مناظره سوم با عنوان دغدغه مردم توانست به بالا رفتن شور انتخاباتی کمک کند؟ راند آخر مناظره؛ بدون برنده

گروه سیاسی- سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ روز شنبه بیست و دوم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع دغدغه‌های مردم آغاز شد.
این مناظره از شبکه سلامت همراه با رابط ناشنوایان پخش شد.
در مناظره‌های پیشین نامزدها به نحوه برگزاری مناظرات انتقاد کردند اما در عمل برای بهبود مناظره اتفاقی نیفتاده است.
در این مناظره هشت وقت برای دولت در نظر گرفته شده بود تا به ادعاهای نامزدها پاسخ دهد، اما دولت اعلام کرد که از زمان خود استفاده نخواهد کرد.


در بیانیه شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده است: «دولت شیوه تشخیص موارد اتهامی از سوی صدا و سیما را به رسمیت نمی‌شناسد و از ظرفیت سایر رسانه‌ها برای پاسخگویی استفاده خواهد کرد.»
اما مناظره سوم هم مانند دو مناظره دیگر برگزار شد هرچند تغییراتی در نحوه پرسیدن سوالات شده بود اما این بار نامزدها همچنان به سیاق دو مناظره قبلی به مناظره پرداختند. آنچه به نظر می‌رسد موضوع دغدغه مردم به عنوان نام مناظره برگزیده شده بود که البته همچنان سایه اتهام‌زنی بر آن گسترده شده بود. به نظر می‌رسد مناظره آخر هم نتوانست به ایجاد شور در این انتخابات کمک کند.
مهمترین سخنان نامزدها در راند آخر مناظره را می‌خوانید:
دولت را به مردم واگذار می‌کنیم
۱- امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نخستین بخش از آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با نشان دادن چند نمودار در موضوع نحوه توزیع منابع در کشور، درآمدها، بیکاری و غیره گفت: ما باید ببینیم توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و همچنین وضعیت اشتغال در چه وضعی است. ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین ما شاهد یک عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم.
وی ادامه داد: ما با اینکه افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده یک مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیل اش هم این است که منابع به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر است.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولین می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم ولی دچار قفل و انسداد هستیم. کارنامه دولت‌ها هم در این زمینه روشن است و روندها به صورت اساسی حل و فصل نشده است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسئله‌ امروز هم حداقل معیشت است به موضوع بی‌اعتمادی دولت‌ها اشاره کرد و گفت: من به جناب آقای روحانی عرض می‌کنم در جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. شما از دفتر خود خارج شوید و به صداوسیما بیایید من حاضرم با شما مناظره کنم.
دولتی پاسخگو و مسوولیت پذیر را ایجاد می‌کنیم
۲- محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم در ترسیم تصوری که از دولت خود در ذهن دارد، گفت: دغدغه های مردمی بسیار بیشتر از اینهاست که باید ببینیم چرا اینها حل نشده است. پنجاه سال است که گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است، چرا این مسائل حل نمی شود؟ در این مدت ایران اقتدار از دست رفته خودش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در برخی موارد پیشرفت های زیادی داشته است، وقتی مردم این دو را می بینند و مقایسه می کنند، احساس می کنند یک جایی کار گیر است و رهبری گفتند که راه حل مشخص است نمی دانیم چرا نمی شود؟ من رونمایی می کنم چرا نمی شود.
وی ادامه داد: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینم چادر مشکی، گوشت و ذرت در اختیار یک عهده است و آن طرف آقازاده.ها و مافیاها را می بینیم، پس دولت ها چه می کنند، مدیران کشور چه می‌کنند؟ مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح‌های سیاسی درگیر هستند، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه می گویند حجاب، فیلترینگ، چرا ایران در سوریه است، کنسرت، موشک، دیوارکشی و ... و یک جنگ زرگری می‌شود و همه انرژی‌ها و افکار می‌رود به آن سمت و امام و رهبر جامعه این را پایان می‌دهد و بعد دوباره این قائله راه می افتد.
وی خاطرنشان کرد: این تاخت و تازها در سیاست و این میدان‌های انحرافی اجازه نمی دهد که انرژی ملت ایران و دولت‌ها روی گرانی و عدالت و یارانه‌های پنهان متمرکز شود، باید این مسئله را حل کرد، یعنی قرار است رئیس جمهوری بعدی هم مثل قبلی‌ها باشد؟ باید پایان دهیم و اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور است، اول اصلاح از درون قدرت در بخش های قوانین و رفتارها و حکمرانی باید انجام شود.
رضایی در ادامه گفت: مسئله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است در غیر این صورت برای گرانی و نرخ بالای تورم هر چه پیشنهاد دهید بی فایده است. برنامه دولت ما این است که اولا با به‌کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان اصولگرا و اصلاح‌طلبان، بانوان و ظرفیت هایی مثل اهل تسنن و اقلیت ها دوباره حرکتی مثل بسیج در دفاع مقدس و انقلاب درست کنیم و همه دولتی پاسخگو و مسئولیت پذیر را ایجاد کنیم.
