مناظره داغ بر سر نحوه اداره دولت

جلیلی:  برنامه که یک‌شبه یا با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود
- امضای کنوانسیون‌های بین المللی فایده ای برای کشور ندارد

رضایی:    قول هایی که به مردم دادم را صد در صد عملی می‌کنم


- اختیارات اجرایی را  به استان‌ها می دهم
- رأی مردم رویش است

رئیسی:  حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تأمین شود
- برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند

زاکانی:  همه با هم  علیه غارتگران قیام کنیم
-  دولت من یک ساله فقر مطلق را ریشه کن می کند
-  سالی  یک میلیون و 300 هزار مسکن می‌سازم

قاضی‌زاده:  دولت من  با غیرتش برای مردم ثبات و آرامش می آورد
- راه حل مشکلات موجود تغییر نسل سیاستمداران است

مهرعلیزاده:   باید بینش‌ها  و نگاه‌های ارباب و رعیت از بین برود
-  تبادلات منطقه ای مستلزم رابطه خوب با دنیا است

همتی:   دنیا بدون رفع تحریم با ما کار نمی‌کند
-  اقتصاد مثل دادگاه نیست
- مردم! نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد

گروه سیاسی /مناظره انتخاباتی در آخرین برنامه اندکی جان گرفت و داغ شد. تغییر در زمانبندی و شیوه طرح سؤال در مناظره سوم که در پی اعتراض‌های گسترده به رویه برگزاری دو مناظره پیشین انجام شده بود زمینه را برای نزدیک شدن این برنامه انتخاباتی به ماهیت اصلی‌اش فراهم کرد. مناظره سوم فضای جدی‌تری را تجربه کرد، برخی نامزدها دست روی مسائل اصلی پیش روی کشور همچون ضرورت بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها و برطرف شدن موانع ناشی از قرار داشتن در فهرست سیاه FATF  گذاشتند. نامزدها پرسش‌هایی را از یکدیگر مطرح کردند که نسبت به سؤال‌هایی که از سوی مجری برنامه مطرح می‌شد صندلی مناظره را برای رقبایشان داغ‌تر می‌کرد. در این مناظره کاندیداها با جملات و کلیدواژه‌های استعاری سعی کردند علیه یکدیگر موضع بگیرند. استعاره‌هایی که گاه تنها برای قشری از جامعه می‌توانست معنادار تلقی شود که رویدادهای سیاسی کشور را به دقت دنبال می‌کردند و برای عموم رأی دهندگان نیاز به رمزگشایی می‌یافت. با این حال آخرین مناظره نقاط عطفی داشت که دیدگاه حقیقی نامزدها را درباره موضوعات مختلفی که آنها در شعارهایشان مورد استفاده قرار داده‌اند، به چالش می‌کشید.  
موضع کاندیداهای اصولگرا درباره برجام و FATF
در حالی که در مناظره‌های پیشین اغلب نامزدها سعی کرده بودند به نحوی موضع بگیرند که برخلاف سابقه عملکردی‌شان در زمره مدافعان احیای برجام قرار دارند و حتی بعضاً گناه به تصویب نرسیدن FATF و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این سازمان به عنوان یکی از موانع جدی تبادلات بانکی ایران را به دولت مرتبط سازند، این بار طرح مسأله از سوی عبدالناصر همتی فضا را تغییر داد. همتی با مخاطب قرار دادن سید ابراهیم رئیسی پرسید «آقای رئیسی به مردم صریح بگویید شما اگر روی کار بیایید برای برجام چه اتفاقی خواهد افتاد آیا آن را پیگیری خواهید کرد؟» او گفت: «آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند.»
سعید جلیلی نیز در این باره گفت: «من با قاطعیت عرض می‌کنم امضای کنوانسیون‌های بین‌المللی هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم در این زمینه مناظره کنم». او البته نتوانست به این صراحت با برجام مخالفت کند و به همین دلیل افزود: «برجام سند طلبکاری ملت است نه بدهکاری. ما هزینه‌های برجام را داده‌ایم و الان باید طلبکار باشیم.»
زاکانی هم مخالفتش با پیوستن به FATF را این گونه تصریح کرد که «FATF تبدیل به گلوگاه ما خواهد شد. ما به جای آنکه با دلار تبادل مالی کنیم با پول کشورها تبادل مالی می‌کنیم و آن زمان FATF بی اثر می‌شود.»
ابراهیم رئیسی این موضعگیری‌های نامزدهای هم‌جریانش را تصحیح کرد که «نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند. اگر منافع ملت در قراردادی تأمین شد ما هیچ مشکلی نداریم.» او درباره برجام هم گفت: «برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.»  
