بايد برنده شويم

علي ولي‌اللهي
تيم ملي فوتبال ايران امروز و بعد از وقفه‌اي طولاني در پنجمين بازي خود در مقدماتي جام‌جهاني در كشور بحرين مقابل هنگ‌كنگ قرار مي‌گيرد و سپس در سه بازي پياپي بعدي به ترتيب با ميزبان، كامبوج و عراق ديدار مي‌كند. اين چهار بازي با توجه به نتايج تيم ملي در چهار بازي نخست بسيار حائز اهميت است. ايران از چهار بازي اول تنها ۶ امتياز كسب كرده و كوچك‌ترين لغزشي ممكن است به قيمت از دست رفتن فرصت حضور در جام جهاني ۲۰۲۲ تمام شود. همين حساسيت و همچنين ميزباني بحريني‌ها كه هيچگاه براي ما خوش‌يمن نبوده بسياري از هواداران تيم ملي را نگران كرده است. با اين حال حضور ستاره‌هاي تاثيرگذار در تركيب تيم كه هركدام يك وزنه به حساب مي‌آيند اين اميدواري را به وجود آورده كه مي‌توانيم از اين پيچ خطرناك به سلامت عبور كنيم. براي بررسي وضعيت تيم ملي در آستانه اين چهار بازي با حشمت خان مهاجراني به گفت‌وگو نشستيم. مردي كه خودش سال‌ها هدايت تيم ملي را برعهده داشت و در بزنگاه‌هاي تاريخي موفق ظاهر شد. آقاي مهاجراني هر چند انتقاداتي نسبت به روند آماده‌سازي تيم ملي دارد اما معتقد است جاي نگراني نيست و اگر اتفاق خاصي رخ ندهد تيم ملي مي‌تواند بحرين و عراق را شكست دهد.
 
تيم ملي در آستانه چهار بازي حساس در مقدماتي جام جهاني قرار دارد. برخي هواداران فوتبال نگران سرنوشت تيم ملي هستند و برخي ديگر با توجه به نفرات خوبي كه در اختيار داريم معتقدند جاي نگراني نيست. نظر شما چيست؟ نگران باشيم يا خوشبين؟


نه خوشبين باشيم نه بدبين بلكه بايد حقيقت را ببينيم. حقيقت هم آن چيزي است كه انسان لمسش مي‌كند. من فكر مي‌كنم تيم ايران در يازده نقطه زمين هم نسبت به عراق و هم نسبت به بحرين برتر است. هنگ‌كنگ و كامبوج هم تيم‌هايي هستند كه گرچه خودشان هيچ شانسي ندارند ولي مي‌توانند براي بقيه تيم‌ها مشكل‌ساز باشند. فقط چيزي كه مي‌تواند نگران‌كننده باشد آخرين بازي تيم ملي مقابل تيم‌هاي عراق و بحرين است كه باختيم. اين مي‌تواند يك مقداري نگراني به وجود بياورد. ولي از نقطه‌نظر نيروي انساني ما آن‌قدر برتر هستيم و تجربه بازيكنان هم اين اجازه را به ما مي‌دهد كه بگوييم ما مي‌توانيم برنده باشيم. چرا كه تيم ملي ايران نه فقط در منامه كه در كره و چين و استراليا هم موفق بوده است. سوابق فوتبالي نشان داده تيم ايران در زمين قوي‌ترين رقبا بازي كرده و متكي به نفس و تيم بوده و برنده هم شده. من هيچ جاي نگراني نمي‌بينم مگر خداي نكرده حادثه غير مترقبه‌اي اتفاق بيفتد. البته اين بستگي دارد به راه و روشي كه مربي در پيش مي‌گيرد. اينكه چگونه از اين بازيكنان كه تجربه ميادين بين‌المللي دارند به نفع تيمش استفاده كند. ما در هر پستي دو تا سه بازيكن آماده داريم و شايد هيچ موقع به اين راحتي نمي‌توانستيم تيم ملي را هدايت كنيم.
