به استقبال مهم‌ترین روزهای سال فوتبال؛ از بحرین چه خبر؟

روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال چین، مشخص شد که بعد از انجام اولین مسابقه گروه A و پیروزی پرگل چین مقابل گوام، دو کشور سوریه و مالدیو مجوز دولت چین برای حضور در این کشور را دریافت نکرد‌ه‌اند. دولت چین برای این مسابقات شرایط حباب را در نظر گرفته که این برنامه قبلا در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و با صرف هزینه زیاد در قطر انجام شده بود، اما با توجه به شکل برنامه‌ریزی درنهایت دو تیم مالدیو و سوریه که در امارات اقامت داشتند، مجوز لازم برای حضور در این کشور را نگرفتند تا ادامه رقابت‌های این گروه، کلا به کشور امارات منتقل شود.

اما آنچه که در چین اتفاق افتاده، مسأله‌ای است که از عدم تطابق قوانین داخلی این کشور در مبارزه با کرونا با پروتکل‌های برگزاری رقابت‌ها بروز کرده و این اتفاق ممکن است در سایر کشورها نیز رخ بدهد، کما اینکه به عنوان مثال کشور استرالیا به همین دلیل، اساسا از حضور در رقابت برای میزبانی گروه خودش در مرحله مقدماتی عذرخواهی کرد، چراکه پیش‌بینی این مسأله را کرده بود.

همچنین این داستان البته ممکن است برای میزبان‌های دیگر نیز اتفاق بیفتد، چراکه در حال حاضر کشورهای مختلف، شرایط متفاوتی در موضوع کرونا دارند و با وجود انجام واکسیناسیون در سراسر جهان، هنوز این مسأله حل نشده و به طور مثال کشورهایی مانند مالزی و بحرین دوباره اقدام به قرنطینه شدید و سراسری در میان شهروندان کرده‌اند.



این در حالی است که بحرین به عنوان میزبان مسابقات گروهی که ایران، عراق، هنگ‌کنگ و کامبوج نیز در آن حضور دارند، مشخص نیست که چگونه قرار است با توجه به شرایط حاد این کشور، از پس انجام کامل مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بربیاید.

بحرینی‌ها با ایجاد یک هشتگ به دنبال جلب نظر مردم این کشور برای حمایت از مسابقات تیم‌ملی در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی هستند.

در عین حال نکته بسیار مهم در انجام مسابقات این گروه، برگزاری سه مسابقه از هشت مسابقه باقی‌مانده در ساعت 17:30 به وقت بحرین در ماه خرداد است که یکی از سه ماه گرم سال به شمار می‌آید. به گفته کارشناسان برگزاری این بازی‌ها در ساعت 17:30 در منامه، احتمالا به معنای مشکل نور در ورزشگاه‌های میزبان است وگرنه هیچ توجیهی ندارد که تیم‌ها را در این زمان از سال و در این گرما در ساعت پنج و نیم بعدازظهر به مصاف هم فرستاد مگر اینکه سوءنیتی واقعی پشت این برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.

در حال حاضر دو دیدار از چهار بازی ایران (هنگ‌کنگ و کامبوج) در ساعت پنج و نیم بعدازظهر به وقت منامه برگزار می‌شود و دیدار تیم‌های عراق و کامبوج هم در همین ساعت برنامه‌ریزی شده است. این در حالی است که بحرین هر سه بازی خود را در ساعت 19:30 به وقت محلی انجام خواهد داد. دو بازی ایران مقابل بحرین و عراق هم در ساعت 19:30 برگزار می‌شود. جالب اینکه بازی‌های روز آخر همزمان و در دو ورزشگاه مختلف برنامه‌ریزی شده و مشخص نیست که چرا همین ساعت برای الباقی مسابقات در نظر گرفته نشده است.

در عین حال بحرین یک مشکل مهم دیگر هم برای میزبانی از رقابت‌های این گروه دارد و آن بحث هتلینگ و اسکان تیم‌ها در منامه است و با توجه به اینکه هتل‌های این کشور عموما توریستی است، امکان ایزوله‌کردن تیم‌ها در هتل‌های مختلف برای میزبان به دلیل هزینه بسیار سنگین وجود ندارد و این احتمال می‌رود که به عنوان مثال کشورهایی مانند ایران و عراق در یک هتل اسکان داده شوند. موضوعی که باید مورد اعتراض جدی کاروان ایران قرار بگیرد، به خصوص که کنفدراسیون فوتبال آسیا ادعا کرده که بحرین را به دلیل امکانات مناسب و تجربه میزبانی برای انجام سایر مسابقات این گروه به صورت متمرکز انتخاب کرده است.

آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که برگزاری بازی‌ها در ساعت پنج و نیم بعدازظهر، به احتمال زیاد علامتی مبنی بر وجود مشکل نور در حداقل یکی از ورزشگاه‌های میزبان این مسابقات است. این بهترین سناریویی است که می‌شود در این مورد در نظر گرفت وگرنه همان‌طور که در بالا هم گفته شد، ممکن است یک سوءنیت آشکار در برنامه‌ریزی بازی‌های ایران در این ساعت که اصطلاحا منجر به دی هیدراته شدن بدن ورزشکاران می‌شود، رخ داده باشد.

در شرایطی که ایران با پروازی اختصاصی از کیش به منامه پرواز کرد، فدراسیون فوتبال باید با توانی مضاعف روی مشکلات میزبانی بحرین و وضعیت فوق‌العاده این کشور، انگشت بگذارد و حتی‌الامکان سعی کند امتیازات حداکثری را از میزبان این مسابقات و برگزارکنندگان دریافت کند.