رقابت در دفاع از مردم

‌مناظره‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری با انتقاد از عملکردهای گذشته ادامه پیدا کرد رقابت در دفاع از مردم بررسی مواضع هفت نامزد ریاست‌جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی گروه سیاست: روز گذشته دومین مناظره انتخاباتی برگزار شد و هفت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، متشکل از محسن مهرعلیزاده، عبدالناصر همتی، سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، سعید جلیلی، سید‌ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی و محسن رضایی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. البته مناظره اخیر نسبت به مناظره نخست قدری در فضایی سردتر برگزار شد و این درحالی بود که در مناظره اول در بخش‌هایی از آن بحث‌های تندی میان نامزدها در گرفت که البته واکنش‌های متفاوتی داشت. به هر روی مناظره دوم هم به پایان رسید تا در روزهای آینده بر اساس نظرسنجی‌ها مشخص شود این مناظره تا چه حد بر میزان مشارکت عمومی و البته نوع نگاه مردم نسبت‌به نامزدها و افزایش یا کاهش سبد رأی آنها مؤثر بوده است.
و این درحالی بود که در منظاره اول در بخش‌هایی از آن بحث‌های تندی میان نامزدها در گرفت و به زعم برخی، بحث‌ها شخصی شد و برنامه‌های ویژه‌ای از سوی نامزدها ارائه نشد. به هر روی مناظره اول واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت و انتظار می‌رفت در مناظره دوم علاوه بر حفظ گرمای یک مناظره انتخاباتی، شاهد برنامه‌های انتخاباتی هم باشیم که تقریبا هردوی اینها محقق نشد. البته هنوز نمی‌توان درباره ابعاد این مناظره به دقت اظهار نظر کرد و باید منتظر ماند و نتیجه نظرسنجی‌ها را مشاهده کرد که این مناظره اولا تا چه حد بر میزان مشارکت عمومی تأثیر داشته است و ثانیا باعث تغییر نوع نگاه مردم نسبت به نامزدها و افزایش یا کاهش سبد رأی آنها شده است یا خیر. در مجال پیش رو بخش‌های مهم سخنان نامزدها در این مناظره آورده شده است.
‌‌مواضع سعید جلیلی
‌اگر در فرهنگ سیاسی کشور، نمایش جای کار واقعی را گرفت، نمی‌توانید انتظار داشته باشید کارها جلو برود.
‌اگر شما آمدید مرتب به‌جای اینکه نتیجه کار را اعلام کنید، فرایند کار را گزارش کنید، این فرهنگ غلطی است.


‌می‌گویند فلان توافق را کردیم که تحریم‌ها برداشته شود، اما تحریم‌ها برداشته نشد، بعد هم می‌گویند کاپ اخلاق را بردیم.
‌مناظره نیست، مثل تست هوش است. اگر نامزدها موافق‌اند، مناظره بعدی این‌طور نباشد.
‌بسیاری از موضوعات مورد توجه مردم در این بحث‌ها نمی‌آید. تا الان درباره روستاها، بانوان، آموزش‌وپرورش و جوانان یک نفر سؤال نکرده است.
‌اینجا جمع شده‌ایم که مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند.
‌اگر از جمهوریت و حضور پرشور مردم صحبت می‌کنیم، مردم باید بدانند کدام موضوعات اولویت دارد و حرف‌های نامزدها را بشنوند که انتخاب کنند؛ نه اینکه حرف‌های پراکنده زده شود.
‌کار واقعی برنامه می‌خواهد با پیگیری جدی.
‌رئیس‌جمهور نقشی فراتر از دستگاه‌ها دارد.
‌دولت یازدهم و دوازدهم ۱۸ طرح آورد، اما در شرایط بانوان سرپرست خانوار چه تغییری ایجاد شد؟
‌‌هزاران، ده‌ها‌هزار خانم‌هایی بودند که دچار مشکلات اقتصادی بودند که شما وظیفه داشته‌اید برایشان برنامه داشته باشید.
‌حوزه سلامت یکی از موضوعاتی است که در خارج از محدوده تنها یک وزارت قرار دارد. رئیس‌جمهور باید در چنین موضوعاتی سیستم را هماهنگ و یکدست بسیج کند و پیش ببرد.
‌طرح تحول سلامت، طرحی بود که صرفا هزینه‌ها را چند برابر کرد. اگر مدعی پروژه‌ای در حوزه سلامت هستیم باید در قالب مسئولیت برای تمام وزارتخانه‌ها تعریف شود.