در طول تاريخ تيم ملي ايران هميشه يك بازيكن در زمين داشته كه نقش ژنرال را بازي مي‌كرده و به نوعي رهبر تيم در زمين مسابقه بوده است. از پرويز قليچ‌خاني تا پروين و عابدزاده و ديگران. با توجه به اينكه برخي از قديمي‌هاي تيم ملي كنار گذاشته شدند و احسان حاج‌صفي كاپيتان اول تيم ملي است، فكر مي‌كنيد ممكن است تيم ملي از اين ناحيه ضربه بخورد؟ يا فكر مي‌كنيد تيم ملي بازيكناني دارد كه بتوانند نقش رهبر تيم را در زمين بازي كنند؟
تجربه از مسابقه مي‌آيد. مهارت از تمرين. شما به ليست تيم ملي نگاه كنيد و ببينيد ما چند بازيكن باتجربه داريم كه در ميادين بين‌المللي فوتبال بازي كردند و صاحب تجربه هستند. هر كدام اينها قدرت رهبري دارند و مي‌توانند تيم را اداره كنند. ولي از نقطه‌نظر احترام و پيشكسوت بودن خب آقاي حاج‌صفي را داريم كه قبلا هم بازوبند كاپيتاني را مي‌بسته. او كاپيتان تراكتور بوده، كاپيتان تيم ملي هم بوده و سابقه طولاني در اين زمينه دارد. همه بازيكنان در زمين رهبر هستند. نبايد نگران اين مساله باشيم. اين موردي نيست كه بخواهد نقطه منفي در تيم به وجود بياورد. از بيرانوند درون دروازه تا حاج صفي و آزمون و طارمي حالت رهبري تيم را دارند و مي‌توانند به مربي و تيم كمك كنند.
فكر مي‌كنيد متمركز بودن مسابقات و برگزاري چهار بازي پشت سر هم به نفع تيم ملي است يا به ضرر ما تمام مي‌شود؟ مگر فقط شرايط برگزاري چهار بازي پشت سر هم براي ماست؟ براي عراق و بحرين هم هست. براي همه تيم‌هاست و فقط شامل ما نمي‌شود. بازيكنان در تورنمنت‌هاي مختلفي بازي كردند و تجربه ميادين بين‌المللي دارند و فكر نمي‌كنم چهار بازي پشت سر هم در يك جا به ضرر ما تمام شود. بله سنگين است و ما هم بازي تداركاتي نداشتيم ولي اين شرايط براي همه تيم‌هاست.
همان‌طوركه خودتان گفتيد تيم ملي بدون بازي تداركاتي راهي بحرين شده تا در مقدماتي جام جهاني بازي كند. سرمربي تيم ملي معتقد است نيازي به بازي تداركاتي نبوده. نظر شما در اين رابطه چيست؟
من فكر مي‌كنم اين يك نقطه منفي باشد در اعزام تيم. ما از بازي با سوريه هم نتوانستيم حداكثر استفاده را ببريم و آن تعداد بازيكني كه در تفكر مربي تيم ملي بودند دعوت نشدند تا در يك بازي تداركاتي بازي كنند تا نقاط ضعف و قوت تيم شناسايي شوند. در آن بازي از بازيكنان ديگري استفاده شد و از بازيكناني كه در حال حاضر در اردوي تيم هستند استفاده نشد. تيم از نقطه‌نظر هماهنگي احتياج به بازي تداركاتي دارد. چون اين بازيكنان حال حاضر مدت‌هاست كنار هم بازي نكردند. بازي تداركاتي خيلي مهم است تا هماهنگي لازم را به دست آوريم. ولي من در خبرها خواندم كه مربي تيم ملي اشاره كرده كه من به بازي تداركاتي احتياجي ندارم. دليل فني اين حرف را من نمي‌دانم كه چرا اين حرف زده شده. يا ما قادر نبوديم تيمي دعوت كنيم يا مساله چيز ديگري بوده. اصلا مگر مي‌شود مقدمات بازي تداركاتي فراهم شود و مربي بگويد من بازي نمي‌خواهم؟ ولي به هر حال گفته شده ايشان چنين حرفي زده و نقطه‌نظر كوچ هم براي فدراسيون خيلي مهم است.
