منع تردد بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خردادماه تصویب شد جریمه سنگین در انتظاران مسافران خرداد

امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند تمام شود و از تیر ماه واکسیناسیون بیماران خاص مانند بیماران دیالیزی، افراد مبتلا به سرطان، هموفیلی ها، بیماران تالاسمی و پیوند عضو را واکسن بزنیم. با واکسینه کردن این افراد تا حدی اطمینان حاصل می‌شود، چون این افراد بیشتر در معرض خطرند.
به گزارش تابناک، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی کرونا تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه (۱۲ خرداد) تا ۱۲ ظهر دوشنبه (۱۷خرداد) ممنوع است.
علیرضا رئیسی روز شنبه بعد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد افزود: این مصوبه در سراسر کشور اجرا می‌شود و ربطی به رنگ بندی شهر‌ها ندارد و برای متخلفان نیز جرایمی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین استانی در شهر‌های قرمز با جریمه یک میلیون تومانی و در شهر‌ها و مناطق نارنجی و زرد با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی مواجه می‌شود.


رئیسی ادامه داد: امیدواریم مردم در این روز‌های سخت همچنان همکاری کنند و با سفر و تردد کمتر بین استانی در کنترل اپیدمی موثر باشند و مطمئنیم که مردم مثل همیشه همکاری و حمایت خواهند داشت.
وی گفت: در جلسه ستاد ملی کرونا وضعیت کرونا در ایران و جهان بررسی و اعلام شد که وضعیت کرونا در کشور هندوستان همچنان وخیم و موارد ابتلا و مرگ و میر در این کشور رو به افزایش و بسیار بالاست. ویروس هندی نه تنها در هندوستان بلکه در کشور‌های دیگری مثل انگلیس نیز اکنون ویروس غالب است و مسئله ویروس جهش یافته انگیسی در این کشور‌ها تا حدی پشت سر گذاشته شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در انگلیس که با حجم بالای واکسیناسیون تا حدی اپیدمی کرونا کنترل شده است، با وجود شیوع بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی، میزان مرگ و میر بالا نرفته و این خبر خوب و امید بخشی است که نشان می‌دهد، واکسیناسیون بر ویروس جهش یافته هندی موثر است.
وی ادامه داد: در ایران بیشتر استان‌ها همچنان روند نزولی دارند و میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم این که در برخی استان‌ها به خصوص استان‌های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افرایش بیماری در برخی شهر‌ها مشاهده شده که نشان می‌دهد باید این مناطق منتظر افزایش بیماری باشند و قوی‌تر عمل کنیم و اگر کوچکترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است، می‌تواند شهر‌های بیشتری را درگیر کند و این زنگ خطر و هشداری برای کل کشور است.
رئیسی گفت: اکنون استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و حتی کرمانشاه در برخی شهرهایشان با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند و باید هشیار باشند.
وی افزود: شهر‌های دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک در استان کرمان، سر پل ذهاب در استان کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندر خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان ۱۳ شهری هستند که وضعیت آن‌ها از نارنجی فراتر رفته و به قرمز تبدیل شده است و باید از شهر‌ها بیشتر مراقبت کنیم، ولی روند کلی بیماری در کشور نزولی است.
معاون وزیر بهداشت گفت: باید بسیار دقت کرده و از تجمعات پرهیز کنیم به خصوص اینکه در فصل گرما اغلب افراد در فضا‌های دربسته، در و پنجره‌ها را می‌بندند و کولر روشن می‌کنند و و همین می‌تواند به شیوع بیشتر بیمار دامن بزند.
رئیسی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: تا امروز سه میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان قبلا در فاز یک انجام شده و گروه بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال نیز، یا واکسیناسیون آن‌ها تمام شده یا در حال انجام است. وی گفت: در این هفته برنامه این است، افرادی که برای آن‌ها نوبت دهی شده، واکسن بزنند و تا اوخر هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تمام کنیم و امیدواریم با لکه گیری افراد جامانده، بتوانیم از هفته‌های آینده واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را شروع کنیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۱۹ پایگاه واکسیناسیون خودرویی در کشور به راه افتاده و به زودی در همه استان‌ها، پایگاه واکسیناسیون خودرویی خواهیم داشت. ۲۹۰۰ تیم واکسیناتور هم در کشور مجهز شده‌اند. رئیسی گفت: ظرفیت تزریق واکسن به روزی ۳۰۰ هزار واکسن رسیده است؛ البته فعلا در عمل به این ظرفیت نرسیده‌ایم و رکورد واکسیناسیون۲۰۰ هزار دوز واکسن در روز بوده و به شرط تامین واکسن، این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند تمام شود و از تیر ماه واکسیناسیون بیماران خاص مانند بیماران دیالیزی، افراد مبتلا به سرطان، هموفیلی ها، بیماران تالاسمی و پیوند عضو را واکسن بزنیم. با واکسینه کردن این افراد تا حدی اطمینان حاصل می‌شود، چون این افراد بیشتر در معرض خطرند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مسئله مهمی که در ستاد کرونا مطرح شد، موضوع آموزش بود. در ایام کرونا مدارس و دانشگاه‌ها جزو اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند و با اینکه آموزش مجازی برقرار بود، مشکلاتی هم به وجود آمد، زیرا هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و به خصوص آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در حال بررسی هستیم و سعی می‌کنیم در مرداد واکسیناسیون معلمان، استادان دانشگاه و دانشجویانی که در خوابگاه یا دانشگاه حضور بیشتری دارند، واکسینه شوند و در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا با همکاری دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و مردم هر چه سریع‌تر به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم.