 ماجرای فهرست 11 نفره بدهکاران بانکی
از گوشه‌های دیگر مناظره سوم ماجرای فهرست 11 نفره بدهکاران بانکی بود که در مناظره‌های گذشته نیز مورد اشاره قرار گرفته بودند. بدهکارانی که گفته می‌شود حدود 90 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکارند. پس از آنکه رئیس قوه قضائیه در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری وعده داد که «اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم»، همتی در پایان نوبت خود فهرست مورد مناقشه را به دست رقیب انتخاباتی خود داد و گفت: «من الان لیست ۱۱ نفری که ۱۵ سال پیش وام‌های کلان به میزان ۹۰ هزار میلیارد گرفتند را به آقای رئیسی می‌دهم و ایشان برود و اگر تشخیص داد خودش این اسامی را اعلام بکند.» اما ابراهیم رئیسی در وقت خود درباره آن به بیان این موضع اکتفا کرد که: «درباره این لیستی که آقای همتی به من داده، مردم می‌پرسند اگر قرار بوده بدهند چرا اینجا و بعد از مسئولیت می‌دهند؟ اگر هم نباید می‌داده این چه کاری است؟»
نقد مهرعلیزاده به تجمع انتخاباتی رئیسی در خوزستان و پاسخ رئیسی به او
در بخش دیگری از این مناظره محسن مهرعلیزاده سفر اخیر ابراهیم رئیسی به خوزستان و برگزاری تجمع انتخاباتی او در این سفر را  بر خلاف پروتکل‌های بهداشتی  مورد نقد قرار داد و گفت: «مردم می‌پرسند که آیا کرونا خطرناک است و باید  کسب و کارمان تعطیل شود و باید در خانه بمانیم؟ اگر خطرناک است چرا پریروز آقای رئیسی در خوزستان که وضعیت بسیار خطرناک در زمینه کرونا دارد تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر از جوانان را جمع کردند؟ مردم می‌پرسند و می‌گویند که ما به چه اطمینان کنیم؟ من می‌ترسم آقای رئیسی به این ترتیب اگر می‌خواست سید محرومان شود، امروز بشود سید مرحومان.» او همچنین افزود: «در استان فارس عده‌ای از سیستم قضایی واکسن زدند؛ من می‌پرسم که آیا اینها قانونی بوده است؟» پاسخ رئیسی به این سخنان مهرعلیزاده این بود که «مرجع قانونی در ارتباط با سفر خوزستان، ستاد ملی مبارزه با کرونای تهران و مرکز بود که اجازه دادند و همه مقدمات لازم انجام شد و خوزستان یکی از استان‌هایی بود که به آن بدهکار بودم، چرا اینقدر ناراحتی دارید؟»
 ماجرای نامه همتی و درخواست ۵ هزار تومان شدن بنزین
علیرضا زاکانی که حمله بی امان به همتی را با اتکای حضور دو ساله او در جایگاه ریاست بانک مرکزی پیش از برکناری نقشه راه حضور خود در مناظره قرار داده بود گفت: «نامه رسمی شما موجود است که در ۳۱ شهریور سال ۹۸ درخواست کردید که قیمت بنزین لیتری 5 هزار تومان و قیمت نفت و گاز هزار تومان شود تا دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند.» همتی البته در نوبت خود با بیان اینکه «آقای زاکانی هم به عنوان پلیس بد ورود کرد و مسائلی را مطرح کرد که من به ایشان جواب نمی‌دهم و آن حرف‌ها نیز تقطیع شده بود» در این باره موضع گرفت.
پیشنهاد رضایی برای زدن زیر میز
زاکانی اما در بخش پایانی این مناظره خطاب به مردم گفت: مهم است با هم  علیه غارتگران قیام کنیم که امروز وقت قیام است. سر ما را عده‌ای مسئولان کلاه گذاشته و با شناخت باید علیه آن‌ها قیام کرد.
پیش از او این محسن رضایی بود که  با بیان اینکه «دولت ما حق شما را از گردن‌کلفت‌ها می‌گیرد»، از وجود آلودگی‌های امنیتی سخن گفت و اظهار کرد:  «نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی که پشت صحنه با نمایش و دعوای زرگری انرژی شما و توانایی دولت ها را به انحراف می‌کشانند از پس پرده بیرون می‌کشیم. اجازه نمی‌دهیم با انتشار یک نواری یکی را برد و یکی را آورد. مگر می‌شود سرنوشت ملت بزرگ را این طور اداره کرد». امیرحسین قاضی زاده هاشمی در این مناظره سعی کرد تا از وارد شدن به مجادلات میان رقبای همسو تا حد امکان خودداری کند. او در پایان مناظره با خواندن متنی احساسی اعلام کرد که قصد دارد غیرت را جایگزین پول و پارتی کند.  

