نامزدان اتهام زدند، فرصت پاسخ دهید

گروه سیاسی/ دولت معترض برخی مسائل طرح شده در مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری است. مناظره‌ای که بلافاصله بعد از پایان آن خبر رسید که اهالی پاستور از مدیران جام جم خواسته‌اند که طبق قانون فرصتی برای پاسخگویی در اختیار آنها قرار بگیرد.
این درخواست که از سوی سه کانال دولتی مطرح شده، ناظر به طرح مسائل و اتهاماتی علیه دولت است که از سوی برخی نامزدهای انتخابات در اولین مناظره تلویزیونی بیان شد. آنجا که 5 داوطلب اصولگرای انتخابات مسبب همه مشکلات موجود در کشور را سیاست‌ها و عملکرد دولت مستقر قلمداد کردند و در این میان نه تنها هیچ اشاره‌ای به موفقیت‌ها و دستاوردهای آن نداشتند بلکه هیچ اشاره‌ای هم به این مهم نداشتند که دولت در سه سال آخر فعالیت خود با چه تنگناهای خارجی و البته کارشکنی‌ها و فشارهای داخلی روبه رو بوده است.
نکته‌ای که البته از دید برخی کارشناسان هم غافل نماند اینکه در این مناظره و از سوی برگزارکنندگان آن هم اساساً طرح بحثی درباره فشار حداکثری امریکا و بیماری همه‌گیری کرونا و تبعات آن روی اقتصاد کشور و معیشت مردم نشده بود. چنانکه مسئولان ارشد دولتی هم هیچگاه منکر مشکلات معیشتی مردم نشده‌اند اما همواره تأکید کرده‌اند که تحریم و کرونا سهم بسیار عمده‌ای در بروز این مشکلات داشته و دولت نهایت تلاش خود را کرده تا از فروپاشی اقتصاد و تحقق آنچه بدخواهان ایران در سر می‌پروراندند، جلوگیری کند.   ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری تأکید دارد اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها درخصوص سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.
بر همین اساس ابتدا این علی ربیعی، سخنگوی دولت بود که در نامه‌ای به علی عسگری، رئیس سازمان صداو سیما خواستار آن شد که در اسرع وقت فرصت به نماینده دولت برای پاسخ به طرح ادعاهای نامزدها داده شود.


به‌گزارش ایرنا، در نامه ربیعی آمده است: «احتراماً پیرو مکاتبه پیشین و پیشنهاد سه راهکار قانونی ایجاد امکان پاسخگویی به دولت در مقابل اتهامات فاحش، بی‌اساس و عاری از صحت و نیز پیگیری حضوری، تاکنون پاسخی نیز حاصل نشده است. خواهشمند است مطابق قانون فرصتی برای پاسخ به اتهام‌زنی‌ها و نشر اکاذیب و طرح مطالب ناروا علیه دولت که در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی تاکنون پخش شده‌اند، جهت زمینه اجرای قانون فراهم شود.»
سخنگوی دولت در نامه خود به رئیس سازمان صداو سیما افزوده:«در همین راستا متأسفانه در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد اتهام‌زنی‌های متعدد ناشی از کم‌اطلاعاتی و نیز طرح افتراهای ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزدها بوده‌ایم، مجدداً تأکید می‌نماییم در این زمینه لازم است براساس مراعات انصاف و نیز ایجاد شفافیت، در اسرع وقت فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یاد شده، به نماینده دولت اختصاص یابد. منتظر پاسخ مناسب از سوی آن سازمان محترم می‌باشیم.»
 درخواست واعظی از وزیر کشور
همزمان شامگاه شنبه و ساعتی پس از پایان مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری هم در نامه‌ای به وزیر کشور به‌عنوان رئیس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، بر ضرورت تعیین وقتی مناسب در برنامه مناظره دوم نامزدها در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی برخی نامزدها علیه دولت در نخستین مناظره زنده تلویزیونی، تأکید کرد.  
واعظی در نامه خود خطاب به رحمانی فضلی «طرح اتهامات، نسبت‌های ناروا، تحریف اطلاعات و ارائه آمار غلط و سیاه نمایی از وضعیت کشور و اظهارات خلاف واقع و غیرمنصفانه علیه دولت تدبیر و امید از سوی برخی نامزدهای انتخابات» را دلیل این درخواست اعلام کرده است. او نوشته که «متأسفانه در مناظره اول شاهد سیاه نمایی‌ها در مورد شرایط کشور و بیان اظهارات بعضاً غیرمنصفانه از سوی برخی نامزدها علیه دولت و انتصاب مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی ۳.۵ ساله و شیوع ویروس کرونا به آنچه ناکارآمدی دولت خوانده شده، بودیم که ضروری است برای روشن شدن افکارعمومی و پاسخ به اتهامات و ابهامات مطرح شده، پاسخ‌ها و دفاعیات دولت در مناسبت‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع مردم شریف کشور رسانده شود.» واعظی در این نامه تأکید کرده که این فرصت در ابتدای مناظره دوم نامزدها داده شود.  ۵ نامزد مخالف دولت در مناظره روز شنبه ادعاهای مختلفی علیه قوه مجریه مطرح کردند تا آنجا که در بخشی از این برنامه محسن رضایی مدعی شد که در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بخشی از مقامات دولت روحانی را ممنوع‌الخروج خواهد کرد.
شعارهای پوپولیستی و تخریب دولت
محمود واعظی همچنین در یادداشتی که خبرگزاری  جمهوری اسلامی آن را منتشر کرده، با اشاره به اینکه محتوای مناظره متأسفانه بیشتر سیاه‌نمایی، تخطئه غیرمنصفانه دولت و درشت‌گویی حضار نسبت به یکدیگر بود، افزوده: در این مناظره، نامزدهایی که سابقه طولانی در مسئولیت‌های قوای سه‌گانه دارند، به گونه‌ای نسبت به گذشته صحبت می‌کردند که گویی هیچ نقشی در ایجاد شرایط امروز نداشته‌اند. قبل از مناظره انتظار این بود که نامزدها با بیان برنامه‌ها و ارائه راه‌حل برای مشکلات کشور،‌ در راستای افزایش امید مردم به آینده کشور و در نتیجه افزایش مشارکت گام بردارند. ولی آنچه در عمل بر مناظره سایه افکند، شعارهای پوپولیستی و تخریب دولتی بود که در چهار سال گذشته در مقابل جنگ اقتصادی همه‌جانبه امریکا سینه سپر کرده و همزمان با آن، در یک و نیم سال گذشته در نبرد دشوار دیگری در مقابل بیماری منحوس کرونا صف‌آرایی کرده بود.
وی با انتقاد از اینکه دو موضوع مهم تحریم و کرونا از مناظره‌ها حذف شده، آورده است: دوران مسئولیت این دولت کمتر از دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید اما این رویکرد غیرمنصفانه در خاطره و یاد ملت بزرگ ایران خواهد ماند.  این روزهای تلخ تجربه‌ای برای دولتمردان آینده هم هست.
وقتی رئیس‌ جمهوری که با ۲۴ میلیون رأی و مشارکت کم‌نظیر مردم روی کار آمد و پنجه در پنجه دشوارترین مشکلات داخلی و خارجی انداخت و برای موفقیت ایران همراه مردم، مردانه جنگید، اینچنین مورد بی‌حرمتی قرار گیرد،‌ آیا تضمینی وجود دارد که برای دولت بعدی این بی‌اخلاقی‌ها افزایش نیابد؟