‌اگر درگیر کار نمایشی باشید، کشور بعد از هشت سال تازه متوجه می‌شود در راه غلط قرار داشته است.
‌مشکل ما با دولت این است که همه‌چیز را معطوف به چند کشور کرده‌اند.
‌اگر ۲۰۰ کشور دنیا داریم، باید همه فرصت‌ها را روی میز بگذاریم.
‌ما هنوز باید معطل FATF باشیم؟ یک کشور را نباید معطل کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید.
‌‌مواضع محسن رضایی‌میرقائد
‌ملت ایران، مشکلات شما با شعار، وعده، شعبده‌بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود، بلکه مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌درمانی به نتیجه نمی‌رسد.
‌یک دانشجوی شیمی در حال دست‌فروشی می‌گفت ما از گرسنگی، امید می‌خوریم؛ چون امید دیدنی است نه شنیدنی. دولت ما امید را به شما برمی‌گرداند و یک‌بار دیگر لبخند پیروزی بر لبان شما می‌نشیند.
‌در مناظره قبلی از امید به ایران و آینده صحبت کردم و در اینجا از همه اقوام با‌معرفت و تمدن‌ساز ایرانی، از آذربایجانی‌ها و آقا مهدی باکری، از تهرانی‌مقدم و همه قهرمانان اقوام ایرانی که با هم جنگ و انقلاب را به نتیجه رساندیم، قدردانی می‌کنم و همچنین از اهل تسنن و تشیع.
‌ما را به خاطر زاگرسی‌بودن متهم می‌کنند؛ افتخار می‌کنم از قوم لُر هستم و از همه اقوام ایرانی در کارها استفاده کرده‌ام و دولت ما از همه ایرانی‌ها تشکیل می‌شود.
‌معتقدم امید زمانی تحقق می‌یابد که انرژی جدیدی ایجاد کنیم و از دولت‌های خاک‌آلوده‌ای که شب می‌خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می‌کنند و مردمی که با آنها صحبت نمی‌شود، خداحافظی می‌کنیم.
‌در زمان مصدق، نفت ملی شد، اما دولتی شد؛ ما می‌خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم؛ یعنی بعد از این اقدامات امیدوارم حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود.
‌چرا درباره یارانه 450‌هزار‌تومانی سر‌و‌صدای عده‌ای بلند می‌شود؟ چرا برای رانت پول و سلاطین مفت‌خور منابع داریم که مثل جاروبرقی منابع را به سمت خودشان می‌کشند، اما برای فقرا منابع نداریم؟ دولت ما با تمام قوت و بدون نگرانی و ترس از کسی، حق مردم را به خودشان می‌دهد.
‌با رئیسی مخالفم که می‌گوید در کشور برنامه هست. مردم ما امروز در سخت‌ترین اوضاع زندگی بعد از انقلاب هستند. ما حتی در زمان جنگ هم با چنین مشکلاتی روبه‌رو نبودیم.
‌تورم را می‌توان کم کرد، کرونا را می‌توان مهار کرد، ارزش پول ملی را می‌توان حفظ کرد؛ کشورهای ضعیف‌تر از ما هم این کار را انجام داده‌اند.
‌در این دولت برنامه نبوده، در چهار سال اول برنامه بارها تغییر کرده است. برنامه واقعا در این دولت نیست. سه بار در این چهار سال برنامه دولت عوض شده است.
‌من فهمیدم در این میان با اشتباه لفظی من شوخی شده است. شوخی‌های مردم، سرمایه بنده است و امیدوارم روزی برسد که مردم از دولتمردان نترسند.
‌بابت اشتباه لفظی‌ام عذرخواهی می‌کنم؛ یاشاسین آذربایجان. از آقای زاکانی گله‌مندم چون بلافاصله این اشتباه من را یک مرکز دولتی مثل مرکز پژوهش‌ها تیتر کرد. آذربایجانی‌ها می‌دانند عشق من به مهدی باکری چه میزان است.
‌در برنامه ما تربیت زمامداران آینده به‌طور جدی لحاظ شده است. مدارس زمامداران آینده را پیاده می‌کنم. مدرسه، محور اساسی خواهد شد.
‌از محدودیت برای خواهران ورزشکار حتما جلوگیری می‌کنم.
