نامزدان 1400 چه گفتند؟

مشکلات به مدیریت داخلی بر‌می‌گردد
سعید جلیلی:
● رئیس جمهوری در دفاع از حق مردم با هیچ‌کسی نباید تعارف داشته باشد حتی با خود مردم.
● هشت سال است که تحولات کشور را دنبال کرده و در حد وسع خودمان بر روند کشور تأثیر گذاشتیم. از نظر ما، شعار «جهاد بزرگ برای جهش کشور» مبتنی بر واقعیت است.


● عمده مشکلات مردم داخلی است. من در سال 92 که بعد از 6 سال مسئولیت مذاکرات، کاندیدا شدم نیز گفتم که عمده مشکلات اقتصادی کشور ما به مدیریت داخل برمی‌گردد.
● به دلیل ضعف در مسکن، آمار ازدواج هم کاهش یافته است. دولت باید برنامه جدی برای ساخت مسکن داشته باشد. مسکن مهر مدل خوبی بود که باید نقایص آن برطرف شود.
● سهم مردم از مصرف انرژی را به خودشان می‌دهیم. در این طرح مردم هرچه خواستند انرژی مصرف کنند و اضافه آن را واگذار می‌کنند. این کار زیرساخت هم نیاز ندارد، زیرا همه خانواده‌ها حساب بانکی و گوشی همراه دارند.
● اگر کسی در کار تعارف کرد، کار نمایشی کرد، جدیت نداشت اینها همه فساد است. برای مقابله با فساد یا با خود مفسد برخورد می‌کنید یا نظارت می‌کنید یا سازوکاری ایجاد می‌کنید که فساد رخ ندهد.

دست دولت از بورس باید قطع شود
محسن رضایی:
● پیش از انقلاب دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت بودم و بعد از پایان فرماندهی در دفاع مقدس به رشته اقتصاد تغییر رشته دادم. پیش‌بینی می‌کردم که کشور دچار تحریم‌های اقتصادی خواهد شد و برای رفع این آسیب باید فهم کامل از اقتصاد پیدا می‌کردم.
● در دوره فعالیتم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانستم تعداد نفرات را از۳۰ هزار به ۷۰۰ هزار نفر افزایش دهم. پنج نیرو در سپاه ایجاد کردم. دانشگاه امام حسین و بقیةالله را تأسیس کردم و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در زمان من ایجاد شد که موفق شد بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور همچون سدکرخه را بسازد.
● باید دست دولت از بورس و بانک مرکزی قطع شود، زیرا هر وقت دولت در این موارد دخالت می‌کند، دست به جیب مردم زده است و راهکار آن تأسیس شهرها و ایالت‌های اقتصادی است و دادن اقتصاد به شهرها است.
● نهضت مسکن‌سازی راه بیفتد حدود ۳۰۰ صنعت فعال می‌شود. انحصار وام مسکن را از بانک مسکن می‌گیرم. اگر فردی ۱۰ درصد آورده داشت می‌تواند بدون دادن وثیقه صاحبخانه شود. همان خانه‌ای که خریده و یا در حال ساخت است وثیقه بانک خواهد شد.

مسئولان باید همیشه در معرض نقد باشند
سید ابراهیم رئیسی:
● مسئولان باید همیشه خود را در معرض نقد قرار دهند. دولتی که خود را در معرض نقدپذیری قرار ندهد حتماً دچار آفت و آسیب می‌شود.
● من به دور از سیاسی‌بازی که بعضاً بین جناح‌ها و گروه‌هاست تلاش می‌کنم همراه با مردم و در خدمت مردم باشم و مردم هم حتماً دولت را همراهی و یاری می‌کنند.
● در قوه قضائیه خیلی تلاش کردند که مرا از متن به حاشیه‌ها ببرند ولی رسماً اعلام کردم که گرفتار حاشیه‌ها نخواهم شد و ان‌شاءالله در دولت هم همین کار را خواهم کرد.
● عدالت ایجاب می‌کند از همه ظرفیت‌هایی که کشور را پیش می‌برد بهره ببریم و بدون توجه به اینکه افراد از کدام شهر و طایفه‌اند، به هر کسی که ظرفیت خدمتگزاری به‌ مردم را دارد، میدان دهیم.
● وقتی وارد دستگاه قضا شدم اصحاب رسانه گفتند ۴۰ پرونده برای ما در دادگستری مطرح است که شاکی دستگاه قضایی است. من گفتم از همه رسانه‌ها گذشت می‌کنم و هر ۴۰ پرونده را بستیم‌ و تأکید کردم بگذارید رسانه‌ها در بیان نظرات و نقدهایشان آزاد باشند.
● جوانانی در کشور هستند که اشکالات را هشدار می‌دهند گرچه ممکن است زبان و بیانشان تند باشد که دولتمردان باید برای شنیدن حرف‌های آنها آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

اصل مذاکره با تأیید رهبری است
علیرضا زاکانی:
● تحریم ابزار استراتژیک امریکاست که از این ابزار دست نمی‌کشد. ما باید با تحریم کشور را اداره کنیم. مسئولان ما بی‌عرضه هستند که نتوانستند این کار را انجام دهند.
● آنها که FATF را توصیه می‌کنند در واقع محترمانه به ما می‌گویند که گردن‌مان را در طناب دار بگذاریم حال اینکه ما کشور را خودمان می‌توانیم اداره کنیم بدون اینکه به سمت این مسیرها برویم.
● اگر بگویند مذاکره انجام بدهم بنده قبول می‌کنم و نمی‌گویم مذاکره نمی‌کنم چون اولاً اصل مذاکره بالاتر از دولت است و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی و تأیید رهبری انجام می‌شود. ما اهل مذاکره هستیم اما مذاکره خوب.
● برنامه خود را قوی‌تر و اجرایی‌تر از هر شش نفر دیگر می‌دانم. روی این برنامه از ابتدای دهه ۹۰ کار شده است. اگر پیروز انتخابات شوم برنامه‌ام را اجرا می‌کنم و از برنامه‌های دیگران هم استفاده می‌کنم.
● زن محور خانواده است و میدان انسجام بخش و رشد‌دهنده فرزندان است. اینکه خانم‌ها راننده تراکتور باشند بدبختی است، خانم‌ها باید مدیر و دانشمند و نخبه باشند زیرا محور تحول جامعه زنان هستند.

