فوتبالیست‌ها جور مسئولان را کشیدند

آفتاب یزد- گروه شبکه: تیم ملی فوتبال ایران روز دوشنبه در یکی از حساس‌ترین بازی‌های دور برگشت انتخابی جام جهانی به مصاف بحرین رفت و توانست با نتیجه سه بر صفر به پیروزی دست پیدا کند. حال ایران غرق در شادی است آنهم در روزهایی که حالمان خوب نیست و کرونا رمق‌مان را گرفته است. آنقدر این اتفاق مسرت بخش است که رسانه‌ها، فضای مجازی و حتی رسانه‌های خارجی حرف اول‌شان این پیروزی شیرین است که اعضای تیم ملی آن را تقدیم مردم ایران کردند. ایران با کسب این پیروزی ضمن صعود به رتبه دوم جدول رده بندی، گام بزرگی را برای راهیابی به مرحله اصلی این رقابت‌ها برداشت. البته این پایان کار نیست و تیم ملی ایران برای رفتن به جام جهانی باید رقیبان دیگری را از سر راه خود بردارد اما با این حال این برتری ارزشمند مقابل بحرین، کام مردم ایران را شیرین کرده است.
> توهین بحرینی‌ها را تلافی کردم
سردار آزمون ملی‌پوش فوتبال ایران که زننده دو گل این دیدار بود درباره این بازی این چنین گفت: «روزی که بحرینی‌ها به ما توهین کردند را فراموش نمی‌کنم و آن روز گفتم این توهین را تلافی می‌کنم، امروز همان روز است.» به گزارش ایرنا وی ادامه داد: «خنده‌های بازیکنان بحرینی را در آن روز از یادم نمی‌رود، همان وقت به خودم قول دادم که این بی‌احترامی و توهین را در زمین فوتبال جبران کنم و بعد از گلی که زدم خندیدم و زمانی که بازیکن بحرین گفت چرا می‌خندید، گفتم دوست داریم و می‌خندیم.» وی ادامه داد: «این برد را به مردم خوب ایران تبریک می‌گویم، یک بازی مهم و حساس برای ما بود که خدا را شاکرم با برد ایران تمام شد. من به این تیم ملی افتخار می‌کنم و از این که در کنار آن‌ها هستم خدا را شکر می‌کنم. تیم خوبی داریم و از این که در کنار هم هستیم لذت می‌بریم.» وی درباره محل بازی ایران و عراق هم گفت: «ما به دنبال بهانه نیستیم. مشکلی نیست زیرا این شرایط برای ما و عراق یکسان است و زمین هم برای دو تیم یکی است. تمام تمرکز خود را روی این بازی می‌گذاریم و به سایر مسائل فکر نمی‌کنیم و تمرکز ما روی مسابقات است و به دنبال بهانه برای گرمای هوا و کیفیت زمین نیستیم.»
> جشن ایرانی در قلب بحرین


از سوی دیگر عصرایران طی یادداشتی به قلم احسان محمدی در این رابطه می‌نویسد: «امان از این خردادهای پرحادثه! پیروزی ۳-۰ مقابل بحرین یک شب شیرین را برای ما ایرانیان رقم زد. چیزی که به آن سخت محتاج بودیم. در روزهایی که زندگی با ما خوب تا نمی‌کند و نفس کشیدن با ماسک در این گرمای کلافه‌کننده سخت شده است، بازیکنان تیم ملی فوتبال بار دیگر جور همه را کشیدند. جور آن‌ها که در رقم خوردن روزهای بد ما مسئولند اما حتی به روی مبارک نمی‌آورند. پیروزی ۳-۰ مقابل بحرین چیزی فراتر از یک مسابقه فوتبال بود. اولین برد مقابل بحرین آن هم در خانه، سه گل شیک و اروپایی و ارائه ۴۵دقیقه بازی با کیفیتی که مدت‌ها بود آرزویش را داشتیم. این شاید یکی از نفس‌گیرترین مسابقاتی بود که در این چندسال سپری کردیم، هنوز قصه تمام نشده است اما حق داریم از امشب لذت ببریم. نیمه‌اول خوب نبودیم. خوب در استانداردهای خودمان. بحرین که برای صعود از این گروه همه کاری کرده بود و میزبانی را در عین غافلگیری از ما گرفت تلاش کرد روزنه‌ها را ببندد. موفق هم شد. حتی روی یک ضد حمله تا آستانه گل زدن به ما هم پیش رفتند که علیرضا بیرانوند توپ را مهار کرد تا استرس ۴۵ دقیقه تمدید شود. اما با شروع نیمه دوم یک ایران منسجم دیدیم. مهدی طارمی و سردار آزمون کیفیت بین‌المللی‌شان را به رخ کشیدند. اول نفوذ وحید امیری که یک سوپر فوتبالیست-دونده است دفاع بحرین را شکافت، توپ به طارمی رسید و او با پاسی هنرمندانه سردار را با دروازه‌بان بحرین تک به تک
