پیشنهاد آنکارا برای پذیرش نقش امنیتی در آینده افغانستان

ترکیه در آستانه ملاقات سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، پیشنهاد کرده که امنیت فرودگاه کابل را پس از بیرون رفتن نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، بر عهده بگیرد.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این پیشنهاد نخستین‌بار در نشست ماه مه ناتو مطرح شده که واشنگتن و متحدانش در آن با بیرون بردن نیروهایشان از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) پس از ناکامی تلاش ۲۰ ساله برای شکست نیروهای طالبان، موافقت کرده‌اند.
مقام‌های ایالات متحده در‌این‌باره گفته‌اند که آنکارا پیش شرط‌هایی مطرح کرده که باید بررسی شود.
به گفته یک مقام ترکیه، آنکارا و واشنگتن الزامات احتمالی اجرای این ماموریت را بررسی کرده اند و آمریکا با برخی از آنها موافقت کرده است. آنکارا در‌پی تصمیم آمریکا برای بیرون بردن نیروهایش از افغانستان، این پیشنهاد را برای تضمین امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل، مطرح کرده و در این چارچوب مذاکراتی با ناتو و آمریکا برگزار می شود.


رویترز می‌افزاید: نقش ترکیه برای حفظ امنیت فرودگاه کابل برای پروازهای بین‌المللی، ممکن است به بهبود روابط آنکارا با غرب کمک کند که در‌پی تصمیم آنکارا برای خرید سامانه های پدافندی از روسیه و اختلافات و درگیری‌هایش با کشورهای اروپایی به ویژه یونان بر سر حقوق حفاری در بستر دریای مدیترانه، تیره شده است.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه اجرای این پیشنهاد را به پشتیبانی سیاسی، مالی و تدارکاتی متحدان مشروط کرد.
مقام های آمریکا که می‌خواستند ناشناس بمانند، گفته اند که با وجود درخواست پیش شرط های بسیار توسط آنکارا، برای اجرای این ماموریت، از این پیشنهاد استقبال کرده اند. این مقام‌ها همچنین با توجه به اختلافات دیگر، به چند نگرانی واشنگتن درباره اعتماد پذیری ترکیه اشاره کردند، اما گفتند آمریکا راهی برای فعال سازی این طرح خواهد یافت.
سران ناتو در نشست دوشنبه آینده درباره آینده افغانستان نیز مذاکره خواهند کرد که در آن رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای نخستین بار از هنگام به قدرت رسیدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، با او ملاقات خواهد کرد.
رویترز با توجه به تلاش‌ها برای از میان برداشتن اختلافات آنکارا و ناتو به ویژه آمریکا بر سر خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه که منجر به اعمال تحریم‌های سال گذشته (۲۰۲۰) واشنگتن بر صنایع تسلیحاتی ترکیه شد، طرح بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل را فرصت کمیابی برای ایجاد دوباره حسن نیت میان آنکارا و واشنگتن می داند. دو کشور بر سر حمایت واشنگتن از جنگجویان کرد سوریه (قسد)، منازعه اسرائیل و فلسطینیان و پرونده مطرح در دادگاه آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه نیز اختلافاتی دارند.
این پیشنهاد تنها سه ماه مانده به زمان بیرون رفتن نیروهای ناتو از افغانستان و هم زمان با اوج گیری درگیری های داخلی این کشور مطرح شده است. یک مقام بلند پایه دولت افغانستان گفت که دستکم ۱۵۰ نیروی امنیتی و ارتش این کشور تنها در ۲۴ ساعت پیش از روز دوشنبه، در حملات طالبان زخمی یا کشته شده‌اند.
بر عهده گرفتن امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه ممکن است برخی کشورها را به ادامه حضور دیپلماتیک در افغانستان ترغیب کند. استرالیا ماه گذشته (مه) سفارتخانه خود را در کابل به علت نگرانی های امنیتی تعطیل کرد.
بیش از ۵۰۰ نظامی ترکیه به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای آموزش نیروهای امنیتی در افغانستان مستقر هستند و به گفته این مقام ترکیه، برای اجرای ماموریت امنیتی فرودگاه به ورود نیروهای اضافی نیاز وجود دارد.
موضع طالبان درباره پذیرش گسترش ماموریت نیروهای ترکیه در افغانستان هنوز مشخص نیست.
سایر اخبار این روزنامه
چرا گزارش‌های فوتبال دیگر دلچسب نیست؟ دلتنگی برای صدای عادل شهاب زمانی حضور در انتخابات؛ مشارکت «واقع بینانه» با نگاه به آینده سودی که الکاظمی از ناامنی عراق می‌برد «زمین سوخته» بازی تازه در عراق چرا هر روز بر تعداد کودکان کار افزوده می‌شود؟ فرمانروایان خیابان یا بینوایان کوچک؟ فعلا گزارشی از کمبود واکسن نداریم رد پای کرونای آفریقایی و هندی در تهران چرا کاندیداها برنامه زیرساختی برای اقتصاد ندارند؟ برنامه فورس‌ماژور اقتصاد ایران راند دوم مناظره گروهی هم نتوانست عیار نامزدها را نشان بدهد مناظره های خواب آور روحانی دو اصل قانون اساسی را نقض کرده است معرفی رئیس جمهور به قوه قضاییه پاسخ اسکوچیچ به خبرنگار جنجالی بحرین به خودتان افتخار کنید از ایران سه گل خوردید! سفر هیئت رسمی وزارت کشاورزی عراق به ایران وزیر کشور مطرح کرد احتمال آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی در هفته‌ پایانی خرداد پیشنهاد آنکارا برای پذیرش نقش امنیتی در آینده افغانستان