پایان مناظره‌های معمولی

آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد.به نظر می‌رسد مناظره‌ها نتوانست تغییری در میزان مشارکت و تحولی آن چنانی در آرای کاندیداها ایجاد کند
آفتاب یزد- گروه سیاسی:روز گذشته راند پایانی مناظره‌های انتخابات برگزار شد و 7 کاندیدا آخرین تلاش‌ها را برای تغییر آرای خود انجام دادند.گفتنی است تلویزیون تلاش کرد عطف به انتقادها رویکرد خود در مناظره را تغییر دهد که این تغییر هم نتوانست به افزایش کیفیت منجر شود.دقیقا همین موضوع در مورد کیفیت اظهارات کاندیداها صادق بود.یعنی به نظر می‌رسد همانند دو مناظره قبلی این مناظره نیز منجر به افزایش و یا کاهش آرای کاندیداها به صورت ملموس نخواهد شد.اگر چه ممکن است قدری شاهد ریزش و رویش رای‌ها شویم ولی باعث نمی‌شودپیش‌بینی‌های قبلی دچار چالش شود.ضمن آنکه آخرین نظرسنجی ایسپا که قبل از این مناظره بود حاکی از مشارکت قطعی 43 درصدی بوده است.با توجه به نتایج این نظرسنجی می‌توان حدس زد که تا روز برگزاری انتخابات اگر اتفاق خاصی رخ ندهد میزان مشارکت انتخابات مجلس در انتخابات ریاست جمهوری تکرار می‌شود.
کاندیداهای ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره دیروز اظهاراتی را مطرح کردند که گزیده آن بدین شرح است:
۱- محسن رضایی در بخش پایانی اظهاراتش تاکید کرد: هشت سال آینده بسیار مهم و تعیین‌کننده برای مردم و ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است. عقب ماندگی از ترکیه برای ما ننگ است و وضعیت معیشتی مردم برای ما ننگ است. دولت ما مصمم است با برنامه ریزی برای عبور ایران از مشکلات اقدام کند.


وی تاکید کرد: قول‌هایی که دادیم را صد در صد عملی می‌کنیم از یارانه
۴۵۰ هزار تومنی، تا حقوق خانم‌های خانه دار و کسب و کار خانگی در کل کشور، مسکن ارزان قیمت، سهام صنعت نفت ملی ایران و با این کار کفایت زندگی را حل می‌کنیم، اما قانع نیستیم. مرحله بعد منطقه‌ای کردن اقتصاد ایران است که اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم و طبق اصل ۱۲۰ قانون اساسی مردم سپرده هایشان را در همان استان سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌هایی که در آنجا هستند ارزش افزوده شان را همان جا بدهند و به تهران نیاورند.
۲- سیدابراهیم رئیسی در جمع‌بندی و بخش پایانی آخرین مناظره انتخاباتی گفت: مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم گزارش مسئولان عالی رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی‌تدبیری شد.
وی افزود: اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.
رئیسی تاکید کرد: دولتی که می‌خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند همه ظرفیت‌های کشور را استفاده کند و قدرت اجماع‌سازی داشته باشد و توان اجرایی قوی داشته باشد. ما برنامه‌هایی مثل برنامه توسعه پنجم و ششم داریم که دولت به بسیاری از آنها عمل نکرده است؛ لذا برنامه وجود دارد و کارنامه موید برنامه است و برنامه بدون کارنامه امر شعاری است.
۳ - امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی مناظره سوم با بیان اینکه سفره انقلاب باید تکانده شود، گفت: باید تبعیض نباشد و فقیر و غنی نباشد. دولت سلام، دولت جوانان گام دومی در مقابل آنانی که آرامش جامعه را به گروگان گرفتند خواهد ایستاد. اولین ویژگی جوان نترسیدن است. ما پرونده‌هایی که به دلیل حکمرانی بد و سیاست زدگی و انتخاب‌های غلط باز مانده‌اند را خواهیم بست.
وی افزود: بزرگترین درد مردم این است که چرا در این کشور همه چیز باید در بند «پ» خلاصه شود؛ پول داشته باش، مدرسه خوب برو، رتبه خوب در کنکور داشته باش، سفر و تفریح برو، خانه و ماشین خوب داشته باش و سربازی نرو. پارتی داشته باش، وام میلیاردی بگیرد، مفسد اقتصادی هم که باشی از تو حمایت می‌کنند، استخدام شو و مشکل اداری نداشته باشد.
قاضی زاده هاشمی یادآور شد: دولت سلام، دولت جوانان می‌آید تا بند «غ» یعنی غیرت را جایگزین کند. اگر یک جو غیرت بود دختر جوان ما بی‌جهیزیه نمی‌ماند. از هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی‌شد. ورزشکار ما دستفروش نمی‌شد. در بورس جیب مردم زده نمی‌شد و اگر فرزند مسئولی در خارج از کشور بود خودش از مسئولیت کناره‌گیری می‌کرد. غیرت یعنی همه مردم ایران باید
سر سفره انقلاب بنشینند.
۴ - علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی این مناظره گفت: مردم همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم که امروز وقت قیام است. سر ما را عده‌ای مسئولان کلاه گذاشته و با شناخت باید علیه آن‌ها قیام کرد.
وی با بیان اینکه شایسته سالاری و صداقت با مردم را سرلوحه کارش قرار می‌دهد، تصریح کرد: یک ساله فقر مطلق را ریشه کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می‌کنم به گونه‌ای که هیچ بیماری به غیر از درد بیماری درد دیگری به خصوص بی‌پولی را نکشد.
