نبرد ليست‌هاي اصولگرا و ليست واحد اصلاحات

بالاخره انتظار سر رسيد و فهرست اسامي 2292 كانديداي تاييدصلاحيت‌شده انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران از سوي كميته اطلاع‌رساني و تبليغات ستاد انتخابات تهران منتشر شد و حالا كانديداها بايد ظرف 24 ساعت آينده خود را براي ورود به مرحله حساس تبليغات آماده كنند؛ مرحله‌اي كه  از روز 20 خردادماه آغاز و ساعت 7 صبح روز پنجشنبه 27 خردادماه به پايان خواهد رسيد تا به موجب قانون 24 ساعت پس از اتمام مهلت تبليغات، اين حدود 3000 كانديدا سرنوشت آينده خود را براي ورود به ششمين دوره شوراي شهر پايتخت به راي شهروندان بسپارند. هرچندبا توجه به آنكه رقابت در انتخابات شوراها در تهران و كلانشهرها، رويارويي فهرست‌هاست، طبيعتا آن معدود افرادي كه در فهرست واحد جبهه اصلاحات و چند ليست اصولگرايان جاي خواهند گرفت، رقباي اصلي‌اند. جمعيتي كه شايد حداكثر به حدود يكصد نفر برسند چراكه اگرچه قاعدتا همپوشاني ميان ليست اصلاحات و چند فهرست اصولگرايان نخواهد بود اما  واقعيت آن است  كه در چند ليست اصولگرايي كه احتمالا طي روزهاي پيش‌ رو منتشر مي‌شوند، شاهد حضور برخي افراد به‌طور مشترك باشيم. 
 اصولگرايان مقابل اصولگرايان
پيش از اين وقتي شوراي ائتلاف به عنوان يكي از دو نهاد اجماع‌ساز در جناح راست فهرست 84 نفره خود را منتشر كرد، برخي چهره‌هاي اصلي شوراي وحدت نيز در آن فهرست حاضر بودند. البته اين همپوشاني ميان دو فهرست اصلي جناح راست، احتمالا كمتر خواهد بود اما بعيد نيست حتي در اين دو فهرست نيز شاهد حضور افراد مشترك باشيم. اين موضوع اما احتمالا بيشتردر فهرست‌هاي احتمالي سوم و چهارم بروز كند. چندي پيش حسين مقصودي چهره سياسي اصولگرا از 8 فهرست احتمالي اصولگرايان خبر داد و حدود يك ماه پيش نيز ما در«اعتماد» با تيتر «رقابت 10 طيف اصولگرا براي فتح بهشت» از نبرد درون‌جناحي اصولگرايان گفتيم. البته هرچه جلو بياييم، احتمالا تعداد اين ليست‌ها كاهش مي‌يابد اما اينكه اصولگرايان به فهرستي واحد برسند، بسيار است.
وضع «ائتلاف» و  ردصلاحيت سردار «وحدت»


در اين اوضاع و احوال اگرچه شوراي ائتلاف از مدت‌ها پيش با اتخاذ مشي و مرامي منظم‌تر از اصولگرايان عضو شوراي وحدت، سازوكاري دموكراتيك‌تر را در مسير تدوين فهرست انتخابات شوراي ششم دنبال كرده اما واقعيت آن است كه آنها عملا دست به الگوبرداري از روش ابداعي اصلاح‌طلبان در تدوين فهرست انتخاباتي زده‌اند. آن‌سوي ميدان اما شوراي وحدت اصولگرايان كه همان مشي سنتي را بناي بستن ليست خود قرار داده، تنها مشكل تدوين فهرست انتخاباتي مبتني بر رايزني‌هاي غيررسمي و غيرشفاف نيست. آنها حالا چنانكه اشاره شد با مشكلي جدي‌تر نيز روبه‌رو شده ديروز رسما در جريان قرار گرفتند كه سردار طلايي كه چندي پيش به عنوان رييس كميته شوراهاي شوراي وحدت و مسوول اصلي تدوين فهرست 21نفره اين نهاد بالادستي جريان اصولگرا معرفي شد و طي اين يكي، دو هفته گذشته به‌دفعات درباره انتخابات شوراها و حتي گزينه‌هاي اصلي اصولگرايان براي تصدي شهرداري تهران صحبت كرده بود، جايي در ميان اين فهرست حدودا 3000 كانديداهاي تاييدصلاحيت‌شده ندارد و شايعاتي كه اين چند هفته‌ها درباره ردصلاحيت او شنيده مي‌شد، حقيقت داشته‌اند. اصولگرايان عضو شوراي وحدت اما بدين‌ترتيب نه فقط يكي از اعضاي شاخص ليست خود و نه حتي سرليست‌شان را، بلكه عملا مهم‌ترين چهره در تدوين اين ليست را از دست داده‌اند. بماند كه سردار طلايي ظاهرا اهل عقب‌نشيني نيست و ديروز در نامه‌‌اي خطاب به وزير كشور نسبت به آنچه «قانون‌شكني محتمل شوراي مركزي نظارت بر انتخابات شوراها» خوانده شده، مجلس به عنوان نهاد ناظر بر اين انتخابات را هدف قرار داده و اقدام هيات را در «عدم اعلام اسامي ده‌ها نامزد تاييد صلاحيت‌شده و ردصلاحيت افراد در سراسر كشور»، «غيرقانوني» و «ظالمانه» خوانده است. رويه‌اي به‌زعم طلايي «خطرناك» كه گفته شائبه جدي را درخصوص تلاش براي مديريت نتيجه انتخابات و كمك مستقيم به گروه و جرياني تماميت‌خواه ايجاد مي‌كند.
