وام ودیعه مسکن در تهران۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی از مصوبه جدید ستاد ملی کرونا در رابطه با بازار اجاره خبر داد و گفت: امسال هم مانند سال گذشته قرارداد‌های اجاره بدون آنکه متقاضیان به بنگاه‌ها مراجعه کنند، دارای اعتبار خواهد بود. ضمن اینکه میزان سقف حداکثری اجاره (البته نه به صورت اجبار) همان مصوبه سال گذشته است و قرارداد‌ها به صورت اتوماتیک تمدید می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از افزایش ۲۰ میلیون تومانی وام ودیعه مسکن برای استان تهران خبر داد و گفت: وام ودیعه مسکن برای استان تهران ۷۰ میلیون تومان و برای کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها هم ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.
محمد اسلامی درباره مسکن ملی هم اظهارداشت: با توجه به پایان یافتن مهلت ثبت‌نام مردم در سامانه املاک و اسکان کشور که تا ۱۹ خرداد ماه بود، ستاد ملی مقابله با کرونا این مهلت را تا پایان شهریور ماه تمدید کرد.
لازم به یادآوری است که سال گذشته رئیس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش مشکلات مستاجران گفت: «مقرر کردیم اجاره‌بها در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد. در سایر کلانشهر‌ها از ۲۰ درصد بیشتر نباید باشد و در بقیه شهرها، هم ۱۵ درصد باید باشد.»


در سال گذشته اعلام شد که این تصمیم تا زمانی معتبر است که وزارت بهداشت شرایط شیوع ویروس کرونا را از حالت اضطرار خارج کند. از آن تاریخ به بعد، قرارداد‌ها سه ماه دیگر تمدید می‌شود و بعد از آن سه ماه، موجر و مستأجر می‌توانند با توافق جدیدی با هم ادامه دهند.
همچنین اعطای تسهیلات ودیعه مسکن برای نخستین بار خرداد ماه سال گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، قرار شد به خانوار‌های مستأجر و فاقد مسکن تهرانی تا ۵۰ میلیون تومان، کلانشهر‌ها تا ۳۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۳ درصد اختصاص یابد.
تصویب و پرداخت این وام پس از آن در دستور کار قرار گرفت که رشد لجام گسیخته قیمت مسکن به ویژه در شهر‌های بزرگ از جمله در تهران، منجر به رشد بی‌سابقه نرخ اجاره بها در این شهر‌ها شد و فشار مضاعفی را در شرایط کرونایی به خانوار‌ها تحمیل کرد.
این در حالی است که بسیاری از مستاجران امسال چشم انتظار تمهیدات جدیدتری از سوی دولت برای بازار اجاره بودند، چرا که با افزایش نرخ تورم و همچنین افزایش چند درصدی قیمت‌های خرید و فروش مسکن، برخی مالکان چشم طمع به افزایش نرخ‌های اجاره بسته‌اند.
گفتنی است، سیاست افزایش وام ودیعه مسکن، یادآور افزایش وام خرید مسکن در دهه‌های اخیر است که نه تنها مشکل بی‌مسکن‌ها را رفع نکرد بلکه به گرانی سرسام آور مسکن دامن زد و فقط بهانه به دست بسازبفروش‌ها و قیمت سازان داد تا بیش از درصد افزایش وام، قیمت‌های خود را بالا ببرند. البته هفت خوان دریافت این وام‌ها هم مثنوی هفتاد من کاغذ است. بهترین راه خانه دار کردن مردم، ساخت مسکن ارزان به سبک مسکن مهر و جلوگیری از تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای است.