زاکانی تمرکززدایی و توجه به شهرستان‌ها و همچنین آباد کردن روستاها و مهاجرت معکوس را یکی دیگر از برنامه هایش برشمرد و افزود: قریب به ۱۰ سال بر روی برنامه هایم کار کردم و به آن باور دارم. از تمام ظرفیت‌های کشور به بهترین شکل استفاده می‌کنیم، از اقوام و مذاهب بهره خواهیم گرفت و مواد مختلف قانون اساسی همچون توجه به آزادی‌های مدنی، اشتغال، خانواده، تامین اجتماعی، آموزش و تعلیم و تربیت و مسکن را پیاده‌سازی خواهیم کرد. همچنین با مقررات زدایی به سمتی می‌رویم که مبتنی بر برنامه‌ها بهترین وضعیت را در کشور داشته باشیم.
۵- محسن مهرعلیزاده در بخش پایانی مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ۶ روز دیگر انتخابات انجام می‌شود؛ انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد یا اینکه معجزه‌ای انفاق بیفتد و نتیجه‌ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بخورد.
وی گفت: قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند؛ قرار بود مردم در اینکه چه می‌پوشند، چه می‌خورند و چه می‌اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند؛ می‌دانم امروز با این قرارها فاصله داریم اما امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه اول این است که با صندوق‌های رای قهر کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم این است که با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیده روی صحنه آرایی خطرناک، با امید به آینده، جهت جلوگیری از به خطر افتادن ایران‌مان در آینده، بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در خرداد ۷۶ نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند لکن قدرت خواست مردم نتیجه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.
مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه امروز قدرت در دست مردم است، اظهار کرد: قدرت انتخاب بین شادی و نشاط و اندوه و ناامیدی یا عدالت یا تبعیض و ظلم؛ شرکت در انتخابات حق مردم است لکن عدم شرکت محروم ساختن بیش از حد خویشتن است. وی در پایان خطاب به مردم گفت: بیایید با استفاده از حق قانونی خود به زندگی سلام دوباره دهید و با رای به دولت زندگی ایرانی بسازیم برازنده ایرانی؛ بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایران آزاد، آباد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است.
۶ - عبدالناصر همتی در بخش پایانی مناظره اظهار کرد: براندازان خارجی و تندروهای داخلی من را تخریب کردند. برخی از کارهای آقایان حاضر در جلسه را هم گردن من انداختند اما من چیزی نگفتم. همه آقایان حاضر در اینجا می‌دانند که من با دستان تقریباً خالی در برابر ترامپ جنگیدم اما به روی خود نمی‌آورند چرا که باید تخریب کنند.
وی افزود: من دو ساعت پیش از ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شدم. آقای روحانی رئیس جمهوری خوبی در دوران تعامل بود اما هیچکس نمی‌دانست که در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد. هیچکس ترامپ و کارهایش را پیش‌بینی نمی‌کرد. تیم ناهماهنگ اقتصادی و سنگ‌اندازی برخی از تندروها در داخل باعث این وضعیت شد. اما وقتی بنزین گران می‌شود رئیس‌جمهوری نباید در این شرایط بخندد و بگوید من صبح شنبه فهمیدم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه سال است که آقایان دارند تخم یاس و ناامیدی می‌کارند و می‌گویند رای شما هیچ اهمیتی ندارد. تندروهای داخلی و براندازان خارجی از شما می‌ترسند چون بازی آنها بهم می‌خورد.
همتی افزود: با جوانان ما چه کردید که از شعار رای من کو؟ به رای بی‌رای رسیدند؟ ما در انتخاب‌های خود اشتباه کردیم اما باعث نمی‌شود اگر زمین خوردیم دیگر بلند نشویم.
وی یادآور شد: نمی‌گذارم کسی به خاطر معیشت شرمنده خانواده خود شود. این کاری است که من بلدم. از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی تا آذری جهرمی از مسجدجامعی و ظفرقندی تا محمدجواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: من هیچ ترسی ندارم نه برادرانم فاسدند نه همسر و فرزندانم. به هیچکس باج نداده و نخواهم داد. روز انتخابات‌ بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد. قدرت خود را به همه کسانی نشان دهید که می‌گویند اگر مشکل دارید بگذارید و بروید. اینجا وطن ماست.
۷ - سعید جلیلی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه ایران با همه ظرفیت هایش می‌گوید چهار سال آینده باید چهار سال جهش باشد، گفت: رئیس جمهور باید بداند که او رئیس همه جمهور است و همه حقوق مردم را باید برآورده کند نه بخشی از آن. او باید بداند در دستگاه‌ها چه خبر است تا او را بازی ندهند. رئیس جمهور باید محیط داخلی، منطقه و بین‌المللی را بشناسد تا با اندکی بهانه کار را تعطیل نکند.
وی ادامه داد: ما هشت سال مسائل کشور را دنبال کردیم، کارهای خوب را تایید کرده و سعی کردیم کارهای ناقص را تکمیل کنیم و کارهای اشتباه را هم بیان کنیم. کارنامه ما روشن است. ما یک برنامه واقعی قابل اجرا نوشته ایم. ما معتقدیم نباید مسائل را تقلیل داد و دچار تعارف شد. ما معتقدیم نباید مسئله آب خوردن کشور را معطل دیگران کرد. ما معتقدیم مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌های سیاسی باید حرکت کرد.
جلیلی با اشاره به فرازی از بیانات حضرت علی (ع) گفت: خدایا تو خود شاهد باش آنچه از ما صورت گرفت نه برای کسب قدرت و زیاد کردن ثروت بود بلکه ما دنبال اصلاح واقعی هستیم تا بندگان ستمدیده تو احساس آرامش و امنیت کنند.
وی در پایان گفت: ما صادقانه هر آنچه که در این هشت سال رسیده‌ایم را برای مردم بیان کردیم.