در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد
۳- ابراهیم رئیسی در آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع دغدغه های مردم گفت: ما نشست‌های زیادی با مردم داشتیم و در دستگاه قضایی ارتباط بسیاری با مردم داشتم و به دلیل ارتباطم با مردم برای مهمترین آن ها راهکار پیدا کردم‌، اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت.
وی ادامه داد: برنامه اقتصادی در سه بخش عبارتند از اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده ها و اقشار محروم و جهش در تولید. یکی از مشکلات مردم مساله فساد است و ما در دستگاه قضایی با مفسد برخورد کردیم اما برخورد با فساد در دولت است. افرادی که آلوده باشند جایشان در دولت نیست؛ باید سامانه جامع اقتصادی ایجاد کرد.
رئیسی بیان کرد: ایجاد سامانه شفافیت در دولت ضروری است که تمام قراردادها در سامانه و پشت ویترین قرار گیرد و من ۳۵ الی ۴۰ شرکت را در زمانی که در آستان قدس بودم در اختیار مردم گذاشتم و این امر باعث افزایش اعتماد عمومی می شود.
وی تاکید کرد: شفافیت مهم است و اگر شفافیت اجرا شود زمین خواری و قاچاق کالا و فرارهای مالیاتی کنترل می شود. در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد.
رئیسی خاطرنشان کرد: باید اصلاح نظام مالیاتی صورت گیرد و ایجاد سامانه هوشمند برنامه ای جدی است. کاهش مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد قابل انجام است.
رییسی گفت: تحول در ادارات قابل انجام است.
وی ادامه داد: باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مسئله کنترل گرانی قابل انجام است.
جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم
۴ - علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر در ارائه تصویری از دولت خود گفت: ام‌المصائب کشور گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک است که مردم را بیچاره کرده تورم در سال ۱۳۹۰، ۱۹ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد بود که تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد است این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است.
وی اضافه کرد: اساس کار دولت این بوده که از جیب مردم خود را اداره کرده و با تورم ارتزاق کند. دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانکی در سال دوم کاری‌اش سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح برنامه‌هایش برای برقراری عدالت و کاهش فقر اجتماعی اظهار کرد: من صدای مظلومان و غارت شدگان هستم با فساد و بی‌عدالتی مقابله می‌کنم، همان طور که پیش از این با گردن کلفت‌هایی همچون وزرای وقت نفت و اطلاعات، معاون رئیس جمهور و برادر رئیس جمهور مقابله کردم ریشه فساد را خشک می‌کنم قبلا هم با دستان خود مقابل مفسدان ایستادم و این راه را ادامه می‌دهم.
زاکانی درباره برنامه‌اش درباره رکود اقتصادی گفت: جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم در حوزه شفافیت و مقابله با رانت‌خواری هم به سمت تمرکززدایی و هویت‌ دادن به شهرستان‌ها می‌روم. برای ۴۵۱ شهرستان برنامه دارم تا آنها را از تمرکزایی درآورم وعده می‌دهم تا پایان سال اول دولت اقدام و اصلاح دولت الکترونیک مستقر می‌شود.
بدون سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد
۶ - عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم به ارائه تصویری از دولت خود پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط با بحث امروز باید اشاره کنم که بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل کرد یا اشتغال ایجاد نمود. بدون سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد.
وی اضافه کرد: دوستان امروز آمده‌اند و درباره‌ی روبنا صحبت می‌کنند در حالی که ما در اقتصاد موضوعات زیربنایی را مورد توجه قرار می‌دهیم و علم اقتصاد به ما می‌گوید در مورد وضعیت اقتصادی جامعه باید شرایطی را به وجود آورد و حکومت اقتصاد را به سمتی ببرد که امکان سرمایه گذاری امن ایجاد شود تا رشد سرمایه گذاری از طریق آن به وجود آید و نتایج آن میان مردم تقسیم شود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان‌ ابراهیم رئیسی اظهار کرد: آقای رئیسی از گرانی صحبت می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند با آن مبارزه کنند. اما آقای رئیسی گرانی وجود ندارد، آنچه عامل گرانی است تورم است به جای این‌که معلول را بیابید دنبال علت باشید. چرا خودتان را به راه دیگری می‌زنید بدانید که تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را بهم زده است و این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تاثیر خود را گذاشته است. شما یک کشور نشان دهید که با تحریم رشد اقتصادی داشته است.
همتی با تاکید بر اینکه من برای مسکن جوانان، اشتغال آنان، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی برنامه دارم، اظهار کرد: مردم بدانند این جریانی که در برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و ثانیا نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود این‌که رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب خود می‌پردازند.
