زمان بیدار شدن غول آسیا

حامد جیرودی / بازی‌های سرنوشت ساز تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 از راه رسید. دیدارهایی حساس و حیاتی که می‌تواند روی اتفاقات و شرایط فوتبال ایران در 4 سال آینده تأثیر مستقیم بگذارد، چرا که این مرحله از مسابقات، جزو مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2023 نیز محسوب می‌شود. تیم ملی در حالی از ساعت 19 امروز به مصاف تیم هنگ‌کنگ می‌رود و محکوم به پیروزی در آن است که با توجه به شرایطش در گروه C و همچنین با توجه به کناره‌گیری کره شمالی از بازی‌های مقدماتی که وضعیت صعود تیم‌ها در آسیا را تغییر داد، باید برابر دیگر حریفان خود در این گروه نیز به برتری برسد تا به‌عنوان تیم اول صعود کند. در حال حاضر، عراق با 11 امتیاز در صدر جدول گروه C قرار دارد و بحرین با 9 امتیاز دوم است. ایران با 6 امتیاز و یک بازی کمتر در رده سوم است و هنگ کنگ با 5 و کامبوج با یک امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند. نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که تا پیش از شیوع ویروس کرونا، ایران در 3 بازی از 4 مسابقه باقی مانده‌اش در این مرحله میزبان بود ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی عجیب و جانبدارانه تصمیم به برگزاری ادامه بازی‌های دور برگشت در بحرین گرفت. در این میان، اعتراض فدراسیون فوتبال و شکایت از AFC به دادگاه عالی ورزش (CAS) هم مؤثر واقع نشد تا به این ترتیب تیم ملی مجبور به ادامه بازی‌هایش در خانه یکی از حریفان اصلی‌اش یعنی بحرین و در شرایط سخت آب و هوایی شود. با این حال تیم ملی با 2 شکست غیرقابل انتظار مقابل بحرین و عراق در دور رفت مسابقات در شرایط سختی قرار گرفته و برای صعود باید در هر 4 مسابقه باقی‌مانده خود پیروز شود. شاگردان دراگان اسکوچیچ آخرین بازی تدارکاتی‌شان را دهم فروردین 1400 برابر سوریه برگزار کردند که 3-0 به پیروزی رسیدند ولی در 2 ماه گذشته بازی دیگری برای این تیم در نظر گرفته نشد که انتقاد کارشناسان را در پی داشت ولی حریفان بازی‌های تدارکاتی را برگزار کردند. ایران بعد از رفتن مارک ویلموتس که آخرین بار در بازی با عراق روی نیمکت نشست و با آمدن اسکوچیچ، تنها 3 بازی با ازبکستان، بوسنی و هرزگوین و سوریه انجام داده که در هر 3 مسابقه به پیروزی رسید ولی بحرین بعد از آخرین بازی اش در مقدماتی جام جهانی، 11 بازی انجام داده و عراق هم به همین ترتیب 11 بازی برگزار کرده است که نشان می‌دهد آنها برای آمادگی بیشتر و بیشتر شدن شانس‌شان برای صعود، برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده‌اند ولی با این حال باید امیدوار بود که یوزهای آریایی با تعصب، تلاش و غیرت خود از این مرحله سخت عبور کرده و با بیدار شدن به عنوان غول فوتبال آسیا باز هم عیارشان را به رخ فوتبال آسیا بکشند.
