راند دوم مناظره گروهی هم نتوانست عیار نامزدها را نشان بدهد مناظره های خواب آور

دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با حضور هفت نامزد احراز صلاحیت شده‌ روز گذشته انجام شد.
به گزارش ایرنا، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر اساس برنامه اعلام شده از سوی صداوسیما عصر روز سه شنبه هجدهم خردادماه دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را درباره موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در برنامه زنده تلویزیونی به عموم مردم ارائه کردند.
بسیاری از فاصله‌های طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر سه شنبه در دومین مناظره با محوریت فرهنگی، اجتماعی در پاسخ به سوالی با موضوع فاصله طبقاتی به اجرای برخی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: در طرح سلامت برخی صد میلیون و ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کردند در حالی که برخی پرستاران و پزشکان دریافت‌های ناچیز داشتند همچنین در اداره و سازمان هم گاهی کارکنان مختلف، پرداخت‌های مختلف دارند. برخی بخشنامه‌ها صادر شده که اگر رای مردم به من تعلق گیرد در بخشنامه‌ها تجدیدنظر می‌کنیم و چند برابر کردن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می‌کنیم. منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و پرداخت حقوق است. حقوق باید به عدالت پرداخت شود همچنین ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت‌ها در کشور به عدالت توزیع شود، شاهد این میزان فاصله طبقاتی نیستیم.


رئیسی پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه را از جمله زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی دانست و افزود: بسیاری از فاصله‌های طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است. نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت‌گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می‌تواند به فاصله طبقاتی منجر شود.
وی پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه را از جمله زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی دانست و گفت: بسیاری از فاصله‌های طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است. نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت‌گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می‌تواند به فاصله طبقاتی منجر شود.
مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد
همچنین در این مناظره محسن رضایی با بیان این که مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی‌رسد، گفت: به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران در حال دستفروشی که گفت «ما از گرسنگی امید می‌خوریم»؛ او درست می‌گوید چون امید دیدنی است، گفتنی نیست. دولت ما امید را به سفره شما برمی‌گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست.
رضایی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و آسان، پرداخت حقوق خانه‌داری به بانوان، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق صنعت نفت ملی ایران را پنج محور اصلی برنامه خود عنوان و تصریح کرد: در زمان نخست وزیری مصدق، نفت ملی اما دولتی شد و ما می‌خواهیم نفت را به معنای واقعی ملی کنیم. اگر این پنج مورد شکل بگیرد، یک بسته زندگی ایجاد می‌شود که من آن را کفایت زندگی نامیدم و معتقدم یک فقیر هم در ایران نباید پیدا شود. برخی می‌گویند این منابع از کجا باید تامین شود؟ من می‌گویم ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی در جامعه می‌رود اما به خاطر رانت، اکثر افرادی که صاحب حق نبودند این منابع را دریافت کردند و این یعنی ۴۰ درصد؛ این ۱۳۷ میلیارد دلار قابل بازتوزیع است. می‌توان این میزان پول را برگردان به دولت برگرداند تا مشکل کسری بودجه رفع شود و به تورم سنگین پایان دهد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نقد اظهارات عبدالناصر همتی و علیرضا زاکانی ۲ نامزد دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ۱۳۷ میلیارد دلار، ارزش معادل دلاری یارانه‌های پنهان است و ده‌ها منبع مانند بانک جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی این حجم از پرداخت یارانه‌های پنهان را بیان کرده‌اند. آقایان همتی و زاکانی باید بدانند که این موضوعات شدنی است و این پول می‌تواند امید در کشور ایجاد کند.
کشور با نمایش اداره نمی‌شود
سعید جلیلی نیز در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت دارید، گفت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسئولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما وجود دارد. این مربوط به یک جناح و آن جناح، ‌ به یک دولت یا دولت دیگر نیست و یک موضوع فراگیر است. باید نسبت به آن توجه جدی شود. چه کسانی که رقیب شما باشند چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.
وی ادامه داد: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش کشور اداره نمی‌شود. اگر شما کارهای ریشه‌ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید حتما مشکلات کشور باقی می‌ماند.
جلیلی در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین اولویت در سیاست خارجی گفت: عرصه روابط بین کشورها نقاط اشتراک و اختلاف دارد. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل است و این هنر دولت‌هاست که این نقاط اشتراک را تبدیل به تعامل کنند و نقاط اختلاف را مدیریت کنند. ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد اگر سیاست مان تعامل سازنده با جهان باشد، تمام فرصت‌ها را بررسی می‌کنیم. اشکال دولت این است که معطل چند کشور هست یک روز به بهانه fatf و یک روز برجام و ... . شما باید این هنر را داشته باشید تا فرصت را از دست ندهید و با کسانی که تعامل دارید تعاملات را شکل دهید، در همسایگی شما و در جهان اسلام و در منطقه می‌تواند باشد. باید مجموعه فرصت‌ها از ۲۰۰ کشور را بالفعل کنیم. اینکه می‌گویند برخی می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، این‌ها موهوم است؛ با این لولوهای الکی کار را سخت نکنید که آن‌ها خودشان به زمین خوردند. ما امروز فرصت‌های بزرگی داریم و می‌توانیم. در بحث تعاملات اقتصادی فرصت‌هایی هست. ما می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم حتی در بحث تحریم‌ها و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم.