جلیلی: کنوانسیون‌های بین‌المللی فایده‌ای ندارد
  دغدغه مردم این است که چرا مسائل و مشکلاتی که سال‌ها است شناخته شده، حل نمی‌شود؟ اینکه چرا تورم در ایران حل نشده است، چرا مشکل مسکن حل نمی‌شود، سؤالات شناخته شده‌ای است و مردم می‌پرسند چرا این مسائل در این سال‌ها حل نشده‌اند. برای حل این دغدغه‌ها باید برنامه جدی داشت.
  کار رئیس جمهوری با وزیر فرق می‌کند، رئیس جمهوری باید بر برنامه اداره کشور و مسائل و دغدغه‌های مردم اشراف داشته باشد، چراکه برنامه که یک‌شبه یا با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود.
  نمی‌توان منکر تحریم‌ها شد، اما مهم‌تر از تحریم، بهانه تحریم هاست که ناکارآمدی را گردن تحریم‌ها می‌اندازند. رئیس جمهوری باید فهم صحیحی از مناسبات جهانی و ظرفیت‌های داخلی کشور داشته باشد. مشکل این است که حداقل فهم از مناسبات جهانی وجود ندارد و بر همین مبنا هم می‌خواهند نسخه بپیچند.
  جهش تولید منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به جهش تعاملات خارجی است که دوستان در این زمینه کارنامه بسیار ضعیفی دارند، چون تعاملات خارجی را با دو سه کشور خلاصه کرده‌اند و معلوم است که این جواب نمی‌دهد. باید اهرم دشمن را از دستش خارج کرد نه اینکه بگوییم عده‌ای در داخل نگذاشتند. برای بی‌اثر کردن تحریم و پشیمان کردن دشمن از تحریم باید برنامه داشته باشیم. اما شما نه تنها در مذاکرات نتیجه نگرفتید بلکه فرصت‌های جهانی را به خاطر مذاکره با دو، سه کشور نادیده گرفتید.
   اعلام می‌کنم امکان تعامل سازنده با جهان وجود دارد اما اینها نمی‌توانند. با عراق ۱۲ میلیارد دلار تعاملات تجاری داریم که از این میان، صرفاً 2 میلیارد دلار که مربوط به بخش دولتی است را نمی‌توانند انجام دهند.
  با قاطعیت می‌گویم که امضای کنوانسیون‌های بین‌المللی هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد. در این رابطه، در زمینه «اف.ای.تی.اف» را امضا کنید، او گام‌های بعدی را برای شما تعریف می‌کند. برجام سند طلبکاری ملت است، نه بدهکاری و ما امروز باید در این زمینه طلبکار باشیم. هیچ بهانه‌ای، نه این بهانه که فلان کنوانسیون چه بود یا این بهانه که چه کسی رئیس جمهور امریکا می‌شود، نباید مانع پیشرفت کشور شود.  

