مناظره اقتصادی؛ هیاهو برای هیچ

حسین طاهری‌فرد‪-‬ سرانجام اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد. قرار بود نامزدها در این مناظره بر مسائل اقتصادی متمرکز باشند. متاسفانه سطح مناظره نامزدهای احراز صلاحیت شده بسیار ابتدایی و ضعیف بود و مناظره‌‌ای که قرار بود «جدی، چالشی و پر محتوا» باشد به «مشاجره‌ای بیهوده» بین نامزدها تبدیل شد و بجای طرح برنامه‌ها و راه‌کارهای عملی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی و ترسیم خط مشی اقتصادی دولت آینده، با بحث‌های حاشیه‌ای بیشتر، «شخصیت نامزدها» مورد هتک و توهین قرار گرفت.
مناظره اقتصادی نامزدها از ابتدا به حاشیه رفت و با تخریب شروع شد. کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری بجای پاسخ به سوالات مطرح‌شده مجری مناظره، سعی کردند با اتهام‌زنی توپ را به زمین حریف بیندازند. مناظره با حمله کاندیداهای اصولگرا آغاز شد و در ادامه همتی و مهرعلیزاده کاندیداهای اصلاح‌طلب، سعی کردند با حملات متقابل
دو قطبی «همتی-رئیسی» یا «مهرعلیزاده-رئیسی» را ایجاد کنند چراکه به اعتقاد آنان سایر کاندیداهای اصولگرای حاضر در صحنه انتخابات پوششی بوده و در زمان مناسب به نفع رئیسی کنار خواهند رفت.
همتی در انتخابات ۱۴۰۰، رقیب اصلی‌اش را قهر مردم با صندوق رای دانست و از تعلل مجمع تشخیص مصلحت و محسن رضایی برای پیوستن به FATF انتقاد کرد. او معتقد است که با اصلاح بینش اقتصادی می‌توان اقتصاد بحران‌زده کشور را سرو سامان داد.


در این مناظره، زاکانی به مدافع شورای نگهبان بدل شد و از رد صلاحیت برخی نامزدها دفاع کرد. او عواملی چون مالیات و بیمه را موانع تولید نامید و برنامه دولتش را خلق ثروت و جهش تولید اعلام کرد. قاضی‌زاده هاشمی فارغ از دعواهای در جریان، به ارائه برنامه‌های خود پرداخت و از برنامه تحولی دولتش برای مهار تورم و حل مشکل اشتغال و ازدواج جوانان سخن گفت. علی‌رضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اولویت اقتصادی دولتشان را پیوند اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه و کشورهای خط مقاومت اعلام کردند.
محسن مهرعلیزاده از مهندسی انتخابات سخن به میان آورد. سعید جلیلی با استناد به آنچه دولت سایه می‌خواند برنامه‌هایش را ارائه کرد. او با مطرح کردن دولت سایه سعی کرد بگوید در این ۸ سال تمام اقدامات دولت روحانی را پیگیری کرده و با تمرکز بر نقاط ضعف و قوت آن، برای این انتخابات برنامه ریخته است.
محسن رضایی هم مانند ۴ اصولگرای دیگر به دولت روحانی حمله کرد و پس از ارائه برنامه‌هایش به صورت کلی، از خصوصی سازی به سبک روسیه و راه‌کارش برای زنان خانه‌دار و حضور نمایندگان استان‌ها در دولتش سخن گفت. ابراهیم رئیسی اعلام کرد که به خواست مردم کاندیدا شده است و همانند اکثر کاندیداهای اصولگرا، رقیبش در انتخابات ۱۴۰۰ را ناکارآمدی و فساد دانست و از مردم خواست تا انتقام دولت روحانی را از دولت آینده نگیرند.همان‌طوری که پیش‌بینی می‌شد در اولین مناظره اقتصادی، هیچکدام از نامزدها برنامه اجرایی ارائه ندادند و کل وقت نامزدها به تهمت‌زدن، کلی‌گویی، حرف‌های تکراری و وعده‌های بی‌سرانجام گذشت. همه نامزدها در اینکه وضع اقتصادی کشور و مردم دچار فروپاشی شده است هم عقیده بودن و جالب‌تر اینکه آنان به کل، منکر نقش احتمالی خود و دوستانشان در ایجاد شرایط کنونی بودند و همه تقصیرها را متوجه «فقط دولت روحانی» می‌دانستند و هیچ اشاره‌ای به سایر عوامل و سیاست‌های منجر به وضع موجود نداشتند.
شوربختانه در شبه مناظره اقتصادی صداوسیما «بر خلاف انتظار مردم» از تورم، گرانی، رانت‌خواری، فساد، تبعیض، سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی، تحریم‌ها و نقش نهادهای خاص در اقتصاد و معیشت گفته نشد تا مشخص شود نامزدهای احراز صلاحیت شده برنامه‌ای برای اولویت‌بندی اهداف و مدیریت مسائل اقتصادی ندارند و مانند گذشته برنامه‌ای اجرایی و منطقی برای اداره کشور ندارند.