به دنبال هفتمین برد برابر هنگ‌کنگ
نخستین مسابقه تیم ملی با تیم هنگ‌کنگ است. دیداری که در ورزشگاه المحرق برگزار می‌شود و از نظر ظاهری کاملاً فرسوده است و تکنولوژی‌های معمولی را هم در اختیار ندارد. نکته جالب توجه این است که بحرین در همین روز با کامبوج دیدار خواهد کرد که در بازی رفت آن را 1-0 شکست داد و مسئولان برگزاری مسابقات، ورزشگاه ملی بحرین را برای این مسابقه تدارک دیده‌اند که بسیار بهتر از این ورزشگاه است و از طرفی مسابقه این دو تیم ساعت 21 و در زمان خنکی هوا برگزار می‌شود. در ادامه مسابقات هم هیچ تیمی جز بحرین در ورزشگاه ملی این کشور به میدان نخواهد رفت و سایر تیم‌ها فقط هنگام رویارویی با بحرین در این ورزشگاه بازی خواهند کرد، اما تیم ملی در شرایطی ادامه دیدارهای خود در مقدماتی جام جهانی را برگزار می‌کند که اردویی 5 روزه  در جزیره کیش برگزار کرد و در آن تمام بازیکنان دعوت شده به غیر از سامان قدوس حضور داشتند و این بازیکن هم در بحرین به اردوی تیم ملی ملحق شد. هر‌چند به‌دلیل دیر اضافه شدن او در بازی با هنگ‌کنگ غایب خواهد بود و ایران به غیر از او، مرتضی پورعلی گنجی را هم به‌دلیل دو اخطاره بودن در این مسابقه در اختیار ندارد. هر چند دست اسکوچیچ برای انتخاب نفرات مورد نظرش باز است و به نظر می‌رسد هر کدام از ملی پوشان که به میدان بروند، می‌توانند مؤثر باشند و باری از روی دوش تیم ملی بردارند. حالا هم ایران باید به مصاف تیمی برود که خیلی‌ها آن را از پیش بازنده می‌دانند اما فوتبال هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست و هنگ‌کنگ را هم نمی‌توان تیمی دست و پا بسته دانست. بخصوص اینکه ایران در بازی رفت هم که در خاک این کشور برگزار شد، 2-0 اما به سختی به پیروزی رسید و هنگ کنگ با گرفتن 5 امتیاز بخت‌های اندکی هم برای صعود دارد. البته هنگ کنگی‌ها هم مثل ما بازی‌های تدارکاتی کمی داشته‌اند و 3 بازی برابر کره جنوبی، ژاپن و چین برگزار کرده‌اند که هر 3 را باخته‌اند. نکته‌ای که درباره این تیم وجود دارد از آخرین بازی این تیم برابر چین که 2-0 در آن بازنده شد، 533 روز می‌گذرد و باید دید این تیم چه تفاوتی با تیمی که در سال 2019 با آن بازی داشتیم، دارد؟ هدایت هنگ کنگ را یک مربی فنلاندی به‌ نام میکسو پاتلِاینِن بر عهده دارد و تمامی بازیکنان این تیم هم در لیگ داخلی هنگ گنگ بازی می‌کنند. ایران در شرایطی با گل‌های سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد هنگ کنگ را در بازی رفت شکست داد که در 6 تقابل با این تیم 5 پیروزی برای ایران و یک پیروزی برای هنگ کنگ ثبت شده و حالا ایران در انتظار برد هفتم برابر این تیم است. ایران در این بازی‌ها 11 گل زده و هنگ کنگ هم یک بار موفق شده دروازه ایران را باز کند. قضاوت دیدار ایران و هنگ کنگ برعهده ادهم محمد المخادمه از اردن است و دو کمک هموطن او به‌ نام‌های احمد مونس نادی و محمد الکلاف نیز او را یاری می‌کنند و یعقوب عبدالباقی از عمان داور چهارم است.
دغدغه شیرین اسکوچیچ برای انتخاب ترکیب


تیم ملی در این بازی‌ها، تقریباً فهرستی از بهترین بازیکنان چند سال اخیرش را در اختیار دارد و این دغدغه شیرینی را برای سرمربی کروات تیم ملی به وجود آورده تا ترکیب دلخواهش را انتخاب کند. درون دروازه به احتمال زیاد، علیرضا بیرانوند قرار خواهد گرفت و در خط دفاع محمدحسین کنعانی زادگان و شجاع خلیل‌زاده بنابر ترکیب بازی‌های قبلی بازی می‌کنند و سیدمجید حسینی روی نیمکت خواهد بود. در دفاع راست هم احتمالاً گزینه اسکوچیچ، صادق محرمی و در دفاع چپ مهرداد محمدی خواهد بود. در پست هافبک دفاعی احمد نوراللهی یا سعید عزت اللهی بازی می‌کنند و در کنار‌شان احسان حاج صفی هم قرار دارد. در کنارها، مهدی ترابی، وحید امیری و مهدی قایدی در سمت چپ هستند که باید دید کدامیک در ترکیب اصلی قرار می‌گیرند و در سمت راست هم علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده می‌توانند بازی کنند. این بازیکنان در پست پشت مهاجم نیز می‌توانند بازی کنند. در خط حمله هم که احتمالاً انتخاب اصلی سردار آزمون و مهدی طارمی هستند و کاوه رضایی و کریم انصاری فرد را روی نیمکت داریم. درهر صورت با این همه ستاره چاره‌ای جز برد وجود ندارد و باید دید کدامیک از آنها زمینه ساز پیروزی تیم ملی می‌شوند.