زاکانی:  یک ساله فقر مطلق را ریشه کن می‌کنم
   ام‌المصائب کشور گرانی و تورم بویژه در حوزه خوراک و پوشاک است که مردم را بیچاره کرده است. تورم در سال ۱۳۹۰، ۱۹ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد بود، درعین حال تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد است که این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است.
  اساس کار دولت این بوده که از جیب مردم خود را اداره کرده و با تورم ارتزاق کند. اما دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانکی در سال دوم کاری‌اش سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند.
  ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود پول نقد به سه دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه امسال است و حواله به غیب نمی‌دهم.  
  برای تأمین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم.
  آقای همتی در مواجهه با صندوق بین‌المللی پول اسرار مملکت را به این صندوق دادی که بزرگترین خیانت بود. آقای مهرعلیزاده صحبت‌هایی درباره دولت اصلاحات کرد، حال آنکه کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع و چند 10 میلیارد دلار خسارت داشته است؛ یا اطلاع ندارید یا واقعاً معلوم نیست که کجای کره زمین زندگی کردید و این حرف‌ها را می‌زنید.
  اولین کارم این است که رویکرد غلط دولت کنونی را ادامه ندهم. بر توانمندی‌های داخلی تکیه کرده و از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنم.  پذیرش «اف.ای.تی.اف» به گلوگاه ما تبدیل خواهد شد، زیرا به جای آنکه با دلار تبادل مالی کنیم با پول کشورها تبادل مالی می‌کنیم و آن زمان «اف.ای.تی.اف» بی اثر می‌شود.  
  آمده‌ام تا فریاد اعتراض مردمی باشم که در صف گرفتن سبد کالا تحقیر شده و گرانی‌ها را تحمل کردند. آمده‌ام صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم.  مردم، همه با هم  علیه غارتگران قیام کنیم که امروز وقت قیام است. سر ما را عده‌ای مسئولان کلاه گذاشته و با شناخت باید علیه آنان قیام کرد. شایسته سالاری و صداقت با مردم را سرلوحه کارم قرار می‌دهم، یک ساله فقر مطلق را ریشه‌کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می‌کنم.

همتی: دنیا بدون رفع تحریم با ما کار نمی‌کند
  مردم بدانند این جریانی که در برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولاً شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و ثانیاً نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود اینکه رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب خود می‌پردازند.
  آنهایی که در برابر من قراردارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر اینکه به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند. دنیا بدون حل مشکل تحریم با ما کار نمی‌کند.
  من نامه‌ای را مدت‌ها قبل به دفتر رئیس جمهوری و به مقام معظم رهبری نوشتم و به صورت خصوصی هشدار دادم که مردم را به حضور در بورس تشویق نکنید. رهبری نیز در حاشیه آن نامه تأکید کردند که آقای رئیس جمهور این موضوع مهم است و چند نفر دیگر نیز هشدارهای اینچنینی داده‌اند و لازم است اقدام مقتضی انجام شود.
  آقای جلیلی حرف‌هایی می‌زند که نمی‌دانم شوخی می‌کند یا نه؟ ایشان می‌گوید FATF به درد کشور نمی‌خورد. ۲۰۰ کشور آن را پذیرفته‌اند، یعنی فقط شما می‌فهمید آقای جلیلی؟ آن ۲۰۰ کشور نمی‌فهمند؟ تنها کسی که اینطور فکر می‌کند شما هستید و کره شمالی.
  سؤال مردم از آقای رئیسی این است که برنامه ایشان در مورد اینترنت چیست؟ ایشان از اینترنت امن صحبت می‌کند. آیا معناش فیلترینگ اینستاگرام است؟ آقای رئیسی اینجا کره شمالی نیست. چرا وزیر ارتباطات شجاع این دولت باید برای پاسخگویی به شکایات دادستانی به دادگاه برود؟ چرا الان دوستان آقای طبری آزاد هستند، آیا زمین‌ها از آنها پس گرفته شد.
  آقای رئیسی درباره زنان و حضور آنها در محاکم قضایی نظر شما چیست؟  صراحتاً بگویید تفکرات شما با تفکرات آقای علم الهدی در مورد زنان نزدیکی دارد یا نه؟ آقای رئیسی اقتصاد مثل دادگاه نیست؟
  از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی تا آذری جهرمی، از مسجدجامعی و ظفرقندی تا محمدجواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند.
  مردم، تندروهای داخلی و براندازان خارجی از شما می‌ترسند چون بازی آنها به‌هم می‌خورد. با جوانان ما چه کردید که از شعار رأی من کو؟ به رأی بی‌رأی رسیدند؟ ما در انتخاب‌های خود اشتباه کردیم اما باعث نمی‌شود اگر زمین خوردیم دیگر بلند نشویم.
  روز انتخابات‌ بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد. قدرت خود را به همه کسانی نشان دهید که می‌گویند اگر مشکل دارید بگذارید و بروید. اینجا وطن ماست.