 اصلاح‌طلبان و ردصلاحيت كيفي
ردصلاحيت اما اگر سرنوشت يك چهره سرشناس اصولگراست،براي اصلاح‌طلبان كم‌كم به عادت تبديل مي‌شود و اگر چنين نباشد، بايد تعجب كرد. اصلاح‌طلباني كه در اين دوره انتخابات شوراها، باتوجه به حضور اكثريت اصولگرا در مجلس و متعاقبا هيات نظارت بر انتخابات شوراها، نه‌تنها با ردصلاحيتي كم‌سابقه مواجه بودند، در مقطعي شاهد آن بودند كه بعضي از گزينه‌هاي‌شان كه تاييدصلاحيت شده بودند، هدف حملات برخي قرار گرفته و به انصراف از ادامه رقابت تهديد شدند. جز اين اما اگر حالا اين تنها سردار طلايي است كه مي‌گويد پس از تاييدصلاحيت در مرحله نخست، حالا جايي در فهرست تاييدشدگان ندارد و ظاهرا با ردصلاحيت نابهنگام مواجه شده، وضعيت براي اصلاح‌طلبان به ‌نحوي است كه تا اينجا دست‌كم حجت نظري و آرش ميلادي به‌عنوان اعضاي شوراي فعلي به اين وضع دچارند و محسن هاشمي نيز تاكيد كرده كه موضوع را پيگيري خواهد كرد. همزمان اما آن‌طوركه آذر منصوري، سخنگوي جبهه اصلاحات اعلام كرده، حدود 18 نفر از اصلاح‌طلبان نيز در جمع ردصلاحيت‌شدگان قرار گرفته و اين جريان سياسي از استفاده از توان آنان در اين انتخابات محرومند. چهره‌هايي كه منصوري تاكيد كرده ازجمله «نيروهاي كيفي» بوده و اگر رد نمي‌شدند احتمالا در فهرست 21 نفره جا داشتند. 
 انتخابات درون‌گفتماني در سراي اصلاحات
با اين همه اما اصلاح‌طلبان از حضور رسمي در انتخابات شوراي ششم سخن گفته و تاكيد دارند كه اگرچه در اين انتخابات نيز همچون انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم يا مجلس يازدهم با ردصلاحيتي گسترده مواجه بودند اما به هر حال مي‌توانند فهرستي 21 نفره را براي ورود به اين رقابت انتخاباتي جمع و جور كنند. فهرستي كه البته اين‌بار قرار است با سازوكاري به ‌مراتب شفاف‌تر و دموكراتيك‌تر از ادوار گذشته در سامانه‌اي موسوم به سرا و با راي‌گيري از بدنه اجتماعي احزاب عضو جبهه اصلاحات تدوين شود و حدود 100 نفر از كانديداها در اين سامانه نام‌نويسي كرده‌اند و قرار است بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان پس از نام‌نويسي ديگر كانديداهاي تاييدصلاحيت شده، با شركت در راي‌گيري روز 20 خردادماه، نسبت به انتخاب 21 عضو فهرست جبهه اصلاحات اقدام كند.