پوشش ضعف حفاظتی مجلس

آفتاب یزد -گروه سیاسی: چرا چهارشنبه، هفدهمین روز از خردادماه 96، رنگ خون به خود گرفت و تاریکی بر آن مستولی شد؟ چه اتفاقی رخ داد که به موجب آن «چهارشنبه سیاه»، برگی را در صفحات تقویم تاریخ به خود اختصاص داد و رویداد دیگری را به خرداد پرحادثه افزود؟
روز گذشته وزیر اطلاعات، وزیر کشور و همینطور جانشین فرمانده سپاه در جمع وکلای مردم در خانه ملت حضور یافتند تا پشت درهای بسته و به شکلی کاملا خصوصی با تجزیه و تحلیل، پاسخ این سوالات را بیابند و به واکاوی «حادثه تروریستی روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی و حرم امام(ره) » بپردازند. نمایندگان حاضر در این جلسه از بیان محتوای آن خودداری کردند اما گفته می‌شود که در این نشست فوق سری، پیرامون پاره‌ای از نواقص موجود در ساختار و پیکره خانه ملت صحبت شده است که در نبود آنها خنثی‌سازی نقشه مهاجمان با سرعت بیشتری انجام می‌شد و تعداد شهدا و مجروحین نیز تقلیل می‌یافت.
**یک اعتراف
پس از اتمام جلسه محرمانه دیروز در خانه ملت، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی به بیان توضیحاتی در مورد موضوعات مطرح شده در نشست نمایندگان با علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور و سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پرداخت و در این باره گفت: «این جلسه نشان داد که حساسیت این موضوع در دولت و مجلس و نیروهای مسلح جدی است و برخی از نواقص هم باید برطرف شود که شاهد این گونه حوادث نباشیم و کمیسیون امنیت ملی هم پیگیر این موضوع و نتایج این جلسه خواهد بود.» بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه نیز در حاشیه جلسه علنی، درباره نواقص موجود در مجلس به هنگام وقوع حادثه تروریستی عنوان کرد: «در حادثه تروریستی مجلس نقاط ضعفی در مجلس وجود داشته که قابل کتمان نیست و آقای لاریجانی هم مواردی را در این زمینه مطرح کرد. مسئولین امنیتی هم به دنبال حل این موضوع هستند و ان‌شاءالله تا دوشنبه طرح شفافی را برای ایمن‌سازی مجلس از نظر حفاظتی و امنیتی ارائه می‌کنند که هیئت رئیسه مجلس درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.»


**تقدیر از نیروهای امنیتی
آحاد ملت ایران از هر گروه و جناح سیاسی و از هر صنف و پیشه ای بر اینکه نیروهای امنیتی توانستند مانع پیاده سازی نقشه گروهک تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر شوند، اتفاق نظر دارند و از همین روی، همت و تکاپوی این نیروها برای مبارزه با مهاجمان تروریست، بر هیچ کسی مکتوم نیست اما بنا به باور بسیاری، خلا برخی امکانات و وجود بعضی نواقص در شاکله مجلس شورای اسلامی توانست بر میزان تعداد شهدا و مجروحین این حادثه بیفزاید. چنانچه خود نمایندگان مجلس نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند. از روز وقوع حادثه تروریستی دو ضعف ساختاری در خانه ملت تشریح شده است:
ورودی شماره 2 : آنطور که گفته شده است، مهاجمان تروریست از گیت شماره 2 ساختمان مجلس به قصد هجوم به صحن علنی، عملیات خود را آغاز کرده‌اند. از درب ورودی شماره 2 که به مردمی اختصاص دارد که به منظور ملاقات با نمایندگان منتخب خود در بهارستان حاضر شده‌اند. در همین رابطه سردار گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه، شب یکشنبه در برنامه جهان آرا گفت: «تروریست‌ها از هیچ گیت بازرسی عبور نکردند و در نخستین برخورد خود با گیت بازرسی با یکی از عناصر ما به نام شهید تیموری برخورد مسلحانه‌ای انجام دادند و درگیر شدند. پیش از نخستین گیت مذکور همه مردم عادی با وسایل خود می‌آیند. در آن محل به دلیل آنکه محل
رفت و آمد مردم است سختگیری زیادی نمی‌شود و تنها یک حلقه امنیتی وجود داشته است. به همین دلیل این اقدام تروریستی هنر بزرگی برای آنها محسوب نمی‌شود بلکه عملی حقیرانه است.»