کرد و گلللللل... ایران به هوا پرید. هنوز در حال لذت بردن از این گل بودیم که مهدی طارمی در میانه میدان باز همان بازیکنی شد که در پورتو سراغ داشتیم، توپ را قاپید و با پاسی که خیلی‌ها را یاد پاس علی دایی به خداداد عزیزی در دیدار تاریخی با استرالیا انداخت سردار را به سمت دروازه بحرین حمله‌ور کرد و پسر ترکمن فوتبال ایران با مهارت گل دوم را زد. یک گل ترکیبی چشم‌نواز که باعث شد نفس راحتی بکشیم. بعد از این گل ایران چند بار دیگر صاحب موقعیت شد تا اینکه توپ ربایی مهدی ترابی و پاس خلاقانه احمد نوراللهی به مهدی طارمی رسید و او با یک ضربه تمام‌کننده شب باشکوهش را به بهترین شکل ممکن جشن گرفت. ایران ۳ بحرین صفر. بعد از این گل بازهم شانس داشتیم که به اندوخته‌هایمان اضافه کنیم
اما همین مقدار هم کافی بود. بحرین را در خانه حذف کردیم و حالا پیش به سوی جدال با کامبوج و البته عراق. حریفی که همیشه سرسختانه مقابل ما بازی می‌کند. بازی را بردیم تا فوتبال یک بار دیگر دین‌اش را به جامعه ادا کند و یک شادی از ته دل به همه هدیه کند. اسکوچیچ که به شدت زیر فشار طیفی از هواداران قرار دارد که مدام قواره او را کوچکتر از نیمکت تیم ملی می‌دانند برای چند روز اعتبارش را احیا کرد و در این میان بازی سامان قدوس نمایشی بی‌نظیر از یک فوتبال با کیفیت بود. او با ورودش به زمین نشان داد چرا امسال برنتفورد با او به لیگ‌برتر جزیره صعود کرده است. بردیم و حق داریم لذت ببریم. وقت جشن گرفتن است و حالا باید خودمان را برای ربودن سه امتیاز از کف عراق آماده کنیم. شب شیرینی بود، بردن در منامه با سه گل مرهمی بر روی زخمی است که آن‌ها در سال ۲۰۰۱ زدند و با پرچم عربستان جشن گرفتند گرچه بسیاری از ما به بازیکنان این تیم یک معذرت‌خواهی بدهکاریم. پیش‌داوری کردیم که کثیف، خشن و با فحش‌هایی به زبان فارسی از ما پذیرایی خواهند کرد اما جوانمردانه و سالم بازی کردند.»
> بازتاب یک پیروزی
اما پیروزی تیم ملی ایران باعث شد که فوتبالدوستان و برخی از مردان سیاست به آن واکنش نشان دهند. مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان با انتشار پیامی این پیروزی را تبریک گفت. سلطانی فر خطاب به فدراسیون فوتبال گفت: «درخشش ملی‌پوشان شایسته کشورمان و پیروزی غرورانگیز مقابل تیم ملی بحرین باعث ایجاد شور و نشاط بین مردم شد. لطفا مراتب تقدیر و تشکر بنده را به کادر فنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان ابلاغ کنید. ان‌شاءالله با همین صلابت و غیرت بازی‌های آینده را هم با شایستگی پشت سر گذاشته و اقتدار فوتبال ایران را به نمایش بگذارید.»
علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتر خود این پیروزی را تبریک گفت. او نوشت: «این پیروزی باعث مسرت و شادی ملت ایران شد.»
اما علی دایی با انتشار پستی در اینستاگرام، با به تصویر کشیدن سردار آزمون و مهدی طارمی، برد تیم ملی را تبریک گفت و نوشت: «آفرین بچه‌ها گل کاشتید خسته نباشید به تمام بچه‌های تیم ملی.»
