نهيب و عتاب رهبري انقلاب در دفع جفا و ظلم

پس از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري چهره‌هاي نام آشنايي در سطح رده اول نظام؛ ميانه و افراد جوياي نام با مراجعات حضوري به ساختمان فاطمي اقدام به نام‌نويسي كردند در اين خصوص نكاتي چند قابل تامل است: 
اول- پيش از پايان مهلت 10 روز شوراي نگهبان  خبرگزاري‌هاي خاصي اسامي ٧ نفر صلاحيت‌دار را منتشر كردند و به موجب قانون همان اسامي با فاصله اندكي به وزارت كشور اعلام مي‌گردد كه مشاهده اسامي و تعداد آنان فضاي عمومي كشور را در محاق بهت و حيرت فرو برد.  دوم - اعلام اسامي و حذف چهره‌هاي شاخص در تراز روساي قوا، وزرا و... تعجب همگان را بر انگيخت؛ اين تصميم مورد استقبال جبهه‌هاي برانداز داخلي و خارجي قرار و كوك اختلافات داخلي را تشديد كرد. تشكيلات مختلف و شخصيت‌هاي تاثيرگذار اصلاحات در قالب بيانيه و سخنراني نگراني‌هاي خود را از تصميم شوراي نگهبان اعلام داشتند كه مي‌توان يادآور شد: 
١- ٣١ حزب اصلاح‌طلب در قالب جبهه اصلاحات به استثناي يك حزب كه همه آنان پس از انقلاب مجوز فعاليت سياسي را از اركان حاكميت دريافت و به صورت شناسنامه‌دار فعاليت سياسي مي‌كنند در بيانيه‌اي اعلام داشتند در نشست‌هاي رسمي به اسامي ٩ چهره ملي به عنوان نامزد انتخاباتي اصلاح‌طلبان رسيده كه شوراي نگهبان هيچ كدام از آنان را تاييد نكرده و قادر به معرفي نامزد انتخاباتي نيستند و اين تصميم توسط اعضا در سراسر كشور و تريبون‌هاي مختلف به استحضار ملت ايران رسيد.
٢- مجمع روحانيون مبارز بعد از نشست رسمي با انتشار بيانيه‌اي با اعتراض صريح و تند خود از فرآيند حذف جمهوريت و عدم وجود نامزد اصلاح‌طلب در ميان ٧ نفر تاييد شده روند انتخابات و انتخاب در انتخاب شوراي نگهبان را مورد نكوهش قرار داد. 


٣- آيت‌الله كروبي يكي از رهبران اصلاحات در بيانيه‌اي كه توسط همسر او منتشر شد بر فقدان كانديداي اصلاح‌طلب و فراهم نبودن رقابت در اين دوره اذعان داشت پيش‌تر از اين، اين رهبر محصور بر حضور مردم در انتخابات به تصريح و تكرار تاكيد داشت.
٤- اعتراضات شديد بيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران توسط فرزند و نوه ايشان سركار خانم زهرا خميني و آيت‌الله سيدحسن خميني و تفسير نويني از مقبوليت و مشروعيت حكومت در اسلام و تاكيد بر اينكه اعتبار مشروعيت حاكمان براساس پذيرش اكثريت عامه مردم است. 
٥- رد صلاحيت‌شدگان با شيوه‌هاي مختلفي اعتراض كرده و اعضاي شوراي نگهبان نه تنها نرمشي نشان نداد بلكه تهديدات آنها به قلمروي تاييد‌شدگان نيز رسيده و صلاحيت خود را مطلق و استصوابي و تابعي از زمان ندانسته بلكه اقتدار خود را مانند شمشير داموكلس قلمداد كه فرود آن را در هر زماني و بر فرق سر هر نامزدي بدون محدوديت مكاني و زماني تفسير كرد.
٦- شرايط جامعه؛ اسامي محدود تاييدشدگان عدم امكان وجود شرايط رقابت در انتخابات به لحاظ تك‌جناحي بودن تاييديون و عدم باور خواص و عامه مردم در ادعاي اصلاح‌طلبي دو نامزد مدعي انتخاباتي يا پايين بودن دز اصلاحاتي آنان فضاي تحريم را پررنگ‌تر مي‌كرد.
٧- جامعه ايران ملتهب و منتظر گشايش بود.  در سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب، رهبري نظام در سخنراني خود با تبيين و تفسير جمهوريت و اسلاميت و قرائت امام خميني از آن با زيباترين و نافذترين كلمات و جملات به توصيف نگرش‌هاي امام پرداخت كه مي‌توان گفت مي‌تواند سرفصلي جديد در مناسبات سياسي آتي قرار گيرد، نحله‌هاي فكري سه دهه اخير انقلاب كه برخاسته از تفكرات فقيهان نام‌آشنا در حوزه فقه سياسي بوده را له و به ديوار بتني كوبيد، در فراز پاياني اين نطق ٧٠ دقيقه‌اي رفع و دفع ظلم از كانديداها ي رد صلاحيت شده و جبران جفا و ظلم بدان‌ها توسط رهبري انقلاب قابل تقدير و سپاس است؛ اين نطق روح نشاط، شادابي و اميد به آينده سياسي را در فضاي عمومي جامعه مجددا دميد.
٨- يكي از شخصيت‌هاي مظلوم رد صلاحيت شده اين دوره دكتر مسعود پزشكيان است كه با پيشينه‌اي از استقامت؛ پاكيزگي و خودساختگي فردي نمادي از تفكر و عملگرايي است كه امروز در معرض اين بازنگري است.
اين متخصص علم ابدان با تسلط بر كلام وحي قرآن مجيد و كلام امام علي (ع) در نهج‌البلاغه معجون و ممزوجي است كه در قامت تظلم خواهي از دريچه كلام خدا و امام علي در خانه ملت سخن راند و بغض مظلوميت خود و ملت ايران را فرياد زد...
حداقل‌هاي مورد انتظار عتاب رهبري انقلاب بازنگري شوراي نگهبان در اين مصاديق فرزندان شايسته اين مرز و بوم از جمله دكتر پزشكيان و ساير مظلومين اين عرصه است و چه زيباست؛ با توسعه تعداد انتخاب‌شدگان حق انتخاب را به مردم دهيم كه ركن ركين جمهوريت تقويت و بازسازي شود.