‌اسم دولت ما اقدام و تحول است؛ یعنی وعده و شعار را کنار گذاشته و جراحی‌های بزرگ انجام خواهیم داد. اساس برنامه دولت ما، اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام از ۱۷‌سالگی تا الان رابطه‌ای باثبات بوده است. می‌توانم ادعا کنم که می‌توانم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم.
‌نهادهای وابسته به رهبری با اینکه وابسته به رهبری هستند، اما در خدمت دولت هستند. اینها هم نیاز به اصلاحات خواهند داشت که پیشنهادهایم را به رهبر انقلاب خواهم داد تا بهره‌وری بیشتری از این مجموعه‌ها داشته باشیم.
‌من اول از همه از رهبر انقلاب تقاضا خواهم کرد با موافقت ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنیم.
‌‌مواضع سید ابراهیم  رئیسی
‌در جلسه قبل بداخلاقی شد که مثابه آنچه که در قانون آمده، اجازه داده شد من دفاع کنم، اما من به مردم واگذار می‌کنم.
‌مناطق ترک‌نشین بسیار بنده را مورد محبت قرار داده‌‌اند.
‌در بعضی طرح‌ها مثل طرح سلامت، برخی‌ها صد میلیون دریافت می‌کردند، برخی دیگر دریافتی‌شان ناچیز بود.
‌این میزان فاصله طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است؛ مثلا ارزهای چهارهزارو 200 تومانی بدون نظارت تخصیص داده شد.
‌مدرک من معادل نیست.
‌من نسبت به هر زمانی که مسئولیت داشتم، پاسخ‌گو هستم.
‌آقای همتی باید در زمان مسئولیت خودش در بانک مرکزی پاسخ‌گو باشد.
‌بحث دلار چهارهزارو 200 ‌تومانی درست نظارت نشد.
‌‌اعتماد مردم به دولت به پایین‌ترین سطح رسیده است.
‌ما نیازمند سرمایه و پشتوانه اجتماعی هستیم.
‌اجرای قانون ما را به عدالت نزدیک می‌کند.
‌در ابتدای ورودم به قوه، لایحه‌ای برای صیانت از بانوان ارائه دادیم. ۴۰۰ روز است در دولت معطل مانده و اخیرا دارد آماده می‌شود تا به مجلس برود.
‌هر روز یک بمب در سفره مردم شهری و روستایی منفجر شد.
‌اگر کسی بخواهد به‌جای پاسخ‌گویی فرافکنی کند، مردم می‌پرسند پس چه کسی مسئول است؟
‌ارز چهارهزارو 200 تومانی قبل از ریاست من و عضویت در شورای عالی تصویب شد.
‌هر دولتی سر کار بیاید، یکی از مسئولیت‌های مهم آن رفع تحریم‌های ظالمانه است.
‌خنثی‌سازی تحریم‌ها هم باید در دستور کار قرار بگیرد.
‌ اقتصادمان را شرطی نکنیم.
‌عده‌ای دوره قبل گفتند ما می‌توانیم با دنیا مذاکره کنیم و گفتند توافق از آب خوردن واجب‌تر است
‌اقتصاد دریا باید فعال شود. امکان ایجاد اشتغال در کشور بسیار زیاد است.
‌از ابتدای انقلاب افرادی بودند که بیشترین بهره از آزادی را برده و حرف‌های ساختار‌شکنانه می‌زدند و تا به آنها حرفی زده می‌شد، گلایه می‌کردند که آزادی نیست!
‌ما در دوران کرونا کاری کردیم که در جهان انجام نشد؛ 120 هزار زندانی را به مرخصی فرستادیم.
‌گشت ارشاد خواهیم داشت؛ اما برای دولتمردان.
‌‌مواضع علیرضا   زاکانی
‌ما نرخ رشدمان به ۰.۸ درصد رسیده که یک عدد بحرانی است. ما ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم؛ اولین اقدام من بیمه این زوج‌ها است که بچه‌دار‌شدن به دل این جوانان نماند. حوزه فرهنگ و اجتماع تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده، احیای تندرستی و صیانت از محیط زیست را دنبال می‌کنیم.
‌دولت امیدی برای مردم باقی نگذاشته است. دولتی که آقای روحانی ایجاد کرد، باعث شد که ماهی یک میلیون فقط هزینه پوشک بچه‌ها شود. این دولت بلایی سر مردم آورده که ۲۸ درصد حقوق برای خارج تهران و ۵۸ درصد از حقوق را در تهران فقط برای مسکن بدهند.