باید حقوقی که در برجام برای مردم ایران در نظر گرفته شده بود را برگردانیم
محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نخستین بخش از این مناظره به موضوع برجام اشاره کرد و در مورد بازگشت به این توافق اظهار کرد: مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌های دولت آمریکا، بدعهدی‌ها و فشار حداکثری تحمیل شده از سوی آنها را به شکست کشاند.
وی با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی مواضع درستی است و باید با قوت در جهت احیای برجام در مذاکرات حاضر شویم، افزود: باید حقوقی که در برجام برای مردم ایران در نظر گرفته شده بود را برگردانیم و باید همه امکانات کشور و همه تصمیم‌گیران در همه قوا و نهادها همکاری کنند که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت کارگران هستند، گفت: برای افزایش دستمزد این گروه هر ساله مشکل داریم زیرا برای آنان باید حداقل افزایش حداقل دستمزد را داشته باشیم که اکثرا یک یا دو درصد زیر تورم افزایش حقوق وجود داشته است. همه ساله این افزایش دستمزدها عقب افتاده است. اولین کاری که باید انجام داد، این موضوع و موضوع سه‌جانبه‌گرایی کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم.‌
وی کولبران و سوخت‌بران را قشر فراموش شده‌ای دانست که باید در مورد آنها فکری شود و ادامه داد: اکنون در کشور هفت میلیون نفر سرپرست خانوار اعم از زن و مرد داریم که حداقل سه میلیون نفر آنها هیچ معیشتی ندارند و نیازمند کمک خیرین هستند. باید صندوق درآمد پایدار برای آنها تهیه شود که حداقل نصف حداقل دستمزد کارگران به آنها اختصاص یابد.
کاهش اشتغال به دلیل رشد منفی اقتصادی
همچنین عبدالناصر همتی در پاسخ به این سوال که نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیاز واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور موجب بالارفتن نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان شده است، برنامه شما برای مناسب‌سازی نظام و انطباق آن با واقعیات و نیاز آموزشی چیست، سخنان خود را با این مطلب آغاز کرد که من می‌خواهم انتقادی بکنم، شیوه مناظره مسابقه مانند هفتگی شده است و اگر می‌خواستیم مردم مواضع ما را بدانند بهتر است سوالات مهم‌تر شود و تا ببینند فرق نامزدهای انتخابات در نحوه پاسخگویی و عمل به این سوالات چگونه خواهد بود.
وی ادامه داد: مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. انتخاب الان انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب‌تر نیست، انتخاب بین افرادی هستند که معتقد هستند نباید بگذاریم این دربی که روی کنش‌گری شهروندان و نفس جامعه را بگیرد و انتخابی که می‌تواند این درب‌ها را ببندد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اشتغال گفت: بخشی از بیکاری جوانان تحصیلکرده کشور به دلیل رشد منفی تولید است که اشتغال کاهش یافته است و دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا است که در یک سال و نیم گذشته آسیب بسیاری به بخش خدمات وارد کرده است و امیدوارم هرچه زودتر بحث واکسیناسیون را در دولت آینده حل کنیم.
همتی خطاب به جلیلی گفت: ایشان گفتند که نباید زمان انجام کارها را طولانی کنیم، سوال من این است که شما اف ای تی اف را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طولانی کردید و چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید. یا FATF را رد می‌کردید و به مردم اعلام می‌کردید که تصویب نشد یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید اقدامات لازم را انجام دهیم و وارد لیست سیاه نمی‌شدیم.
وی خطاب به رئیسی که گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی و تسهیلات بانکی موجب فاصله طبقاتی است، گفت: شما دو سال عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید و شاهد بودید که مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم چرا جلوی این اقدام را نگرفتید.‌
وی افزود: می‌توانستید در این شورا خیلی محکم بایستید و اجازه ندهید ادامه یابد. مگر شما و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اصرار کردید و من را مجبور کردند ۵.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد کنم و هم اکنون به همراه آقای جلیلی آن را به سرمن بکوبید.
موضوع مهاجرت پدیده رو به رشدی است
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در دومین مناظره با موضوع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، گفت: دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است. از یک طرف وزارتخانه‌های بخشی و از یک طرف وزارتخانه‌های موضوعی و کنارش شوراهای بالادستی و کنار آن نهادهای بالادستی داریم که بعضا در بدنه یا خارج از بدنه دولت هستند. تقریبا وظایف شبیه به هم را انجام می‌دهند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جوانان ما بهترین و شادترین روزهای عمر خود را در پشت موضوعاتی همچون کنکور و سربازی می‌گذارنند، تصریح کرد: پنج سال عمر را محصور در یک اتاق برای کنکور صرف می‌کنند و سپس با سربازی و مسائل پیرامون آن دست به گریبان هستند.
