قدری تهاجمی، پر از کنایه و باز هم نچسب

شهروند|سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، کمتر از یک هفته دیگر برگزار می‌شود و آخرین مناظره تلویزیونی با حضور نامزدها در حالی عصر دیروز پخش شد که هنوز این ساختار تلویزیونی پس از چهار دوره برگزاری در صداوسیما، با انتقادهای جدی از سوی مردم، رسانه‌ها و همچنین خود نامزدها همراه است. سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع دغدغه‌های مردم برگزار شد.سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی ۷ کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هستند.
در ابتدای مناظره 7 دغدغه ادعایی از قول مردم توسط صداوسیما اعلام شد: مسکن، اشتغال، بیکاری، گرانی، عدالت، ساماندهی یارانه های پنهان و مقابله با فساد.در این دغدغه ها که صداوسیما اعلام کردنه خبری از تحریم بود، نه کرونا.
در سومین مناظره شیوه پرسش از کاندیداها و زمان پاسخگویی آنها متفاوت بود. در مناظره‌های قبلی از هر کاندیدا یک سوال متفاوت پرسیده می شد اما دیروز سوال های مشترک از همه کاندیداها پرسیده شد و هر کاندیدا نیز ۷ دقیقه فرصت داشت تا به این پرسش ها پاسخ دهد.
در انتقادهای واردشده به ساختار مناظره‌های ۱۴۰۰، فرصت زمان اندک برای پاسخگویی،



رو دررو نشدن نامزدها با یکدیگر و همچنین مطرح نشدن سوالات یکسان برای تمامی نامزدها به چشم می‌خورد.
بسیاری، این مناظره‌ها را با ساختار مسابقه هفته‌ تلویزیون مقایسه می‌کنند که در نهایت کمکی به شناخت بیشتر نامزدها از سوی مردم نخواهد کرد. برخی هم اینگونه عنوان کرده‌اند که اصلا نباید به این ساختار تلویزیونی، عنوان «مناظره» را اطلاق کرد؛ چراکه از اصول و ویژگی‌هایی که در نهایت یک برنامه را در ساختار مناظره قرار می‌دهد، بهره‌ای نبرده است.  
فارغ از تلویزیون خودمان که معمولا در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رو در رویی نامزدها را به شیوه‌ای متفاوت برگزار کرده و نامش را هم مناظره گذاشته است، اما ساختار «مناظره»‌های انتخاباتی در تلویزیون‌های دنیا با هر هدف و انگیزه‌ای که برگزار شوند، به لحاظ ساختار برنامه‌سازی، از تعریف و الگوی نسبتا مشخصی تبعیت می کند و البته نقش بسیار مهمی هم در تغییر سرنوشت یک انتخابات دارد. در تعریف مناظره‌های انتخاباتی آمده است، گفت‌وگویی است که بین نامزدها در جریان یک انتخابات با هدف طرح برنامه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شکل می‌گیرد و در جریان آن نقد نامزدها از برنامه‌های یکدیگر را هم شاهد هستیم. جریان این مناظره‌ها در نهایت به شناسایی برنامه‌های نامزدها و انتخاب کاندیدای مورد نظر از سوی مردم کمک می‌کند.

یک مناظره پر کنایه
با اینهمه دیروز در مناظره سوم ضمن اینکه فضای مناظرات قبلی تکرار شد، نامزدها سعی کردند تهاجمی تر و پر کنایه تر شوند.نامزدها‌ی فاقد برنامه سعی داشتند که هوش و ذکاوت جدیدی از خود به نمایش بگذارند اما برای مخاطب چندان دلچسب نبود. آنچه در زیر می‌آید بخشی از کنایه های قسمت اول مناظرات دیروز است:
دعوت از روحانی به مناظره
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» که در دو مناظره پیشین، سعی کرده بود چهره‌ای آرام و معتدل از خود نشان دهد، در مناظره سوم رویکرد تهاجمی‌تری به خود گرفت و رئیس‌جمهور را مورد هدف حملات خود قرار داد. و گفت:من خطاب به مسئولان مربوطه از جمله روحانی که نامزدها را مورد تفقد قرار دادید، می‌گویم امروز کسی نیست که عملکرد دولت را برعهده بگیرد. ایشان از دفتر خودشان بیرون بیایند و در صداوسیما حاضر شوند. من حاضرم درباره کرونا و سایر موضوعات با شما مناظره کنم.