رئیسی گفت: در مجموع ارزیابی از وضعیت کلی کرونا در کشور مثبت است و به جز چند استان جنوبی و شرقی که در برخی شهر‌ها روند صعودی دارند، در کل کشور روند موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور نزولی است.
وی افزود: از همه افراد بالای ۷۰ سال که تاکنون برای واکسیناسیون با آنان تماس گرفته نشده، می‌خواهیم در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا با دریافت پیامک نوبت بگیرند و در همان زمانی که در پیامک اعلام شده برای واکسیناسیون مراجعه کنند. بدون نوبت مراجعه نکنند تا باعث تجمع و صف نشود و سلامت افراد به خطر نیفتد.
از واکسن کووپارس چه خبر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای ورود واکسن کووپارس به مرحله دوم کارآزمایی بالینی، درعین حال نسبت به خیز دوباره بیماری کرونا در تعطیلات پیش رو و به دنبال عدم رعایت پروتکل‌ها، هشدار داد.
جلیل کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین اخبار پیرامون کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس، به واکسیناسیون دو گروه ۲۵۰ نفره در فاز دوم اشاره و ابراز امیدواری کرد که فاز دوم این واکسن در تیرماه به پایان رسد.
وی درباره مشکل قطع شدن برق در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: مشکلات ناشی از قطع شدن برق طبیعی است اما بیمارستان‌ها مجهز به برق اضطراری هستند و دستور داده شده است تا همگی این دستگاه‌ها به دقتی بیش از گذشته چک و بررسی شوند. از طرفی با هماهنگی استاندار محترم با وزارت نیرو تلاش شده است مناطقی که بیمارستان‌ها در آن قرار گرفتند دچار قطعی برق نشوند و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد از قبل به بیمارستان اطلاع دهند تا آمادگی کافی برای قطع شدن برق را داشته باشند.
کوهپایه‌زاده ادامه داد: در بحث حفظ زنجیره سرد واکسن نیز این موضوع مدنظر مراکز تجمعی تزریق واکسن قرار گرفته است. البته قطع برق در این مورد چندان اثرگذار نیست؛ زیرا از طریق کلد باکس‌ها می‌توان چند ساعتی دمای واکسن‌ها را مدیریت کرد ولی در هر صورت قطعی برق معضلات خود را در زنجیره سرد واکسن ایجاد خواهد کرد.
وی درخصوص وضعیت مراجعه بیماران و پذیرش آنها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: این روند نسبت به روزها و هفته‌های قبل کاهشی است؛ البته این کاهش خیلی عمده و چشمگیر نیست و در برخی روزها حتی کمی افزایشی می‌شود. اما در مجموع در هفته آخر اردیبهشت نسبت به روزهای آغازین این ماه هم مراجعه بیماران و هم تعداد مرگ‌ها کاهش پیدا کرده است و در شیب نزولی پیک چهارم قرار گرفتیم؛ هرچند که سرعت کاهش هم سبب نگرانی است تا مبادا پس از تعطیلات پیش رو ( نیمه خرداد) در پذیرش بیماران دچار مشکل شویم. در صورت شکل‌گیری تجمعات در تعطیلات پیش رو احتمال افزایش بار بیماری بعید نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا با ویروس‌های جهش یافته، تصریح کرد: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند جهش‌ها نمی‌توانند چندان اثرگذار باشند و سبب پیک شدیدی شوند. در مورد موج چهارم متاسفانه کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تجربه کردیم. خوشبختانه اکنون نسبت به هفته‌های گذشته رعایت مردم هم بهتر شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد مسلما جهش‌ها نمی‌توانند پیک‌های عمده ایجاد کنند.
وی افزود: پیش‌بینی ما در شهر تهران این است که پیک چهارم همچنان کاهشی باشد و اگر اتفاق خاصی نیفتد و در تعطیلات نیمه خرداد رعایت‌ها صورت گیرد، بتوانیم اوضاع را به درستی مدیریت کنیم. با رعایت پروتکل‌ها و افزایش واکسیناسیون امیدواریم بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که پیک بزرگی نداشته باشیم.
وی در خصوص وضعیت دارو و اکسیژن‌رسانی به بیمارستان‌ها، بیان کرد: خوشبختانه کمبود دارویی نداریم. زمانی که از پیک پایین می‌آییم مصرف دارو و اکسیژن کاهش می‌یابد و الان مشکل عمده‌ای در تامین دارو و اکسیژن در بیمارستان‌ها نداریم.
سایر اخبار این روزنامه