رئیسی: برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند
   برنامه اقتصادی‌ام در سه بخش عبارت است از: اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش در تولید.
  من ۳۵ الی ۴۰ شرکت را در زمانی که در آستان قدس بودم دراختیار مردم گذاشتم و این امر باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود.
  بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست‌یافتنی است. همچنین اولین مسأله کنترل گرانی قابل انجام است. ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی باید به طور جدی پیگیری شود. تورم باید به سمت یک‌رقمی شدن حرکت کند. همچنین مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به‌طور جد در دستور کار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تأمین شود.
  درباره FATF، اگر منافع ملت در قراردادی تأمین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه‌کشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.
  اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم.
  در دوران کرونا بسیاری از کاسبان و مستأجران آسیب دیدند. مردم باید احساس کنند که دولت برای آسیب‌دیدگان فکر و برنامه دارد، نه برنامه مقطعی مثل وام و کمک معیشتی صرف. نگاه مردم به من این است که حرف صادقانه می‌زنم.
  هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صادر نشده است. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضاً رایگان باشد و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است.
  مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم گزارش مسئولان عالی رتبه قضایی وجود دارد. در اجرای آن بی‌تدبیری شد. اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آنهایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.
  مردم بدانند که رئیس جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسان دارد و هر ایرانی حقش تضمین شده و شیعه، سنی، معلم، کارگر، کشاورز، همه اقلیم‌ها و گویش‌ها یکسانند و مردم نسبت به او حق دارند و دولت هم وظیفه دارد.

مهرعلیزاده: تبادلات منطقه‌ای مستلزم رابطه خوب با دنیا است
  ریشه مشکلات عمدتاً در سیاست‌زدگی است. باید بینش‌ها و روش‌ها و نگاه‌های ارباب و رعیت از بین برود. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا باشند، همه کاره باشند و در همه امور دخالت کنند؛ اما آنجا که باید نیستند و آنجا که نباید حضور دارند.
  اگر پرونده‌هایی مثل پرونده آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان ۴ سال است خاک می‌خورد و رانت و اختلاسی چند میلیاردی است و هیچ کسی با آن کاری ندارد، اگر مسأله  بابک زنجانی مشخص و مسأله طبری‌ها ریزتر و دقیق‌تر مشخص می‌شد، مردم اعتماد می‌کردند.
  در طی سال‌های گذشته موضوعاتی مانند زنان، جوانان، اقوام و مذاهب مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند. امروز همچنین آنقدر عرصه بر جوانان تنگ شده است که به جای نشستن روی صندلی‌های مدیریتی روی صندلی‌های هواپیما بنشینند و کشور را ترک کنند؛ جوانانی که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند.
  توجه کردن به کرسنت خوب است اما باید به FATF توجه شود؛ به جای دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن، به گشایش‌ها و وضعیت کشور در دولت اصلاحات نیز اشاره کنیم.
   می‌توانیم میزان تبادلات منطقه‌ای اقتصادی را افزایش دهیم اما این اقدام مستلزم برقراری رابطه ای خوب با دنیا است.
  امروز اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده و سیاست بر اقتصاد ما حاکم شده است؛ باید اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی خود را در حوزه تحریم‌ها و
 اف ای تی اف در اختیار اقتصاد قرار دهیم.
  سرمایه در غرب، چین، ژاپن، کره و هند است و تکنولوژی هم در همین جاهاست؛ اما تا زمانی که بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم، وضعیت همینی هست که امروز هست.
  آقای رئیسی حالا که با مردم مهربان شده‌اید، همین الان لطف کنید و دستور بفرمایید که فیلترینگ‌ها برداشته شود؛ شما لطف کنید بخصوص آنهایی که در ماجرای آبان ۹۸ دستگیر شدند و تعدادشان مشخص نیست، برای همین خانواده‌ها درخواست عفو از مقام معظم رهبری داشته باشید.
   امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه اول این است که با صندوق های رأی قهر کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم این است که با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیدن روی صحنه آرایی خطرناک، با امید به آینده جهت جلوگیری از به خطر افتادن ایرانمان در آینده بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

