نسخه کرونایی 100 رهبر سیاسی جهان برای سران گروه هفت

زهره صفاری/ بیش از 200 شخصیت مطرح جهانی که بالای 100 نفرشان از مقامات ارشد سیاسی سابق بین‌المللی بودند در نامه‌ای به رهبران کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت، خواستار تأمین دو سوم هزینه 66 میلیارد دلاری واکسیناسیون کشورهای فقیر به‌منظور قطع زنجیره شیوع کرونا شدند.
به گزارش روزنامه «گاردین»، در متن این نامه که نخستین بار توسط این روزنامه منتشر شده است، به رهبران هفت کشور انگلیس، امریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا در آستانه نخستین دیدار حضوری‌شان در دوران شیوع کرونا هشدار داده شده است که از سال 2021 به عنوان نقطه عطفی برای همکاری‌های بین‌المللی بهره بگیرند. این درخواست در حالی تهیه و به امضای 230 شخصیت مطرح جهانی رسیده است که با وجود واکسینه شدن دست‌کم 70 درصد مردم انگلیس با حداقل یک دوز واکسن، مردمان برخی کشورهای صحرای آفریقا تنها 2 درصد واکسیناسیون داشته‌اند.
در این میان گرچه نخست‌وزیر انگلیس در آستانه دیدار با رهبران کشورهای قدرتمند اقتصادی در نشست پایان هفته خواهان عزم بین‌المللی برای واکسینه کردن جهان تا پایان سال آینده شده بود اما شخصاً هیچ رقمی درباره کمک انگلیس بیان نکرده است.
از جمله نام‌هایی که در میان امضاکنندگان طومار ارائه شده به گروه هفت وجود دارد نام «گوردون براون» و «تونی بلر» دو نخست‌وزیر سابق انگلیس دیده می‌شود که به‌رغم تفاوت خط‌مشی سیاسی‌شان در این درخواست مهم به این تلاش همگانی پیوسته‌اند. «براون» با تأکید بر این برنامه و فشار حداقلی آن بر هزینه‌های جاری کشورهای قدرتمند اقتصادی گفت: «این پیشنهاد برای هر فرد 30 پنس(43 سنت) در هفته هزینه دارد اما در مقابل می‌تواند به بهترین شکل جهان را ایمن کند.» علاوه بر دو نخست‌وزیر سابق انگلیس، شخصیت‌های سیاسی برجسته‌ای مانند «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل، «مری رابینسون»، رئیس جمهور سابق ایرلند، 15 تن از رهبران سابق آفریقایی از جمله «اولسگان اوباسانجو» رئیس جمهوری سابق نیجریه و «جان ماهاما» از غنا و «دی کلرک» از آفریقای جنوبی و شماری از مقامات ارشد سابق انگلیس و اساتید دانشگاه نیز این نامه را امضا کرده بودند.


اما آنچه از متن این نامه برمی آمد، مهمترین هدف از این درخواست، لزوم و اهمیت این سرمایه‌گذاری به منظور توقف شیوع جهش‌های جدید ویروس کرونا است که می‌توانند واکسیناسیون فعلی را نیز بی‌اثر کنند: «سال 2020 شاهد سقوط همکاری‌های بین‌المللی بودیم اما 2021 می‌تواند عصر جدیدی باشد. بدون شک هیچ جایی از کرونا ایمن نیست مگر اینکه همه جا ایمنی برقرار باشد.  بنابراین با حمایت گروه هفت و گروه بیست واکسن‌ها برای کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط قابل دسترسی خواهد شد. به‌واقع در این سرمایه‌گذاری بعد خیریه آن مطرح نیست بلکه این اقدام بیشتر در جهت حفظ منافع استراتژیک کشورها است و سندی است تا جایگاه صندوق بین‌المللی پول به عنوان بهترین مقصد سرمایه‌گذاری عمومی تاریخ را اثبات کند.» از طرفی حمایت حداکثری عمومی مردم کشورهای عضو گروه هفت که در نظرسنجی مؤسسه «کودکانمان را نجات دهیم» به‌خوبی نشان داده شد، نیز جالب توجه است. براساس آمار این مؤسسه، انگلیس بیشترین اقبال عمومی از این پیشنهاد را با 79 درصد رأی موافق داشت، پس از آن امریکا با 76 درصد حمایت مردمی، کانادا با 73 درصد، فرانسه با 63 درصد و آلمان با 29 درصد به ترتیب بیشترین حمایت‌های مردمی را داشتند. علاوه بر درخواست کمک مالی، در این نامه از رهبران گروه هفت خواسته شد تا در فرایند تأمین واکسن و انتقال دانش تولید آن در هر قاره‌ای نیز همکاری لازم را داشته باشند.
این تقاضا در حالی مطرح شده است که پیشتر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز از کشورهای پیشرفته به‌خاطر احتکار واکسن کرونا انتقاد کرده و با خودخواه خواندن آنان، از آنها خواسته بود، واکسن‌های تولیدی خود را با سایر کشورهای جهان، بویژه کشورهای فقیر قسمت کنند.