حالا نامه رئیس جمهور به مقصد شورای نگهبان

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: روز گذشته اعلام شد که رئیس جمهور به شورای نگهبان نامه نوشته است. حسن روحانی، رئیس جمهوری روز چهارشنبه در راستای اصل 113 قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نامه‌ای را به شورای نگهبان ارسال کرده است. نامه رئیس‌جمهور تاکنون از سوی شورای نگهبان پاسخی دریافت نکرده است. البته پیش از آن خبر نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری هم منتشر شد. 5 خرداد حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، در واکنش به رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تایید صلاحیت‌ها بر عهده دولت نیست بر عهده یک نهاد دیگر است. یک نهاد مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد. تصمیمی که از سوی شورای نگهبان در عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و صریح‌تر شب تایید شد دلمان می‌خواست شورا زمان و فرصت بیشتری می‌گذاشت تا افراد دیگری باشند. دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد. روحانی بیان داشت: من به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم و ایشان هم هرطور مصلحت بدانند عمل می‌کنند. این مساله برای ما مهم است. ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم، اما هر طور فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توان رها کرد. جای صندوق آرا چه می‌خواهید بگذارید. گفتنی است نامه رئیس‌جمهور تاکنون از سوی شورای نگهبان پاسخی دریافت نکرده است.
 چرا نامه نوشت؟
رئیس جمهور هم مانند بسیاری دیگر از مسئولان  و مردم جامعه از ردصلاحیت‌های گسترده و تایید کاندیداهای رسمی یک جریان گلایه دارد و نتوانست مانند شخصیت‌هایی از جمله سیدحسن خمینی و دیگر شخصیت‌های میانه‌رو، این ناراحتی را پنهان کند، چراکه به اعتقاد آنها حق انتخاب بخشی از جامعه که از حامیان اصلاح‌طلبان بودند، از آنها گرفته شده و کاندیدایی در این انتخابات ندارند. روحانی پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها گفت: همه تصرفات و تصمیماتی که در کشور انجام می‌گرفت اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است، چراکه می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید، با دنیا که می‌خواهد حرف بزند به عنوان نماینده ملت می‌خواهد سخن بگوید. رئیس‌جمهور باید مردم ایران را در مذاکرات خارجی نمایندگی کند. اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور کمرنگ باشد و برای مردم مسایل روشنی نباشد آن وقت مصلحت ملی و امنیت و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟ وی افزود: درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشته‌ام و آنچه در ذهنم بود به ایشان منتقل کردم؛ درباره اصل 113 قانون اساسی به شورای نگهبان تذکر دادم، اما این شورا هر بار درباره این اصل تذکر می دهیم تفسیر خودش را دارد و می‌گوید نمی توانید در این زمینه تذکر دهید. ما هم از رهبری درخواست و تقاضا کردیم تا اگر ایشان صلاح می‌دانند در این مساله ورود کنند. هر چند آقا کمتر در این زمینه‌ها وارد می‌شوند ولی به هر حال مواردی هم بوده است. روحانی تصریح کرد: امام راحل همیشه توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ما را به اینجا رساندند؛ ٩٨ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند و چرا باید این ٩٨ کم شود؟ خدا نکند مردم حس کنند و فکر کنند بدون آنها می‌خواهیم تصمیم بگیریم. مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت حداکثری تاکید داشته و دارند. ایشان تصریح کردند که برای من هدف اول مشارکت حداکثری مردم است. رئیس‌جمهور یادآوری کرده بود:« مردم  ۲۲ بهمن را به‌وجود آوردند و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم پای صندوق رای آمدند و ۹۸.۲ به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، این ۹۸.۲ درصد کجا رفت، چرا آب می‌رود، ۹۸ درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و قبول داریم و به آن رای می‌دهیم. مردم رای در صندوق انداختند، هرچه زمان می‌گذرد آیا این ۹۸ درصد باید کم شود؟»
 تاکید روحانی بر اجرای اصل 113
رئیس‌جمهور وظیفه خودش می‌داند تا آنجا که اختیار دارد مانع یکطرفه شدن انتخابات و ایجاد بی میلی در مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای شود. به همین دلیل است که بارها به اصل 113 قانون اساسی اشاره می‌کند . در اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: پس از مقام رهبری رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.