يك باور قديمي وجود دارد كه مي‌گويد بحرين گربه سياه فوتبال ايران است. آيا در فوتبال روز و مدرن دنيا اين نوع حرف‌ها جايگاهي دارد؟ يا اين نگاه بيشتر به مسائل روحي رواني برمي‌گردد؟
بله، نقش گربه سياه وجود دارد. به صورتي هم هست كه برخي تيم‌ها در مقابل بعضي تيم‌ها اين عبارت را به كار مي‌برند. ولي مي‌خواهم باز هم تاكيد كنم كه ما خيلي برتر هستيم. قبلا هم گفتم در هر زميني مي‌توانيم برنده بازي باشيم. ولي به هر حال نتايج گذشته اين حالت را براي ما به وجود آورده. ما چون قبلا در بحرين شكست خورديم حالا اين تيم شده گربه سياه ما. مطرح كردن همين مساله از نظر روحي، رواني روي تيم مقداري تاثير مي‌گذارد. ولي من فكر نمي‌كنم حادثه‌اي كه چند سال قبل اتفاق افتاده يا باختي كه اخيرا داشتيم بتواند دوباره تكرار شود. من دليل فني براي اينكه دومرتبه شكست بخوريم يا تيم‌مان مقابل بحرين متوقف بشود پيدا نمي‌كنم. شايد هم خيلي خوش‌بين هستم اما فكر مي‌كنم در همه زمينه‌ها هم نسبت به عراق هم نسبت به بحرين برتري مطلق داريم.
شما بارها و بارها شرايط حساسي را در تيم ملي تجربه كرديد. براي آمادگي بازيكنان از لحاظ روحي، رواني چه كارهايي مي‌شود انجام داد؟
بستگي دارد به نقش مربي و همكارانش كه در اين مدت كوتاه چه در اردوي كيش و چه در اردوي بحرين چه كاري كردند. البته وضعيت اردوي بحرين در روزهاي نخست اين فرصت را از همه بازيكنان گرفت كه كنار هم باشند. چرا كه بازيكنان در دو روز نخست به دليل شيوع كرونا در اتاق‌هاي جداگانه بودند و حق تماس هم باهم نداشتند. من اعتقاد دارم واكسن اول بازيكنان دير زده شد و بايد هر دو واكسن زده مي‌شد و بعد تيم اعزام مي‌شد تا خداي نكرده مثل بازيكنان تيم ملي واليبال كه سرما خورده و مريض شدند كسي مريض نشود. ما بايد با آمادگي كامل از منظر روحي، رواني و بدني تيم را اعزام مي‌كرديم. خب حالا بازيكنان واكسن اول را زدند و بعد از چند وقت بايد واكسن دوم زده شود. همين مسائل مي‌تواند مقداري مشكلات براي تيم درست كند. ولي ما در هر پستي دو، سه بازيكن داريم و جاي نگراني نيست. اگر خداي نكرده فلان بازيكن مريض شد يا نتوانست كار كند نيازي نيست كاسه چه كنم دست‌مان بگيريم. ما هر پستي كه بررسي كنيم دو، سه تا بازيكن آماده داريم. تيمي كه در بحرين است يكي از بهترين تيم‌هاي ما در مسابقات بين‌المللي به حساب مي‌آيد. اگر اين تيم خوب هدايت شود مشكلي پيش نمي‌آيد. با اضافه شدن آقاي باقري و آقاي هاشميان شرايط بهتر هم شده و اين دو نفر مي‌توانند به سرمربي تيم كمك كنند تا همبستگي و هماهنگي در تيم به وجود بيايد. از نظر روحي، رواني هم مي‌توانند خيلي كمك بكنند. اين دو نفر مي‌توانند با بازيكنان صحبت كنند و از تجربيات خودشان براي بازيكنان بگويند تا نفرات آماده شوند. در آستانه بازي‌هاي تيم ملي كارهاي تمريني و فيزيكي تمام شده، آرايش تيم تا حد زيادي معلوم است و از اين به بعد احتياج داريم بازيكنان را از نظر روحي، رواني آماده كنيم تا با شرايط ايده‌آل وارد زمين شوند.
فكر مي‌كنيد اگر خداي نكرده تيم ملي نتواند راهي دور بعدي مسابقات انتخابي جام جهاني بشود چه تبعات منفي براي فوتبال ايران خواهد داشت؟ يك نسل فوتبال مي‌سوزد. اعتقاد دارم يكي از بهترين نسل‌هاي فوتبال ما مي‌سوزد. در فوتبال نبايد بگوييم اما اينجا مي‌گويم بايد برنده شويم. چون حيف است. ما يكي از بهترين نسل‌هاي فوتبال را داريم و حيف است اين تيم ايران با اين بازيكنان و اين نيروي انساني كه بسيار هم غني است به جام جهاني نرود. من اميدوارم كه تيم ما موفق شود و بتوانيم در جام جهاني حاضر شويم.