پاستور با طعم اختلافِ اصولگرايانه

آرمان ملی: فضای انتخـــاباتی کشور هیچ شباهتی به انتخابات گذشته ندارد. از یک‌سو با وجود ویروس کرونا در کشور خبری از ستاد‌های انتخاباتی و آن جنب‌و‌جوش انتخاباتی مردم نیست‌، از سوی دیگر به نظر می‌رسد با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و فشار‌هایی که گریبانگیر مردم شده است، شرایط برای مردم هم فرق کرده است. اما از این مهم هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که بسیاری از کاندیدا‌های شناخته‌شده‌تر اصلاح‌طلبان به میدان رقابت انتخابات جواز ورود نگرفتند، افرادی که اگر صلاحیت‌شان احراز می‌شد شاید تاثیر به‌سزایی در کشاندن افرادی که تصمیم به شرکت در انتخابات ندارند، به پای صندوق‌های رای داشتند. اما با رویه‌ای که در این دوره از انتخابات پیش گرفته است، دیگر به سبک سابق خبری از رقابت‌های دو جناح چپ و راست نیست و شواهد بیشتر نشان‌دهنده رقابت‌های درون‌جناحی است. چرا که سه کاندیدا‌ی اصولگرا یعنی علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده و سعید جلیلی که از لحاظ فکر و مشی جناحی خود، نزدیکی بیشتری با ابراهیم رئیسی دارند و در زمان ثبت‌نام‌شان به نظر می‌رسید که به نیت کاندیدای بازوی آیت‌ا... رئیسی در مناظرات وارد میدان شدند، حال با وجود رد‌صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری قدر‌تر دیگر، برخی از اظهار‌نظرات این سه نفر رنگ و بوی ماندن تا انتهای انتخابات را دارد.
 خودم را قوی‌تر از بقیه می‌دانم
علیرضا زاکانی که در روز ثبت‌نام خود برای کاندیداتوری انتخابات 1400 بیان کرده بود تا روز قبل تصمیمش نیامدن برای کاندیداتوری در انتخابات بوده، حال که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده، به جمع دیگر هم‌جناحی‌هایش در انتخابات پیش‌رو پیوسته است. وی روز گذشته در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه‌های تهران عنوان کرده است: «خودستایی خوب نیست، اما ما باید به دنبال خیر جبهه انقلاب باشیم و در سال ۹۶ که درباره نامزدان در جمنا تصمیم‌گیری شد، آقای رئیسی ۱۹۰۰ رای آورد و من ۱۴۰۰ رای آوردم. من معتقدم اگر کسی احساس کند قوی‌تر از او است و به میدان بیاید خیانت کرده است، بر همین اساس معتقدم کسی که به میدان انتخابات می‌آید باید هم سالم و هم متخصص و هم با تجربه باشد.» او در بخش دیگری از سخنانش گفته است: «جبهه انقلاب فراتر از افراد است، اما من معتقدم که برنامه‌هایم را خودم می‌توانم اجرا کنم و آنچه می‌گویم از درونم می‌جوشد، نه اینکه به من مطلب بدهند و بخوانم.» زاکانی در ادامه مطرح کرد: «بر همین اساس کاندیدای پوششی گفتن توهین به کسی است که می‌گویند اصلی است و توهین به کسی است که می‌گویند فرعی است. من برای خودم منطق دارم و احترام شش نفر را هم حفظ می‌کنم و حق سوال از آن‌‌ها را دارم و آن‌ها هم حق سوال از من را دارند.»
 تا پایان انتخابات خواهم ماند


امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو جبهه پایداری بوده است که از مدت‌ها قبل از انتخابات شنیده‌ها درباره او حکایت از آن داشته که مشغول گرم کردن خود برای ورود به صحنه انتخابات است. او همچنین اظهاراتی می‌کرد که نشان‌دهنده هدف‌های انتخاباتی‌اش بوده و سر‌انجام در روز شانزدهم فروردین ماه به طور رسمی اعلام کرده است که قصد نامــزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین درباره پوششی بودن خود گفته بود: «نیت پوششی نداریم... اگر گفتند جبهه انقلاب به خطر افتاد و آیا حاضر به همکاری هستی، شرایط فرق می‌کند اما هنوز زمان آن نیست و اگر اتفاق افتاد به آن فکر می‌کنم.» بنابراین باید منتظر ماند و دید این نامزد ریاست‌جمهوری که از مدت‌ها قبل برای رفتن به پاستور فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده است، آیا به نفع رقیب جدی خود یعنی ابراهیم رئیسی کنار می‌کشد یا بر گفته‌ خود باقی می‌ماند.
 کناره‌گیری جلیلی مطرح نیست
گرچه کاندیداتوری‌اش برای انتخابات را مشروط به عدم‌ورود رئیسی کرده بود، اما همین تناقض در گفته و عملش این شائبه را تقویت کرده که با توجه به اینکه نزدیک‌ترین تشکل سیاسی به تفکراتش از رئیسی حمایت کرده است، تا پایان در بازی انتخابات نماند و به نفع او کنار بکشد؛ حال اما نه‌تنها خبر و صحبتی از انصراف وی نیست، بلکه چندی پیش مشاور وی هم تاکید کرد‌ه که کناره‌گیری جلیلی مطرح نیست.
 رضایی در تقابل با رئیسی
اگرچه در اظهارات گفته شده هر یک از سه نامزد اصولگرای یاد شده که از لحاظ مشی و تفکر نزدیکی بیشتری با ابراهیم رئیسی دارند، قصد انصراف از کاندیداتوری را در انتخابات به نفع رئیسی ندارند؛ ولی با این حال بعید به نظر می‌رسد در مقابل وی وزن آرای سنگینی داشته باشند. اما در این میان چهارمین چهره اصولگرای انتخابات که اکثر فعالین سیاسی بر اینکه او قصد ماندن تا پایان انتخابات را دارد، اتفاق‌نظر داشتند، محسن رضایی است. همچنین رضایی در اظهارات خود هم بر این نکته تاکید داشته که قصد کناره‌گیری ندارد. رضایی که چند شب پیش در گفت‌و‌گوی ویژه خبری حضور پیدا کرده بود سخنانی را هم به‌طور آشکار علیه رقیبش یعنی آیت‌ا... رئیسی زده بود. رضایی در واکنش به اظهارات القاصی‌مهر، دادستان تهران که نامزدهای انتخاباتی را تهدید کرده و گفته بود که نامزد‌ها در تبلیغات و سخنرانی‌ها از خطوط قرمز نظام عبور نکنند وگرنه وفق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه، با آن‌ها برخورد خواهد شد، عنوان کرد: «اخیرا دادستان تهران به طریقی نامزدهای انتخاب را تهدید کرده است؛ آیا آقای رئیسی هم مدنظرتان هست؟ در این شرایط نباید کاری کنیم که مسائلی در ذهن مردم به وجود بیاید.