وی تصریح کرد: وضعیت تجارت خارجی ما را ببینید ما داریم سالی ۱۶ میلیارد دلار هزینه نبود تجارت خارجی را می‌دهیم در این شرایط استقلال و پرسپولیس حتی نمی‌توانند پول خود را از ای‌اف‌سی بگیرند و ما نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم خود روی آب بفرستیم.
وی خطاب به رئیسی ادامه داد: آقای رئیسی به مردم صریح بگویید شما اگر روی کار بیایید برای برجام چه اتفاقی خواهد افتاد آیا آن را پیگیری خواهید کرد؟ من به مردم بگویم که این تحریم‌ها و کاسبان آن ضرر ۳۵۰ هزار میلیاردی به کشور وارد کرده‌اند و دولت امروز دچار کسری بودجه است؛ چرا که سالی چند ده میلیارد از درآمد دولت کاسته شده است.
همتی با بیان این‌که کاسبان تحریم و شخص ترامپ در همکاری با هم زیر میز برجام زدند، اظهار کرد: اینگونه شد که ما به وضعیت فعلی رسیدیم، اما می‌گویم می‌توان در دولت بعدی تحریم را شکست و برجام را اجرا کرد ما اگر بتوانیم چند سال سرمایه وارد کشور کنیم آن وقت برای جوانان هم شغل ایجاد خواهد شد این دغدغه مردم است و ما این را اجرا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اما آنهایی که در برابر من قراردارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما برای سیاست خارجی برنامه داریم و به دنبال حل مشکلات هستیم در سیاست خارجی دولت من عربستان و عمان دشمن نیستند ما به دنبال حمایت از خودروسازی داخلی هستیم اما معنایش این نیست که خودروی داخلی را به قیمت خودروی آمریکایی به مردم بفروشیم.
۷- محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای این انتخابات به ترسیم تصویری کلی و جامع از برنامه‌های خود برای دولت سیزدهم پرداخت و گفت: برنامه دولت زندگی برنامه‌ای اقتصاد محور است که شامل توسعه اقتصادی اجتماعی است که شامل مسائل تولید، سرمایه‌گذاری، معیشت معلمان، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی، توسعه گردشگری، واکسیناسیون کرونا تا پیش از پایان سال و .. است که جزئیات آنها در سایت شخصی ام منتشر شده است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه در کنار معیشت، اشتغال، امنیت شغلی و آزادی‌های اجتماعی، مردم صداقت و شفافیت می خوانند، اظهار کرد: اگر پرونده‌هایی مثل پرونده آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان ۴ سال است خاک میخورد و رانت و اختلاسی چند میلیاردی است و هیچ کسی با آن کاری ندارد، اگر مساله بابک زنجانی مشخص و مساله طبری ها ریزتر و دقیق تر مشخص می شد، مردم اعتماد می‌کردند.
وی افزود: مردم می پرسند که آیا کرونا خطرناک است و باید در خانه‌ها و کسب و کارمان تعطیل شود و باید در خانه بمانیم؟ اگر خطرناک است چرا پریروز آقای رئیسی در خوزستان در وضعیت بسیار خطرناک در زمینه کرونا دارد تبلیغات میکنند و هزاران نفر از جوانان را جمع کردند؟ مردم میپرسند و می‌گویند که ما به چی اطمینان کنیم؟ من میترسم آقای رئیس به این ترتیب می‌خواستند سید محرومان شوند، امروز بشوند سید محرومان.
سایر اخبار این روزنامه
چرا همچنان پس از 16 ماه کنسرت‌ها از آنلاین به فیزیکی تغییر نمی‌کنند؟ سکوت نت‌ها روی صحنه رضا دهکی چالش اقلیت در جایگاه اکثریت راهبرد بایدن برای مقابله با پوتین و شی جین پینگ چیست؟ چرا در ماه‌های اخیر خرید و فروش دارو در فضای مجازی افزایش یافته است؟ داد و ستد مجازی دارو؛ روایت وارونه واکنش‌ها به حضور کشتی‌های جنگی ایران در اقیانوس اطلس آمریکا با کشتی‌های جنگی ایران چه خواهد کرد؟ «ابتکار» وضعیت بازار ارز و احتمالات آن را بررسی کرد واقعیت قیمت دلار در روزهای پایانی دولت مناظره سوم با عنوان دغدغه مردم توانست به بالا رفتن شور انتخاباتی کمک کند؟ راند آخر مناظره؛ بدون برنده کدخدایی: انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت، در قانون پیش‌بینی نشده لاریجانی خواستار انتشار دلایل رد صلاحیت خود شد وزیر کشور: شاهد حضوری پرشور، سالم و قانونی برای انتخابات خواهیم بود دلیل رزمایش‌های نظامی شتابزده کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس چیست؟ کرونا و تاب آوری اقتصادی