دزدی نکرده باشید، با شما کاری ندارم
«محسن رضایی» فیلترینگ، حجاب، حضور ایران در سوریه، موشک، دیوارکشی و کنسرت را جنگ زرگری دانست و بر ضرورت انجام دو جراحی بزرگ در حکمرانی و اقتصاد ایران تاکید کرد. او گفت اگر دزدی نکرده باشید با شما کاری نخواهم داشت.

بگو مگوها را تمام کردم
«سید ابراهیم رییسی» گفت: ‌در ابتدای ورود به قوه قضاییه یکی از مسائلی که مردم و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح کردند، موضوع حساب در اختیار رئیس قوه قضاییه بود. تمام تلاشمان را کردیم تا به مردم گزارش بدهیم تا مردم بدانند منبع درآمد و هزینه این حساب کجاست؟ ما  به مردم گزارش دادیم و این مساله باعث شد تا بگو مگوها تمام شود.

کنایه ظریف جلیلی به رییسی
«سعید جلیلی» طعنه ظریفی هم به رییسی زد. رییسی که در مناظره پیشین از تنظیم برنامه‌های خود و به خط کردن اندیشکده‌های مختلف سخن گفته بود که جلیلی در سخنان خود گفت: برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود؟

گل به‌خودی رقبا در مخالفت با FATF
FATF موضوعی بود که همتی به آن نیز پرداخت و ابراز داشت: الان این پنج نفر که در مقابل من نشسته‌اند؛ رییسی، جلیلی، زاکانی، رضایی و قاضی‌زاده هاشمی، اینها نگذاشتند دو سال FATF را معطل کردند. می‌گویند رابطه با خارج نمی‌خواهیم، بانک ها ارتباط با خارج را نمی‌خواهند. خب معلوم است وضع کشور این می شود و نرخ ارز بالا می‌رود.

از سید محرومان تا سید مرحومان
«محسن مهرعلیزاده» گفت:اگر کرونا خطرناک است، خوزستان که چند ماه است وضعیتش قرمز است و روزی بیش از ۱۰۰ نفر از کرونا دارند، می‌میرند. پریروز آقای رییسی در خوزستان نمایش و تبلیغات با حضور هزاران نفر راه انداخته است. مردم می‌پرسند به چه باید اعتماد کنند. خطر کرونا هست یا نیست؟ به این ترتیب آقای رییسی که می خواستند، سید محرومان باشند، سید مرحومان می‌شوند.

در ابتدای مناظره 7 دغدغه ادعایی از قول مردم توسط صداوسیما اعلام شد: مسکن، اشتغال، بیکاری، گرانی، عدالت، ساماندهی یارانه های پنهان و مقابله با فساد.در این دغدغه ها که صداوسیما اعلام کردنه خبری از تحریم بود، نه کرونا.
دیروز در مناظره سوم ضمن اینکه فضای مناظرات قبلی تکرار شد، نامزدها سعی کردند تهاجمی تر و پر کنایه‌تر شوند.نامزدها ی فاقد برنامه سعی داشتند که هوش و ذکاوت جدیدی از خود به نمایش بگذارند اما برای مخاطب چندان دلچسب نبود.
 سومین مناظره متفاوت بود. در مناظره های قبلی از هر کاندیدا یک سوال متفاوت پرسیده می شد اما دیروز سوال های مشترک از همه کاندیداها پرسیده شد و هر کاندیدا نیز ۷ دقیقه فرصت داشت تا به این پرسش ها پاسخ دهد.