هشدار موج پنجم کرونا

دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا با بازگشت موج جدید بیماری در خراسان رضوی از اواخر خرداد امسال وجود دارد. دکتر علی اصغر انجیدنی در گفت و گو با ایرنا افزود: در خصوص شیوع موج جدید کرونا در شهرهای جنوبی و شرقی کشور به علت گونه های جهش یافته هندی و آفریقایی از سوی وزارت بهداشت هشدار داده شده است، اگرچه تعداد مبتلایان در کشور رو به کاهش است اما شهرهای جنوبی و مناطق شرقی، شرایط ویژه ای را تجربه می کنند از این رو قرارگاه مرکزی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل احتمال بازگشت دوباره بیماری همچنان حالت دفاعی و آماده باش خود را حفظ کرده است. دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۶۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه بستری هستند. انجیدنی افزود: خطر شیوع  کرونا یا مدل هندی آن در مناطق شرقی از جمله خراسان رضوی وجود دارد بنابراین حفظ آماده باش، ‌عدم کاهش تعداد تخت های بستری، ادامه اجرای طرح شهید سلیمانی و  واکسیناسیون در این زمینه مورد تاکید است. وی افزود: تشدید نظارت ها، تاکید بر اجرای دقیق پروتکل های درمان و ارجاع بیماران به بیمارستان ها نقش بسزایی در کنترل بیماری در  صورت شیوع موج جدید دارد.
آماده باش برای مقابله با مدل جهش یافته کرونا
دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در گفت وگو با وب دا اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل احتمال عود دوباره کرونا در آماده باش است. انجیدنی افزود: همزمان با کاهش تعداد بیماران بستری و مبتلایان در سطح دانشگاه و خفیف شدن شرایط پیک چهارم، هشدارهایی از سوی وزارت بهداشت انجام شده است که شهرهای جنوب کشور و مناطق شرقی شرایط ویژه ای را تجربه می کنند، ممکن است  این عود بیماری در شهرهای جنوبی و شرقی کشور به علت گونه های جهش یافته هندی و آفریقایی باشد. وی تصریح کرد: پیک چهارم با سرعت بالا بین مردم شیوع یافت، به نحوی که احتمال شیوع کرونای انگلیسی می رفت اما برخلاف سرعت که بالا رفت، شیب برگشت تندی نداشت و احتمال خطر همچنان وجود دارد. وی با بیان این که احتمالا این پیک دو قله ای باشد یا مدل هندی بیماری شیوع یابد  گفت: امیدواریم که شرایط پیک چهارم تکرار نشود اما اگر تکرار شود آمادگی خود را حفظ خواهیم کرد.
تمام مسافران عراقی ملزم به انجام تست pcr هستند


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: تمام مسافران عراقی ورودی به فرودگاه مشهد ملزم به انجام تست pcr هستند و این برنامه بدون وقفه در حال انجام است. دکتر بحرینی در گفت و گو با وب دا افزود: مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از اسفند سال گذشته بدون وقفه از کلیه مسافران عراقی ورودی (بالای 8سال) به فرودگاه شهید هاشمی نژاد بدون توجه به این که دارای تست یا گواهی سلامت هستند تست PCR دریافت می کند. وی اظهارکرد: به هیچ عنوان مسافر ورودی از کشور عراق (با توجه به سن فرد) بدون انجام تست PCR از فرودگاه خارج نمی شود مگر آن که فرد گواهی مکتوب مبنی بر تکمیل واکسیناسیون کرونا داشته و از تاریخ تکمیل واکسیناسیون وی نیز حداقل 2 هفته گذشته باشد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که انجام آزمایش توسط آزمایشگاه های بخش خصوصی مورد تایید معاونت درمان مستقر در فرودگاه انجام می شود، تصریح کرد: از اسفند پارسال از تعداد 66 پرواز ورودی از کشور عراق (نجف‏‏- بغداد) تعداد 11695مسافر   آزمایش شدند که از این میان 55 مسافر PCR  مثبت شناسایی شده و اقدامات آموزشی، نمونه گیری اطرافیان و... برابر دستور العمل در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده است.