علی ضیا مجری تلویزیون هم با انتشار عکسی از آزمون و طارمی نوشت: «دمتون گرم آخه ماشاالله به همتون.»
همچنین مجید صالحی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز با انتشار پست اینستاگرامی علی دایی نوشت: «به قول آقای دایی واقعا گل کاشتید.» البته بازیگران بسیاری نیز با به تصویر کشیدن اعضای تیم ملی، بردشان را تبریک گفتند.
> واکنش رسانه‌های بحرین
از سوی دیگر شکست سنگین بحرین برابر ایران در رسانه‌های این کشور نیز بازتاب داشت. مثلا روزنامه الایام بحرین با تیتر «شکست سنگین تیم ملی برابر ایران» نوشت: «پیروزی ایران برابر بحرین رقابت برای صدرنشینی و صعود به دور بعد در این گروه را شدیدتر کرد. تیم ملی کشور ما شکست سنگین را برابر ایران متحمل شد و با سه گل بازی را واگذار کرد. با این پیروزی ایران با وجود یک بازی کمتر نسبت به بحرین با
۱۲ امتیاز به رده دوم صعود کرد این درحالی است که عراق با ۱۴ امتیاز در صدر قرار دارد.» یک روزنامه بحرینی هم نوشت: «تیم ملی فوتبال بحرین در بازی که در ورزشگاه ملی برگزار شد با سه گل برابر ایران شکست خورد تا با ۱۲ امتیاز به رده سوم جدول رده‌بندی سقوط کند. در نیمه نخست بحرین بازی پایاپایی را برابر ایران به نمایش گذاشت و هم در خط حمله و هم در دفاع تلاش زیادی از خود نشان داد و فرصت‌هایی را هم خلق کرد اما گلی به ثمر نرسید.»
همچنین شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه، رئیس شورای عالی جوانان و ورزش بحرین در واکنش عجیبی به باخت تیم کشورش گفت: «در فوتبال برنده و بازنده وجود داد. درست است که ما شکست خوردیم اما آن چه که اخیرا در تیم ملی دیدیم یک انسجام و حماسه ملی بود و نشان می‌دهد که همه ما برنده هستیم. ما برای این پرچم به انسجام ملی دست پیدا کردیم. ما به هنگام پیروزی خوشحال می‌شویم و به هنگام شکست هم در کنار تیم ملی خود خواهیم بود. باید تاکید کنیم که روحیه ما بالا است و به طرف کسب بهترین‌ها در حرکت هستیم. باید تلاش کادر فنی و بازیکنان را با وجود این شکست ستود.»
> واکنش کاربران
اما کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با واکنش‌هایشان نشان دادند که چقدر از این برتری و پیروزی خوشحال هستند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «چیه این فوتبال واقعا که اینجوری یک کشور رو در شادی و غرور غوطه‌ور میکنه بنازم به این شیرمردان».
دیگری نوشت: «تو این چندساله هیچ وقت تا به این اندازه شاد و خوشحال نبودم که الان هستم واقعا بچه‌ها متشکریم که این شادی را برای ما رقم زدید».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «بازیکنان تیم ملی فوتبال یک بار دیگه جور مسئولان رو کشیدن و خنده به لبهای ملت شریف ایران آوردن».
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «منامه از این پس ورزشگاه اختصاصی تیم ملی ماست. مادامی که کنفدراسیون آسیا ما را از بازی خانگی محروم می‌کند ورزشگاه‌های منامه هم برای ما یک ورزشگاه خانگی محسوب می‌شود».
کاربران دیگر نوشته اند: «این کار خداوند بود که یک کشور کوچک در عین ناجوانمردی به ۸۰ میلیون ایرانی و پرچم ایران بی‌حرمتی و کمال بی‌ادبی را داشتند و همچنین شیخ سلمان حیله‌گر با تمام قدرت تمامی شرایط را علیه تیم ملی فوتبال ایران رقم زد که بحرین بالا بیاد که تمام نقشه‌هایشان نقش بر آب شد»، «جونم ایران. هرکشوری به ایران عزیزمون توهین کنه بچه‌های باغیرتمون سیلی سختی بهشون میزنن، حالا برن بخندند!».