وی با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت پدیده رو به رشدی بوده که در این دولت نرخ آن غوغا کرده است، ادامه داد: در حال حاضر جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله در کشور خسته از سربازی، نداشتن شغل، بیکاری، نبود درآمد کافی و مسکن هستند و در حسرت تشکیل خانواده و ازدواج روزگار می‌گذرانند.
وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مشاغل جامع و مناسب برای هر شهری ایجاد کنیم ضمن اینکه مسئله صندوق اعتبار خانواده را پیش‌بینی کرده‌ایم و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج، جهیزیه، مسکن و غیره اختصاص دهیم.
وی گفت: موضوع ذیگر کرونا و وضعیتی که در میان مدت جهان گرفتار آن است و متاسفانه آمار فوت بالایی داریم و این آمار غیر قابل توجیه است. صدا و سیما مرتب از کشورهایی که اوضاع خرابی دارند، گزارش تهیه می‌کند اما هیچوقت از کره جنوبی نمی‌گوید که فقط ۱۹۷۴ فوتی داشته یا ویتنام که ۵۳ فوتی یا چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴۶۳۴ فوتی داشته است. خیلی از این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و یک دولت مقتدر و قاطع داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند تا این کار را انجام دهند. اخیرا عزیزی در کلاب هاوس گفت که می‌توانستم در مرداد ماه ١٨ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت همراهی نکرده است. ۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش حدکثری مرگ و میر در کشور و این حرف، حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که امکان این را داشتیم تا واکسن بیاوریم و تمامی افراد تحت خطر را واکسینه کنیم. دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در کشور انسداد وجود ندارد، افزود: مشکل، مشکل مدیریت؛ مشکل، مشکل رویکرد؛ مشکل، مشکل زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌ها است. بنابراین در این جهت ما برنامه‌هایی را باید ارائه کنیم.
آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست
علیرضا زاکانی نیز در دومین دور مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مشکل، فقر و بی عدالتی مقابل تبعیض‌ها و آزادی در مقابل استبداد است. آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست؛‌ به عنوان پزشک و رزمنده می‌گویم، ما که جانمان را کف دست گرفتیم، جان ما فدای همه ملت است و این را ثابت کردیم.
وی با اشاره به کولبران، گفت: اینجا گفته شد برخی صدای کولبران هستند، به واقع باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد از مبادی رسمی می‌آید و افراد آن معلوم است، چرا آقایان وقتی در دولت بودند، همت نکردند جلوی این قاچاق را بگیرند تا کولبران به جای این که در کوه‌ها آسیب بخورند، زندگی عزت‌مندانه داشته باشند.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در مناظره اظهار کرد: رئیس جمهوری باید یک بسته جامع داشته باشد؛ نمی‌شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد بلکه باید برای مدیریت و اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت برنامه داشته باشد.
زاکانی ادامه داد: سال اول می‌توان ریشه فقر مطلق را قطع کرد و برای آن هم برنامه ۶ سرفصلی تنظیم کرده‌ام که منابع، امکان و شرایط در درون برنامه گنجانده شده و همین امروز می‌توان آن را اجرا کرد؛ اصلا اینطور نیست که حواله به غیب و منبع نامعلومی بدهم.
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره آزادی‌های مدنی، اظهار کرد: در بخش آزادی‌های مدنی بر این باور هستم دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد؛ بنابراین قائل به شفافیت، دقت و ایجاد نهادسازی نوین در جهت پذیرش موضوع نظارت، مطالبات و اعتراضات مردم هستم.
سایر اخبار این روزنامه
چرا گزارش‌های فوتبال دیگر دلچسب نیست؟ دلتنگی برای صدای عادل شهاب زمانی حضور در انتخابات؛ مشارکت «واقع بینانه» با نگاه به آینده سودی که الکاظمی از ناامنی عراق می‌برد «زمین سوخته» بازی تازه در عراق چرا هر روز بر تعداد کودکان کار افزوده می‌شود؟ فرمانروایان خیابان یا بینوایان کوچک؟ فعلا گزارشی از کمبود واکسن نداریم رد پای کرونای آفریقایی و هندی در تهران چرا کاندیداها برنامه زیرساختی برای اقتصاد ندارند؟ برنامه فورس‌ماژور اقتصاد ایران راند دوم مناظره گروهی هم نتوانست عیار نامزدها را نشان بدهد مناظره های خواب آور روحانی دو اصل قانون اساسی را نقض کرده است معرفی رئیس جمهور به قوه قضاییه پاسخ اسکوچیچ به خبرنگار جنجالی بحرین به خودتان افتخار کنید از ایران سه گل خوردید! سفر هیئت رسمی وزارت کشاورزی عراق به ایران وزیر کشور مطرح کرد احتمال آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی در هفته‌ پایانی خرداد پیشنهاد آنکارا برای پذیرش نقش امنیتی در آینده افغانستان