تضمین خسارت‌ سهامداران خُرد از صندوق تثبیت


نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنا داریم عدالت در توزیع امکانات و تسهیلات را در دستور کارمان قرار دهیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید ابراهیم رئیسی در برنامه «گفتگو با جوانان» در باره وضعیت و شرایط بازار سرمایه و احیای آن گفت: مردم با اطمینان در بورس سرمایه گذاری کردند برای این که از این سرمایه نفعی حاصل شان شود، اصل بازار سرمایه یکی از منابع اصلی تأمین سرمایه برای تولید است، اما تقاضای حضور در این بازار به سرعت بالا رفت و با بالا رفتن سهام و درخواست عرضه اتفاق نیفتاد.
نامزد ریاست جمهوری گفت: بازار سرمایه مدیریت نشد و اگر نظارت دقیقی در این حوزه صورت می‌گرفت و سازوکاری برای نظارت دیده شده بود تا از تلاطم‌ها جلوگیری کند این مشکلات به وجود نمی‌آمد، مدیریت و نظارت صورت نگرفت، آن چنان که باید عرضه صورت نگرفت و بازار بورس عمیق نشد تا از تلاطم جلوگیری کند.
رئیسی افزود: دولت نباید کسری بودجه خود را از طریق بازار سرمایه جبران کند. بازار سرمایه نیاز به نظارت دقیق دارد و راه باید برای ورود سهام شرکت‌ها باز شود.



نامزد ریاست جمهوری درباره نگرانی مردم از بازار بورس، گفت: مردم وقتی وارد بورس شدند آگاهی درستی به آنان داده نشد و در واقع تبلیغ برای ورود آن‌ها صورت گرفت، اما بدون آگاهی درست و مدیریت، مردم دچار دغدغه شدند.
رئیسی افزود: ده‌ها شرکت منتظر ورود به بازار سرمایه هستند، اما کارهای آن‌ها زود انجام نمی‌شود در واقع کارهای اداری دست و پاگیر کشور را به بلاهای بسیار مبتلا کرده در واقع باید خسارت‌های احتمالی سهامداران خُرد را از همین صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه تضمین دهیم. وی افزود: کسی که با مبالغ کم وارد بورس می‌شود نباید دچار مشکل شود و دولت هم نباید بازار سرمایه را مثل قلکی در نظر بگیرد که هر وقت دلش خواست از پول آن استفاده کند، بازار سرمایه باید منظم و دارای چارچوب باشد.
نامزد ریاست جمهوری درباره برقراری عدالت در اخذ وام بانکی بین مردم عادی و دانه درشت‌ها گفت: اشکال کار نوعی بی عدالتی و بی نظمی در پرداخت هاست که برخی از آن بی بهره اند و کارشان با مشکل روبرو می‌شود آن چند درصدی که وام کلان می‌گیرند به جای استفاده آن در تولید؛ کارهای دیگری انجام می‌دهند. پرونده‌های متعددی در این مورد داریم که نظارتی بر آن‌ها صورت نگرفته است.
رئیسی افزود: این نظارت‌ها باید از طریق بانک‌ها انجام شود آن هم نه با توصیه، کار مدیریت در واقع حسابرسی و برخورد با متخلفان است. مگر می‌شود جوانی برای اخذ وام بانکی دچار مشکل شود، اما چند درصد بدون هیچ مانعی وام‌های سنگین بگیرند بدون وثیقه و تعهد و مؤاخذه هم نشود.
وی گفت: در این خصوص قانون نظام بانکی را موظف کرده است که مدیریت، نظارت و حسابرسی حتماً انجام شود ما بنا داریم یکی از محورهای تحول عدالت را در توزیع امکانات و تسهیلات بانکی قرار دهیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این برنامه تاکید کرد: در کشور ۱۰ هزار پروانه بهره برداری از معادن صادر شده، اما سوال این است که چرا از این میزان پروانه، فقط نصف آن فعال است.
رئیسی گفت:‌ کشور ما معادن بسیار ارزشمندی دارد که می‌توانیم آن‌ها را فراوری کنیم یعنی بعضی از آن‌ها اگر فراوری شود ارزش افزوده آن برای کشور و جوانان عزیز آن مانند کردستان هزینه می‌شود.
وی افزود: یکی از مشکلات استان کردستان بیکاری جوانان است که آن‌ها می‌توانند در این معادن مشغول به کار شوند و در این فراوری حتماً اشتغال زایی بسیار خوبی هم صورت خواهد گرفت.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتماً برای معادن به عنوان یک موضوع مهم برنامه خواهیم داشت به طور مثال در خراسان جنوبی که نزولات آسمانی بسیار کم است، اما ذخایر معدنی بسیار زیاد است و اگر همین استان معادنش فعال شود مطمئن باشید آثار بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال یکی از جوانان مبنی بر اینکه چه مقدار به استفاده از نیروهای جوان در دولت خود اعتقاد دارید، افزود: من سه نکته در این مورد دارم. نکته اول نگاهم به جوانان است، نکته دوم کارنامه من است و نکته سوم هم برنامه است، اما در مورد نگاه من به عنوان یک طلبه به جوانان باید بگویم که به این مهم اعتقاد راسخ دارم، البته یک سری قضات عالی رتبه داریم که آن‌ها چراغ هدایت قضات میانی هستند.
رئیسی گفت: البته برنامه ما این است که در دولت و در مدیریت‌های مختلف مسئله میدان دادن به جوانان مسئله بسیار محوری برای من خواهد بود که این مهم مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت البته جوانان بدانند دولتی خواهد آمد که آن‌ها را احساس خواهد کرد و آن‌ها هم ان شاءالله در کنار دولت بتوانند گره‌های مردم را باز کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره مشکل مسکن جوانان گفت: یکی از هزینه‌هایی که در سبد معیشت مردم وجود دارد مسئله مسکن است، با دیدن دقیق امکانات کشور این مسئله را می‌توانیم حل کنیم.
رئیسی افزود: بسیاری از جوانان در پاسخ به این سوال که چرا ازدواج نمی‌کنید؟ مشکل مسکن و اشتغال را مطرح می‌کنند.