‌اینجا گفته شد که برخی صدای کولبران هستند؛ باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که اتفاق می‌افتد و ۹۵ درصدش از مبادی رسمی می‌آید، چرا آقایان وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی قاچاق را بگیرند؟
‌آقایان می‌گویند دنبال آزادی هستند، آزادی جدا از عدالت نیست. امروز مشکل فقر و غناست و بی‌عدالتی در مقابل تبعیض و فساد است. اینجا نیاز به مظلوم‌نمایی ندارد، نیاز به برنامه دارد.
‌حاضرم با هر‌یک از دوستان مناظره دقیق برنامه‌ای بکنم. آرزو می‌کردم اینجا دو به دو مناظره کنیم که عیار افراد مشخص بشود. رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع باشد. نمی‌شود کشور را کاریکاتوری مدیریت کرد.
‌برای معیشت معتقدم می‌شود در سال اول ریشه فقر مطلق را برکند که برنامه‌اش را نوشته‌ام. در آزادی‌های مدنی هم دولت باید پیرو مردم و پاسخ‌گوی مطالبات و اعتراضات مردم باشد.
‌مردم عزیز! بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت‌و‌سویی سوق دادند که از قِبل تبعیض خودشان کاخ‌نشین‌اند و مردم کوخ‌نشین.
‌بنده اولین کاری که خواهم کرد، این است که دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری مردم وامی‌دارم. کاری خواهم کرد که مفسدان راهی برای تنفس نداشته باشند.
‌موضوع ورزش امری حیاتی است، ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند. دولت آقای روحانی حوصله و فرصتی برای ورزش و فراغت مردم باقی نگذاشته است.
‌آقای همتی به ما می‌گویید کاندیدای پوششی هستیم؛ ولی خودتان کاندیدای روکشی هستید.
‌درد جوانان نخبه را می‌دانم، جوانان خسته‌اند از فساد و تبعیض‌ها. اینکه امکان کل کشور را به سه برادر بدهند، این ظلم بزرگی است که ما ریشه آن را خواهیم کند.
‌‌مواضع سید ‌امیرحسین  قاضی‌زاده‌هاشمی
‌یکی از مشکلات ما نحوه تقسیم وظایف است. ما در حوزه فرهنگ ۳۸ سازمان فعال داریم، همین وضع در آموزش و حوزه‌های مختلف است، ما باید بازطراحی جدیدی برای حکمرانی دولت انجام دهیم.
‌شوراهایی برای فرار از پاسخ‌گویی درست شده است.
‌به‌ جای اینکه وزرا گزارش دهند، در قالب این شوراها تصویب می‌شود و معلوم نیست مسئول کیست! نیاز است برای دولت بازطراحی جدید انجام بدهیم.
‌عمر جوان‌های ما در بهترین و شادترین سال‌های عمرشان پشت موضوعات خاصی مثل کنکور، سربازی، تحصیل طولانی و گرفتن مدرک‌های متعدد می‌گذرد.
‌درباره مهاجرت نخبگان در دولت اخیر که افزایش زیادی هم داشته است، نرخ بی‌کاری جوان‌ها خیلی بالاست.
‌دولت سلام موضوع خانواده و جوان را دنبال می‌کند، نقش‌آفرینان اصلی این دولت، جوانان هستند. حتما کنکور را حذف می‌کنیم. ساز‌و‌کار سربازی را درست می‌کنیم و به طرح جامعی برای سربازی حرفه‌ای می‌رسیم.
‌معلولان شهروند درجه یک هستند، آنها نیازی به دریافت صدقه ندارند. باید ابزار زندگی معمولی و آمادگی محیط برای آنها فراهم شود. متأسفانه در این سال‌ها معلولان مورد توجه نبوده‌اند، با اینکه قانون خیلی خوبی هم در مجلس تصویب کردیم. مشکل در کشور ما در حوزه حکمرانی است.
‌این مناظرات برای فهم مردم از تفکرات نامزدها است. شو‌آف‌ها، شومن‌بازی و پرداختن به حاشیه برای جلب توجه دیگر اثر ندارد.
‌مسئله آموزش و پرورش از مسئله‌های اساسی است. مهم‌ترین وزارتخانه از نظر من همین آموزش پرورش است. بالاترین رتبه شغلی در کشور باید معلمی باشد.