قاضی زاده هاشمی: راه حل، تغییر نسل سیاستمداران است
  ما با اینکه افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده یک مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیل اش هم این است که منابع به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر است.
  من به جناب آقای روحانی عرض می‌کنم در جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. شما از دفتر خود خارج شوید و به صداوسیما بیایید من حاضرم با شما مناظره کنم.
  ما پیش بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم در این راستا اختیارات اجرایی به فرمانداران، بودجه‌های تجمیع شده برای فرمانداری‌ها و اختیار عزل و نصب مدیران برای مردم را پیش بینی کردیم به گونه‌ای که اگر یک سوم مردم از مدیری ناراحت باشند دولت موظف است او را عزل کند.
  روندها ۴۰ – ۵۰ ساله و مشکلات، ساختاری است. جوانان، زنان و فناوران کنار گذاشته شده‌اند و راه‌حل امروز تغییر نسل سیاستمداران است تا از وضع موجود خارج شویم.
   واکسیناسیون را برای مقابله با کرونا تا ۲۲ بهمن به انجام خواهیم رساند.
فضای مجازی مسأله حکمرانی است. نباید آن را محدود کنیم زیرا اثر زیادی در همه حوزه‌ها دارد.
   دولت سلام، دولت جوانان می‌آید تا بند «غ» یعنی غیرت را جایگزین کند. اگر یک جو غیرت بود دختر جوان ما بی جهیزیه نمی‌ماند. از هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی‌شد. ورزشکار ما دستفروش نمی‌شد. در بورس جیب مردم زده نمی‌شد و اگر فرزند مسئولی در خارج از کشور بود خودش از مسئولیت کناره‌گیری می‌کرد. غیرت یعنی همه مردم ایران باید سر سفره انقلاب بنشینند.
  دولت سلام با غیرتش برای مردم ثبات و آرامش می‌آورد. غیرت همان است که وقتی پیکرش که مظهر غیرت است به کشور برگشت همه ایران نه، همه جهان برای او ایستاد. غیرت یعنی جوان دستفروشی که دروازه‌بان جهانی می‌شود و جوان ترکی که در بازی والیبال غیرممکن را ممکن کرد. جوان گام دومی با غیرت محال‌ها را امکانپذیر می‌کند.

رضایی: برجام تعهد بین‌المللی است
    برنامه دولت ما این است که با به‌کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان اصولگرا و اصلاح‌طلبان، بانوان و ظرفیت‌هایی مثل اهل تسنن و اقلیت‌ها دوباره حرکتی مثل بسیج در دفاع مقدس و انقلاب درست کنیم و همه دولتی پاسخگو و مسئولیت‌پذیر را ایجاد کنیم.
   در سه سطح در اقتصاد برنامه‌ریزی کردیم؛ اقتصاد زندگی یا «طرح کفایت زندگی» و یارانه ۴۵۰ تومانی را می‌دهم. نگران منابع آن نشوید اگر دزدی نکردید نگران نباشید آن‌قدر دزدی و رانت بوده که آنها را درست می‌کنیم و مشکلی در تأمین منابع آنها نداریم، به خانم‌های خانه‌دار حقوق می‌دهیم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می‌کنیم و به کسب و کار خانگی و ۳۰ درصد صنعت نفت را می‌دهیم.
   مهم است جوانان نسل سوم و چهارم که تجارب به آنها منتقل می‌شود از میان آنها ده‌ها زمامدار تربیت می‌کنیم و در سراسر کشور و مراکز استان مرکز تربیت زمامداران آینده را درست می‌کنم و توجه جدی من به جوانان است از اداره کشور تا حل مشکلات آنها.
   دولت ما حتماً مسأله برجام را جدی خواهد گرفت و امریکا را با دیپلماسی واقعی می‌کشانیم به سمتی که به تعهداتش عمل کند، اما کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنم. برجام تعهد بین‌المللی است و رهبری آن را تصویب کرده است و دنبال می‌کنیم که حتماً تعهدات اروپایی و دیگران عمل شود.
  من هشت سال آینده را جزء مهم‌ترین دوران آینده ایران می‌بینم، یعنی دوران سرنوشت است، از یک طرف تهدید داریم و از طرفی با فرصت‌های زیادی روبه‌رو هستیم. اگر دولت‌های گذشته تکرار شود ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود، اما اگر از فرصت‌ها استفاده کنیم روی بلندترین قله‌های منطقه می‌ایستیم.
  عقب‌ماندگی از ترکیه برای ما ننگ است و وضعیت معیشتی مردم برای ما ننگ است. دولت ما مصمم است با برنامه‌ریزی برای عبور ایران از مشکلات اقدام کند.
  قول‌هایی که دادیم را صددرصد عملی می‌کنیم از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، تا حقوق خانم‌های خانه‌دار و کسب و کار خانگی در کل کشور، مسکن ارزانقیمت، سهام صنعت نفت ملی ایران و با این کار کفایت زندگی را حل می‌کنیم، اما قانع نیستیم. مرحله بعد منطقه‌ای کردن اقتصاد ایران است که اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم.
   اگر من نتوانم به وعده‌هایم عمل کنم زودتر از چیزی که فکر کنید اعتراف می‌کنم و در مقابل شما تعظیم می‌کنم، رأی شما مهم است، رأی شما رویش است.