ماجرای آهن ربایی شدن بدن پس از تزریق واکسن کرونا واقعی است؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: به تازگی تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی در حال انتشار است که نشان می‌دهد برخی از افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند، بدنشان حالت آهنربایی پیدا کرده به طوری که اجسام فلزی به راحتی به آن‌ها می‌چسبد. حال این موضوع سبب شده است که مردم بابت عوارض واکسن‌های کرونا نگرانی داشته باشند. اما مسئولان بهداشتی این اطمینان را می‌دهند که عارضه حالت آهن‌ربایی بدن پس‌از تزریق واکسن کذب است.
> به شایعات توجه نکنید
در این راستا عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عوارض تخریب‌کننده تزریق واکسن کرونا بر سلامت بدن و ایجاد حالت آهن‌ربایی در قفسه سینه و بازو کذب است و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.» مسعود مردانی در گفتگو با ایرنا افزود: «برخی افراد در فضای مجازی با انتشار ویدئوهایی بی‌اساس و کذب در مورد تزریق واکسن کرونا روح و روان مردم را به‌هم می‌ریزند و باید مسئولان ذیربط با این عوامل برخورد
اساسی کنند زیرا سلامت جامعه مختل می‌شود.» وی به مردم اطمینان خاطر داد که واکسن کرونا را تزریق کنند و البته این واکسن عوارض خفیف و کوتاه مدتی دارد که قابل درمان و بهبود بوده و جای نگرانی نیست. این متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: «افرادی که واکسن کرونا را تزریق می‌کنند بویژه در مرحله دوم واکسیناسیون ممکن است دچار علائم عفونت‌های ویروسی مانند تب، لرز، قرمزی بدن شده یا سرگیجه و حالت تهوع داشته باشند که مصرف استامینوفن و در صورت داشتن شدت این علائم استفاده از پروفن دو تا سه روز برای بهبودی کفایت می‌کند.»


> درحال بررسی موضوع هستیم
همچنین دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در این باره می‌گوید: «این شایعه در فضای مجازی رویت می‌شود و توضیحات و توجیهات غیرعلمی هم شنیده می‌شود.» دکتر عاطفه عابدینی اظهار کرد: «واقعیت این است خود ما هم در حال کار کردن روی این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است. این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد. حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم.» دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ اظهار کرد: «فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. اگر بدانیم بروز خاصیت ذکرشده به خاطر واکسن است، شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.» دبیر کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به جریان واکسن هراسی نیز گفت: «این امر برای ما نگران‌کننده است. برخی عقیده دارند واکسن امر جدیدی است که افراد را با آن کنترل می‌کنند. این که چه واکسنی بزنیم و چه واکسنی بهتر است همیشه گفته می‌شود بهترین واکسن چیزی است که در اختیار شما است. عوارض کرونا بالا است و حتی به تازگی فهمیدیم برخی بعداز بهبود کرونا به دیابت مبتلا شدند زیرا ممکن است کرونا بر سلول پانکراس اثر بگذارد و تولید انسولین مختل شود و حتی گاهی اوقات التهابات موجب سکته قلبی و مغزی می‌شود. پس وقتی با چنین بیماری‌ای طرف هستیم که ابعاد ناشناخته دارد هر عقل سالمی بین عوارض کرونا و عوارض تزریق واکسن، ترجیح می‌دهد واکسن دریافت کند.» وی تاکید کرد: «مگر می‌شود واکسن بدون عارضه باشد، عارضه از تب خفیف، درد بدن تا عوارض شدید غیر شایع را شامل می‌شود. نمی‌گوییم واکسن‌ها عارضه ندارند اما بیش از ۹۰ درصد عوارض خفیف و قابل درمان هستند. درباره عوارض شدید هم در صورت آگاهی خیلی از آن‌ها قابل درمان است. اگر به درصد اطمینان واکسیناسیون ۷۰ یا ۵۰ درصد جامعه نرسیم نمی‌توانیم امنیت کسانی که واکسن زدند را هم فراهم کنیم پس تزریق واکسن برای سلامت خودمان و هموطنان‌مان است.»
> واکسن‌های تولید شده در ترکیب خود آهن ندارند
از سوی دیگر رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شبهه‌افکنی در خصوص وجود فلزات در واکسن‌های کرونا پاسخ داده است. حمید سوری، گفته است: «خبرهای عجیب و غریب در مورد واکسن تمامی ندارد. در مورد این کلیپ یا کلیپ‌هایی که آهن ربا را روی پوست می‌گذارند و نمی‌افتد چند نکته قابل توضیح است:
۱- آهن ربا همان‌طور که از اسمش پیداست آهن را جذب می‌کند و هیچکدام از واکسن‌های موجود تولید شده اصلا آهن در ترکیب خود ندارند.
۲- برای اینکه حداقل چنین جذبی صورت بگیرد حدود یک گرم آهن نیکل یا کبالت لازم است تا از زیر پوست یا داخل عضله بتواند این جذب صورت بگیرد.
۳- از مجموع فلزات، مقدار بسیار بسیار ناچیزی از ترکیبات آلومینیوم وجود دارد که آن هم به هر مقدار جذب آهن ربا نمی‌شود.
۴- مقداری حتی کم آهن در بدن انسان وجود دارد که می‌تواند آهن ربا را جذب کند.
۵- برخی افراد بدنشان می‌تواند تا حدودی فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد. شما قبل از آمدن واکسن هم می‌توانستید از این کلیپ‌ها در اینترنت ببینید.
۶- بنده خودم آهن ربای کوچکی را به عضله دلتویید هردو بازو نزدیک کردم که بدون این که واکسنی تزریق کرده باشم از دو بازو آهن ربا به پوست چسبید.
۷- گاه چسبیدن فلزات ناشی از رطوبت بدن یا شیب بدن دارد و آهن ربایی در بدن وجود ندارد».
وی ادامه داد: «در تهیه آهن ربا باید ویژگی‌های آن را شناخت. وقتی که ماده‌ای در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می‌گیرد پس از حذف میدان خارجی، مقداری از مغناطیس خود را حفظ می‌کند. به این مغناطیس باقیمانده در ماده، پسماند مغناطیسی گفته می‌شود. هرچه پسماند بزرگتر باشد آهنربا قوی‌تر است. حرکت الکترون‌ها می‌توانند باعث مغناطیس شوند. البته چیزی هم بنام مغناطیس بدن انسان داریم. مغناطیس انسانی به توانایی مورد ادعای برخی از اشخاص اطلاق می‌شود که در آن، اجسام به پوست بدن آن‌ها جذب می‌شود. به افرادی که به گفته خودشان دارای چنین توانایی هستند، آهن‌ربای انسانی گفته می‌شود. هر چند اکثر این افراد، قادر هستند اجسام فلزی را به پوست خود بچسبانند؛ با این حال علاوه بر فلز، اجسامی از جنس‌های گوناگون شیشه، چوب و پلاستیک نیز امکانِ چسبیدن به پوستِ این افراد را دارد. افزون بر این، اجسامی بدون خواص فرومغناطیس همچون برنج و آلومینیم نیز چنین قابلیتی دارند.»