‌ما برای خودنمایی اینجا نیستیم. همه دوستان از استفاده بانوان در گروه خودشان حرف زدند، من می‌گویم همه کابینه من بانوان هستند که کسی بالای دست من نباشد.
‌جوانان از دعواهای اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته شده‌اند. دولت سلام دولت جوانان است، دولت سلام فراتر از حزب و جناح است، ما نسل جایگزین هستیم.
‌‌‌مواضع محسن مهرعلیزاده‌
‌جناب رئیسی از لحاظ کلاسیک، شش کلاس درس خواندند، بعد هم رفتند در حوزه درس خواندند؛ بعد هم رفته‌اند معادل‌سازی کرده‌اند.
‌صداوسیما پنج دقیقه از فیلم تبلیغاتی من را حذف کرد؛ بداخلاقی این است.
‌آقای رئیسی، چرا فیلترینگ در کشور راه افتاده؟
‌درباره جوان‌ها ۱۰ میلیون نفر در سن ازدواج داریم که بلاتکلیف هستند.
‌ما باید سبک زندگی جوانان دهه هفتادی و هشتادی را به رسمیت بشناسیم.
‌نباید اگر یک ذره مویش بیرون ماند، پیامک وحشت بزنیم.
‌اگر چهار نفر رفتند در پارک آب‌بازی کنند، نباید دستگیر شوند.
‌نمی‌شود که وزیر بهداشت با شعر و شاعری و قسم حضرت عباس کرونا را مدیریت کند. این‌گونه کرونا مهار نمی‌شود. من طی سه ماه تمام مردم را واکسینه می‌کنم.
‌باتوجه به همت دانشمندان هسته‌ای ما باید انیستیتوهای تحقیقاتی ایجاد شود تا این دانش را بومی کنند.
‌باید جوانان را حفظ کنیم و آنها را فراری ندهیم، عمده این دانش در اختیار آنهاست. آنها نشان دادند می‌توانند این دانش را توسعه دهند.
‌باتوجه به آنکه بخش عمده‌ای از جمعیت کشور جوانان و بانوان هستند، باید بستر و نهادهایی برای رفع فشاری که مانع از پیشرفت آنها شده است، پیش‌بینی شود.
‌سه وزیر زن معرفی می‌کنم و اگر مجلس همکاری نکرد، به‌عنوان معاون معرفی می‌کنم تا تبعیض علیه آنان رفع شود.
‌میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود.
‌ما در دولت آقای خاتمی دوران بسیار مطلوبی را شاهد بودیم.
‌در موضوع فیلترینگ داریم سخت‌گیری می‌کنیم. امروز همه چیز هوشمند شده است و باید فضا را باز کنیم تا جوان‌ها بتوانند در این زمینه‌ها کار کنند چرا‌که امروز یک میلیون نفر معیشت و کارشان در حوزه فضای مجازی است.
‌هنوز ما درگیر این مسائل فیلترینگ و سهمیه‌گذاری هستیم؛ البته فعالیت‌های قابل‌تقدیری توسط وزیر جوان صورت گرفته اما کافی نیست.
‌‌مواضع عبدالناصر همتی‌
‌من نسبت به شیوه مناظره نقد دارم؛ شیوه مناظره، عین مسابقه هفته است.
‌من مخالف انحصار در سیاست، اقتصاد و فرهنگ و رسانه هستم.
‌انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است.
‌الان انتخاب بین بد و بدتر نیست؛ الان انتخاب بین فردی است که درها را به روی کنشگران می‌بندند و فردی که درها را به روی کنشگران باز می‌کند.
‌یکی از برنامه‌های بنده این است که مدارس دولتی را تقویت کنم.
‌کاسبان تحریم دارند در ستادهای رقبای بنده پول خرج می‌کنند.
‌این‌طوری که نمی‌شود مناظره کرد، دوستان نقش پلیس خوب و بد بازی می‌کنند.
‌از لحظه تحریم‌ها، تولید و سرمایه‌گذاری منفی شده؛ خب معلوم است بی‌کاری ایجاد می‌شود.
‌آقای جلیلی می‌گوید نباید هیچ کاری را طول بدهیم اما خودشان در مجمع FATF را دو سال در مجمع معطل نگه داشته‌اند؛ یا رد کنید یا تصویب.