دوچرخه‌سواری و حجاب مسأله کشور نیست
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:
● مرتبه اول «‫آزادی» برای مردم، آزادی «قدرت خرید» است. در این سال‌ها میان گوشت، مرغ، روغن و برنج با مردم دیوار بلندی کشیده‌اند. برای رسیدن به «عدالت» و «آزادی» باید ابتدا این دیوارها را برداشت.
● درباره حواشی مستند پخش شده‌اش از رسانه ملی: برای پخش نخستین مستند قرعه به نام من افتاد. این مستند سه روزه آماده شد و باید ارائه می‌شد. می‌توانستیم این مستند را ارائه نکنیم اما فرصت قابل جبران نبود.
● رؤسای ستادهای استانی با سه موضوع روبه‌رو هستند یکی مسأله مشارکت است و افت سرمایه اجتماعی. باید احساس ناامیدی در مردم از بین برود و احساس به امید ایجاد شود تا رأی دهند.
● برخی نامزدهای مشهور که چند بار داوطلب بوده‌اند ممکن است به رؤسای ستادهای استانی ما بگویند وقت خود را تلف نکنید و باید به اجماع برسیم. من از سر تفنن یا اینکه رجل سیاسی و مذهبی هستم، برای خرید شهرت و دیده شدن به انتخابات نیامده‌ام.
● حجاب و دوچرخه‌سواری و غیره مسأله اصلی کشور نیست و باید مدل اداره کشور را با کار جدی تغییر دهیم. نظام به ما اعتماد و لطف کرده تا این طرح شود و باید برای آن تلاش کنیم.

فرمانداران من دهه هفتادی خواهند بود
محسن مهرعلیزاده:
● برای کنترل بیماری کرونا، واردات انبوه واکسن، ایجاد عدالت در توزیع و دسترسی همگانی و رایگان به واکسن و کنار گذاشتن تزهای غیرعلمی مثل ایمنی‌گله‌ای برنامه فوری سه ماهه بنده است.
● با آقای خاتمی و بزرگان اصلاحات دیدار داشته‌ام و آمادگی خود را برای ارائه برنامه به جبهه اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌ام، تصمیم‌گیری با آنها است، تابع خرد جمعی هستم.
● حداقل ۳ وزیر و ۳۱ معاون استاندار را از زنان انتخاب می‌کنم و فرمانداران من از دهه هفتادی‌ها خواهند بود، اگر مجلس به وزرای زن رأی اعتماد ندهد سعی می‌کنم معاون اولم را از بین زنان انتخاب کنم.
● اگر بنده در آبان ۹۸ رئیس‌جمهور بودم هرگز این طرح غیرکارشناسی را اجرا نمی‌کردم. در صورت انتخاب با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از حادثه‌دیدگان آبان۹۸ دلجویی خواهم کرد، این شکاف مابین دولت و ملت، اگر ترمیم نشود به یک فاجعه ختم می‌شود.
● در تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین متناسب با منافع ملی تجدیدنظر خواهیم کرد و حضور دیپلمات ارزشمندی مثل دکتر ظریف در دولت من افتخاری برای من خواهد بود.
● رنگ انتخاباتی مهرعلیزاده به دلیل همراهی و همدلی با فوت‌شدگان کرونا در ایران مشکی انتخاب شد.

در دفاع از حقوق مردم عقب نمی‌نشینم
عبدالناصر همتی:
● من با یک دیدی وارد صحنه شدم که همه می‌گفتند رئیس جمهوری از قبل تعیین شده است. معتقدم این نظر خوبی نیست. چرا باید ابتدایی‌ترین حق و سرنوشت مردم از پیش تعیین شود.
● اگر کنار بنشینیم و رأی ندهیم نتیجه آن به نفع مردم نمی‌شود و ما باید اولویت‌ها را در جامعه مطرح کنیم.
● زنان به عنوان نیمه جامعه ما باید حضور داشته باشند. من نمی‌توانم ببینم مجموعه عظیمی از کشور ما که نقش کلیدی در هدایت خانواده دارند در جامعه به آن بی‌توجهی شود.
● می گویند چرا در مورد پیامک حجاب دختران اعتراض کرده‌ای و ممکن است صلاحیتت را رد کنیم؛ خب بکنید. تکلیف من معلوم است؛ من در دفاع از حقوق مردم عقب نمی‌نشینم که شما مرا تأیید کنید.
● نقطه ضعفی ندارم که نتوانم از حقوق مردم دفاع کنم. ما می‌خواهیم کشور را اداره کنیم و کشور امیدوار و شاداب باشد.
● آیا این شایعه که برخی نامزدها از تغییر زمان مناظره‌ها اطلاع داشتند صحیح است؟ رقابت نابرابر، ناعادلانه‌تر شد. اما برخلاف تصورتان من آماده‌تر از آن هستم که با این اقدامات صحنه را واگذار کنم.
● صداوسیما فیلم مستند انتخاباتی مرا پخش نکرد؛ اشکالی ندارد، من خودم مستقیم با مردم صحبت می‌کنم.