دوربین: گفته شده است که برخی طبقات ساختمان هرمی شکل مجلس فاقد دوربین‌ها‌ی مدار بسته بود است و به همین دلیل هم ماموران حراست نتوانسته‌اند به سرعت برخی تحرکات مهاجمان را رصد کنند. در این باره محمد مهدی زاهدی، عضو جبهه پایداری و نماینده مردم کرمان روز گذشته در نطق میان دستور خود گفت: هیئت رئیسه مجلس باید اهتمام بیشتری برای تامین مسائل امنیتی مجلس داشته باشد.‌ جای تعجب است که در طبقات نمایندگان دوربین و وسایل مقابله با تروریست‌ها وجود ندارد.‌ جای تعجب است که برای تامین موتورپول، مجلس را «فشل» کردیم و موجب ترددهای ناشناخته در مجلس شدیم. امید است که این صرفه‌جویی را کنار گذاشته و به امنیت مجلس بیشتر توجه کنیم.»
**نقص در حراست
از دیگر نواقص و مشکلات موجود در روز وقوع حادثه تروریستی که در جلسه علنی و غیر علنی روز گذشته در مجلس مطرح شد، محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر و نایب رئیس کمیسیون حقوقی در گفتگو با «آفتاب یزد» پرده برداشت. او در این باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: آنچه که در جلسه غیرعلنی در ارتباط با نواقص و مشکلات امنیت مجلس مطرح شده است که قابل بازگویی نیست اما به صورت اجمالی بگویم که ما در خصوص حفاظت و حراست مجلس دارای ضعوفی بوده‌ایم.
**کمبود نیروی حراست
وی افزود: این ضعف‌ها توسط ریاست محترم مجلس در جلسه روز گذشته مطرح شده است. البته در دوره نهم مجلس هم آقای لاریجانی جلساتی را با عوامل حفاظتی و امنیتی مجلس برای تقویت حراست از مجلس و نمایندگان داشته است. این روزها هم جلسات متعددی را با مسئولانی که عهده‌دار امنیت مجلس هستند دارد. از همین روی قرار شده تا مشکلات و نواقصی که بعد از حادثه تروریستی مشخص شده، برطرف شود. بنا شد تا حراست فیزیکی را از جهت افزایش نیروهای امنیتی تقویت کنند.
نبود تجهیزات فنی
کاظمی ادامه داد: در این جلسه گفته شد که می‌بایست ساختمان بهارستان را به تجهیزات فنی و الکترونیکی مجهز کنیم. از طرف دیگر، مجلس در نقطه‌ای مستقر شده است که منازل مسکونی به آن اشراف دارند. برای این هم بنا شد تدبیری اندیشیده شود. مسئله بعدی، تغییر مسیرها و خیابان‌هایی بود که به بهارستان راه داشت.
**مجلس امنیتی تر از قبل می‌شود
وی درباره امنیت درب ورودی شماره 2 مجلس که گفته می‌شود مهاجمان از این راه به بهارستان ورود کردند، اظهار داشت: مشکل این است که چون مجلس شورای اسلامی مردمی‌ترین نهاد کشور است و نمایندگان منتخبین مستقیم مردم هستند، افراد عادی برای مراجعه به دفتر نمایندگان خود مدام در ساختمان بهارستان حضور می‌یابند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که مردم به راحتی بتوانند نمایندگان خود را ببینند. این مسئله موجب شده است تا حفاظت کم‌رنگ‌تر جلوه کند. به هر روی، حفاظت و بازرسی تا روز چهارشنبه به حدی رقیق برخورد می‌کرد اما با این حادثه به وقوع پیوسته دیگر حفاظت و بازرسی و مسئولان تحویل وسایل باید با دقت بیشتری وارد عمل شوند. البته این را هم بگویم که مراجعین از این به بعد فکر نکنند برای دیدار با نمایندگان‌شان با مشکل روبه‌رو خواهند شد.
دوربین‌ها‌ کافی نیست
وی در خصوص عدم وجود دوربین در طبقات مجلس عنوان کرد: دوربین‌ها در ساختمان مجلس قرار دارند. اما در برخی طبقات این دوربین‌ها مستقر نبودند و از همین روی، تروریست‌ها در دید مامورین قرار نداشتند. این هم ضعفی بود که روز گذشته در خصوص حفاظت و حراست مجلس مطرح شد.نماینده مردم ملایر افزود: مسئله دیگری که مطرح شد، موتورپول بود. موتورپول سیستمی است که نمایندگان را در خارج از بهارستان جابه‌جا می‌کند. اما دارای ضعف‌های حفاظتی است و بحث این بود که این ضعف‌ها باید مرتفع گردد. در دوره دهم شیوه جابه‌جایی نمایندگان تغییر کرده است و بحث این است که همان روش قبلی امنیت بیشتری دارد.