رئیس­ مجلس پای درد دل حاشیه­‌نشینان و روستائیان محروم ایلام


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نظارت میدانی راهی برای شنیده شدن صدای مردم و تکمیل کردن زنجیره بررسی نظام مسائل استان با حضور در میدان مشکلات است. امروز در جهت ایفای وظایف نظارتی مجلس به همراه رؤسای محترم برخی کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان محترم استان، نظارت میدانی استان سرافراز ایلام را آغاز کردیم.
محمدباقر قالیباف صبح دیروز در بدو ورود به استان ایلام اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در چهارمین سفر نظارت‌های استانی، امروز به استان شهیدپرور ایلام سفر کرده‌ام. مردم استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس سنگ‌تمام گذاشتند اما متأسفانه بعد از جنگ تحمیلی به این استان توجه نشد و امروز این استان یکی از مناطق محروم کشور محسوب می‌شود.
قالیباف با‌ اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم در برنامه هفتم به این استان توجه ویژه داشته باشیم، افزود: در سال جاری مجلس نگاه ویژه‌ای به استان ایلام در بحث محرومیت‌زدایی و‌ اشتغال دارد. این استان از ظرفیت‌های مهمی ‌مثل نفت و گاز، کشاورزی و دامپروری برخوردار است و قطعاً مجلس به این حوزه‌ها توجه خواهد کرد. توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای استان از دیگر موارد مهم برای توسعه استان است که این بخش نیز مورد توجه جدی مجلس است.


حرف‌­های بی­‌واسطه مردم حاشیه‌­نشین با قالیباف
قالیباف در ادامه عزیمت یک‌روزه خود به استان ایلام با حضور در بهشت رضای شهر ایلام بر سر مزار شهدای گمنام حاضر و فاتحه قرائت کرد و با اهدای گل به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.
در حاشیه این بازدید، مردم با حضور در مزار شهدا به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با رئیس مجلس دیدار و گفت‌وگو کردند.
یکی از بازنشستگان نیروهای مسلح خواستار اعمال امتیاز مزایای بازنشستگی مرزنشینان برای بازنشستگان نیروهای مسلح استان ایلام شد که این امتیاز اخیرا لغو شده است.
همچنین یکی دیگر از اهالی ایلام با انتقاد از عدم توجه مسئولین استان به حاشیه شهر ایلام خواستار حضور میدانی مسئولان استانی در حاشیه شهر شد.
حضور در جمع مردم روستا
رئیس مجلس در جریان سفر به استان ایلام و در جمع مردم روستای شله‌کش از توابع شهرستان چرداول گفت: اولویت اول مجلس یازدهم رسیدگی به مناطق محروم است و پایه و اساس انقلاب اسلامی بر اساس محرومین و مستضعفین هستند.
وی افزود: مردم ایلام در زمان دفاع مقدس با تمام توان ایستادگی کرده و فرزندان خود را تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی‌کردند، بنابراین، این مورد باید مورد توجه قرار گیرد؛ وظیفه داریم به این مناطق رسیدگی کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال در بحث روستاها محرومیت‌زدایی، آب، اینترنت، بهداشت و سایر موضوعات، مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت. باید دست به دست هم دهیم و مشکلات کشور را حل کنیم؛ حل مشکلات مردم به دست خود مردم است و باید از اختیارات دولت کم کرده و به مردم اضافه کرده تا در حل مشکلات شان کمک کنیم و هر جا مردم در صحنه بودند به بهترین نتایج دست یافتیم.
قالیباف گفت: امروز حضور و مشارکت در صندوق‌های رای تأثیرگذار هست و می‌تواند شرایط آینده کشور را رقم بزند. ایلام از اولویت‌های مجلس برای محرومیت زدایی است و امسال در بخش محرومیت‌زدایی و‌ اشتغال روستایی بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
بازدید از پروژه تونل کبیرکوه
قالیباف با حضور در شهرستان آبدانان از پروژه کبیرکوه بازدید و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این مسیر مواصلاتی یکی از مسیرهای منحصر به فرد و متصل‌کننده راه‌های شرقی غربی در استان است و افزون بر این مسیر مهم ‌ترانزیتی بار و مسافر به عراق نیز است.
وی با‌ اشاره به اینکه این پروژه بیش از ۱۰ سال است که آغاز شده ولی طی دو سال گذشته به‌دلیل تزریق مناسب اعتبارات پیشرفت خوبی داشته است، افزود: ضرورت دارد رقم ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود تا سرعت اجرای پروژه افزایش و پروژه تکمیل شود.
بازدید از سد مخزنی کنجان‌چم
قالیباف در جریان بازدید از سد مخزنی کنجان‌چم، مسئله انتقال آب در منطقه گرمسیری استان ایلام و کرمانشاه را موضوع مهمی ‌برشمرد و این مگا پروژه را در همین راستا دانست و گفت: این پروژه می‌تواند آب کشاورزی و صنعت را در استان تأمین کند و این مهم تا چندین دهه آب منطقه را تأمین خواهد کرد.
وی با یادآوری اینکه این پروژه پیشرفت خوبی با تزریق اعتبار از صندوق توسعه ملی با دستور رهبر معظم انقلاب داشته است، افزود: برآورد ما این است که قریب به ۴ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری از این پروژه نیاز است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه شده است، ادامه داد: در حال حاضر دولت و مجلس مصمم هستند رقم مورد نیاز برای بهره‌برداری از این پروژه را تأمین کنند تا پروژه بطور کامل به بهره‌برداری برسد.
قالیباف تأکید کرد: حتماً خسارتی که از عدم بهره‌برداری این پروژه به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری تحمیل خواهد شد بیشتر از رقم مورد نیاز برای تکمیل پروژه است؛ این پروژه این قابلیت را دارد که ده‌ها هزار هکتار زمین را زیر کشت ببرد و به همین دلیل امیدواریم بخش مهمی ‌از ۴ هزار میلیارد تومان مورد نیاز این پروژه را امسال تأمین کنیم تا نهایتاً این پروژه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
بازدید روسای کمیسیون‌­ها
از مناطق مختلف استان
در سفر رئیس مجلس به استان ایلام روسای کمیسیون‌های مجلس نیز وی را همراهی می‌کردند. سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نظارت میدانی از استان ایلام، گفت: با توجه به همراهی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس بازدیدهایی از بخش‌های کشاورزی، دامپروری، منابع طبیعی و عشایری این استان انجام شد.
همچنین محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس که از جمله همراهان رئیس مجلس در این سفر بود به همراه معاون امور عمرانی استانداری ایلام، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، معاونین و کارشناسان شرکت از طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام بازدید کردند.
رضایی رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر پیگیری جهت اتمام پروژه‌ها در مدت زمان پیش‌بینی شده گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه‌های زیست‌محیطی، مردم شهرستان از اثرات ارزشمند آن بهره‌مند باشند.