‌آقای رئیسی شما در شورای عالی اقتصادی دیدید که من مخالف دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی بودم، چرا جلویش نایستادید؟ من که مخالف بودم.
‌آقای رئیسی مگر حضرت‌عالی و بقیه اعضای شورای هماهنگی نبودند که من را مجبور کردید که 5/5 میلیارد دلار از صندوق توسعه، ارز مسدود‌شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد شود که همراهتان آقای زاکانی آن را بزند بر سر من؟
‌دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی را که سر مردم آوردید، ما گردن بانک مرکزی انداختیم.
‌مسائل مرتبط با تحریم در اولویت اول دولت من قرار خواهد گرفت. البته مسائل مختلفی وجود دارد اما این موضوع در اولویت قرار دارد.
‌بعضی معتقدند اقوام و مذاهب برای کشور به‌عنوان تهدید محسوب می‌شوند و من در جایگاه‌های مدیریتی ارشد و مناصب کلیدی از ظرفیت سه‌برابر بیشتر از ظرفیت کنونی از دوستان اهل سنت استفاده خواهم کرد.
‌مشاور ارشد من در بانک مرکزی از برادران اهل سنت بود.
‌مگر آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه بودند، باید پاسخ‌گوی همه این ۴۰ سال باشند؟ من دو سال در بانک مرکزی بودم.
‌کاسبان تحریم پول هنگفتی برای تخریب بنده صرف می‌کنند.
‌من مخالف بازداشت و زندانی‌کردن معتادان هستم، باید این افراد را به زندگی برگرداند، باید به آنها توجه کنیم.
‌توجه ویژ‌ه‌ای به زندگی افراد معلول خواهم داشت.
‌من در برابر جریانی هستم که به‌جای توسعه اقتصادی ایران می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند.
‌چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند و ارزش پول ملت را پایین می‌آورند؟
‌من می‌گویم تحریم باعث مشکل اقتصادی شده اما دوستان قبول نمی‌کنند.
‌فقط ظرف دو سال گذشته 75 میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است.
‌همین کسانی که می‌گویم چنبره زده‌اند بر اقتصاد کشور از تحریم سود می‌برند.
‌سالی 20 درصد، یعنی 16 میلیارد دلار سود کاسبان تحریم از حجم تجارت خارجی ایران است.
‌آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری یا کل کشور ناشی از یک ساختار قدرت و گروه‌های ذی‌نفع و رانت‌خوار است.
‌همه می‌دانند چرا جوان‌ها از ایران می‌خواهند بروند.
‌بچه‌های دهه 70، ۸۰ و ۹۰ از نظر فرهنگی بسیار با ما تفاوت دارند.
‌در این دو، سه روز تذکر داده‌اند و می‌گویند چرا گفتی پیامک حجاب نفرستند، باید قانون تصویب کنیم و اینها را ممنوع کنیم، نحوه کار گشت ارشاد باید ممنوع شود.
‌آقای‌ قاضی‌زاده می‌پرسد چرا ما پنج تا را یکی می‌کنید؟ خب چون شما پنج نفر یک تفکر دارید.
‌چه آزادی اجتماعی برای جوانان گذاشته‌ایم در این کشور؟ چرا همه جوان‌ها می‌خواهند از کشور بروند؟ این را که همه می‌دانند.
‌تا صحبت از حل مشکلات اقتصادی به میان می‌آید، جناب رئیسی می‌فرمایند خنثی‌سازی باید صورت بگیرد. مگر ما این کار را انجام ندادیم؟ بنده جزء فرماندهان خنثی‌سازی تحریم‌ها بودم ولی با این روند که جلو می‌روید، جوان‌ها شغل پیدا نخواهند کرد و آسایش اجتماعی خود را از دست می‌دهند.
‌چقدر برای زن‌ها محدودیت ایجاد کرده‌ایم.
‌من در کابینه‌ام حداقل پنج زن وجود خواهد داشت و تبعیض جنسیتی را رفع خواهم کرد.
‌بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند.
‌نوجوانان ما به سراغ کی‌پاپ (موسیقی کره‌ای) رفته‌اند، ما رپ خودمان را ممنوع کرده‌ایم!
‌می‌گویند از کدام جوانان حرف می‌زنید، 60 درصد جوانان گفته‌اند رأی نمی‌دهیم. من در مورد این جوانان صحبت می‌کنم.