌ای مبنی بر دو همسری بودن او، اشاره کرد. هرچند او درباره هرکدام از این موارد توضیحاتی ارائه داده است اما افکار عمومی را نتوانسته با توضیحاتش قانع کند.
>اموالی که مورد قبول قرار نگرفت
زاکانی برای آنکه به قول خودش برای مردم شفاف‌سازی کرده باشد اولین کاری که انجام داد، لیستی از دارائی هایش را در اختیار آنها قرار داد. بنا به گفته زاکانی، او دو واحد ۹۵ متری در خیابان ایران دارد که در آن زندگی می‌کند. همسرش یک خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد. ماشین ندارد. درآمد پزشک هیئت علمی می‌گیرد و برای گذراندن زندگی ۴.۵ میلیون به همسرش می‌دهد. اما به زعم بسیاری این کاندیدای ریاست جمهوری، بخشی از اموالش را منتشر کرده است چرا که با این میزان حقوق و دارایی نمی‌توان هزینه تحصیلات دخترش در کشور گرانی چون سوئیس را
بپردازد.


>تحصیل و اقامت دختر و نوه در گرانترین کشور
اما یکی از حواشی مهمی که گریبان علیرضا زاکانی را گرفت، بحث تحصیل دخترش در سوئیس و شناسنامه خارجی نوه‌اش بود. همه می‌دانند سوئیس، یکی از گرانترین کشورها در اروپاست و معمولا مسافرانی که به آنجا سفر می‌کنند باید هزینه گزافی را به این منظور در نظر بگیرند حال کسی که برای تحصیل به آنجا می‌رود و فرزندش را هم در آنجا به دنیا می‌آورد قطعا باید آنقدر پول داشته باشد که از پس هزینه‌های سرسام‌آور آن بر بیاید. از همین رو برخی‌ها بر این باورند که زاکانی مانند برخی از مسئولان از موقعیت خود استفاده و چنین امکانات ویژه‌ای برای فرزندش در نظر گرفته است. به هر حال علیرضا زاکانی در این مورد توضیح داده است:« اخیراً دروغ‌هایی درباره محل سکونت و تحصیل دخترم توسط برخی از کانال‌های تلگرامی و کاربران در فضای مجازی منتشر شده است؛ بر این اساس ادعا شد که دختر علیرضا زاکانی دوتابعیتی بوده و در کشور سوئیس ساکن است؛ اما واقعیت این است که شایعه دوتابعیتی‌بودن و سکونت دائم در سوئیس صحت نداشته و وی حدود یک‌سالی ‌است که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است. دختر من در سال ۱۳۹۵ از رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. سپس در رشته «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد؛ در دانشگاه EPFL سوئیس و به جهت سابقه ممتاز تحصیلی به‌صورت رایگان مشغول به تحصیل شده است. لازم به‌ذکر است که وی هیچ‌گونه بورسیه‌ تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد. از سوی دیگر نوه من شناسنامه ایرانی دارد و یک عده‌ای که قدر وطن خود را نمی‌دانند به دنبال پاسپورت آمریکایی‌ و کانادایی برای فرزندان خود هستند.» وی همچنین گفته است:« دانشگاهی که دختر من درس خوانده است رنک ۱۰ اروپا است و پولی نیست. به دختر من گفتند درس خود را ادامه بده، اما گفت می‌خواهم بیایم در ایران خدمت کنم. من ریالی خرج دخترهایم نکردم و یک دلار و هیچ ارزی به آن‌ها ندادم.»
>ادعای دو همسر داشتن زاکانی صحت دارد؟
اما دیگر حواشی او، مربوط می‌شود به یک شایعه. شایعه‌ای مبنی بر دو همسری بودن زاکانی که مالک شریعتی سخنگوی ستاد زاکانی در توئیتی در این باره نوشت:« تصور این بود که روزی یک خبر جعل شود.ظاهرا نگرانی از آینده، وادارشان کرده با توسل به ابزارهای امنیتی، هر ساعت خبری جعل کنند.مردم بدانند کسی که با تمام مظاهر فساد، نفاق، فتنه، انحراف و... در هر جناح و پستوی امنیتی در افتاده، قبلا جان و آبروی خود را با خدا معامله کرده است.» خود زاکانی هم در واکنش به این موضوع گفته است:« آمدند و گفتند یک همسر در تهران و یک همسر در قم دارد؛ خجالت نمی‌کشند. این‌ها دین هم ندارند».