دلیل رزمایش‌های نظامی شتابزده کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس چیست؟

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم یوسف حمود نوشت: یک ماه نمی‌شود که نیروهای نظامی دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال برگزاری مانورهای نظامی را با شرکای و متحدان خود با هدف تقویت آمادگی ارتش خود هستند. از ابتدای سال جاری، این نیروها آموزشها و رزمایشهای خود با دولتهای بزرگ دیگر را گسترش داده اند که این مهم بوضوح در ماه‌های می و ژوئیه گذشته در بحبوحه تنشها بین ایران و ایالات متحده نمایان شده و منطقه به صحنه نمایش عملیات های رزمایشی نظامی عظیمی تبدیل شد که به نظر می رسد ایالات متحده پیوند مشترکی میان دولتهای انجام دهنده رزمایش‌هاست.
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در تاریخ 9 ژوئیه 2020 فرمانده نیروهای هوایی مسلح دولتهای عضو شورای همکاری با نماینده امور نظامی دبیر کلی و نماینده فرماندهی نظامی شورای همکاری جلسه ای برگزار کرد و در این جلسه در خصوص اقدام نظامی مشترک در مورد نیروهای هوایی و پدافند هوایی دولتهای عضو شورا بحث و گفت‌وگو شد.
در همین رابطه، در ژوئن 2021 ارتش کویت اعلام کرد یک یگان نظامی به ترکیه اعزام کرده تا در آموزش مشترک با ارتش ترکیه شرکت کرده و همکاری نظامی با این کشور را افزایش دهد.
در مقابل، نیروهای سعودی که درگیر و دار نبرد با حوثی‌های یمن هستند نیز در تاریخ 8 ژوئن 2021 رزمایش «چنگال‌های باز 4» را بین نیروهای زمینی این کشور با همتایان آمریکایی خود در منطقه شمال غربی عربستان برگزار کردند که اعلام شد هدف از آن، تحکیم روابط نظامی بین دو کشور است. علاوه بر این، سعودیها رزمایشهای هوایی را با نیروهای هوایی یونان نیز انجام دادند.


این در حالی است که عربستان در تاریخ 6 ژوئن مانورهای هوایی مشترکی را با حضور گسترده نیروهای منطقه‌ای در پایگاه شاهزاده سلطان برگزار کرد، یعنی پایگاه هوایی نظامی که در جنوب شرق شرق السیح قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، واس، رزمایش‌های هوایی مشترک تحت عنوان «طویق2» به دنبال رسیدن به یک سطح عالی از توانایی عملیاتی، فنی و اداری است.
در این باره، اسماعیل ایوب کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک می‌گوید: خاورمیانه منطقه‌ای است که بیشترین واردات سلاح به آن انجام می‌شود، همانطور که تنش های سیاسی و نظامی زیادی در آن وجود دارد.
ایوب در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: این تنش‌ها بوضوح در عراق، سوریه، یمن یا لیبی، به چشم می خورد، افزون بر اینکه تنش‌هایی هم بین دولت‌های منطقه و ایران وجود دارد. وجود سلاح پیشرفته و جدید، ضرورتا به معنای منبعی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های نظامی به ویژه بین دولتهای تولید کننده سلاح و دولتهای هم پیمان آن است.
وی خاطر نشان کرد که رزمایش‌های نظامی در عربستان، کویت، خلیج فارس یا مدیترانه، در چارچوب طبیعی خود و به دور از طرح‌های جنگی است. ایوب معتقد است مانورهای نظامی اخیر با هدف تمرین استفاده از سلاح جدیدی است که از خارج آمده است.
در تاریخ 23 می گذشته، ارتش سودان از انجام رزمایش مشترکی با نیروهای قطری خبر داد که هدف از آن، اجرای سیاستهای مربوط به آموزش نیروها و تلاش برای کسب مهارت از سوی آنهاست. طبق بیانیه ارتش سودان، یک رزمایش دیگر نیز بین نیروهای مسلح سودان و مصر انجام می شود و در آن، نیروهای زمینی و هوایی دو کشور حضور دارند.
در واقع همزمان با شروع سال میلادی جدید، اغلب دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس رزمایش‌هایی را در منطقه برگزار کردند که همزمان بود با تهدیداتی که بین واشنگتن و اسرائیل از یک سو و ایران و شبه نظامیان شیعه از سوی دیگر رد و بدل می شد.
رزمایشهای امارات در تاریخ 30 می گذشته، رزمایش مشترک بین مصر و امارات تحت عنوان «زاید 3» در امارات برگزار شد و در آن، یگانهایی از نیروهای زمینی دو کشور به مدت 9 روز حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، این مانورها در راستای برنامه های نظامی مشخص بین دو کشور و با هدف تبادل تجربیات نظامی و جنگی و افزایش آمادگی عملیاتی نیروهای مسلح امارات و مصر صورت گرفته است.
در حاشیه این رزمایشها، گفت‌وگوهایی بین رئیس ستاد ارتش امارات، حمد الحمیشی و فرمانده نیروهای هوایی مصر، محمد عباس حلمی انجام شده که محوریت آن، همکاری بین دو کشور در زمینه های دفاعی، تبادل تجربیات و هماهنگی مشترک است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا همچنان پس از 16 ماه کنسرت‌ها از آنلاین به فیزیکی تغییر نمی‌کنند؟ سکوت نت‌ها روی صحنه رضا دهکی چالش اقلیت در جایگاه اکثریت راهبرد بایدن برای مقابله با پوتین و شی جین پینگ چیست؟ چرا در ماه‌های اخیر خرید و فروش دارو در فضای مجازی افزایش یافته است؟ داد و ستد مجازی دارو؛ روایت وارونه واکنش‌ها به حضور کشتی‌های جنگی ایران در اقیانوس اطلس آمریکا با کشتی‌های جنگی ایران چه خواهد کرد؟ «ابتکار» وضعیت بازار ارز و احتمالات آن را بررسی کرد واقعیت قیمت دلار در روزهای پایانی دولت مناظره سوم با عنوان دغدغه مردم توانست به بالا رفتن شور انتخاباتی کمک کند؟ راند آخر مناظره؛ بدون برنده کدخدایی: انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت، در قانون پیش‌بینی نشده لاریجانی خواستار انتشار دلایل رد صلاحیت خود شد وزیر کشور: شاهد حضوری پرشور، سالم و قانونی برای انتخابات خواهیم بود دلیل رزمایش‌های نظامی شتابزده کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس چیست؟ کرونا و تاب آوری اقتصادی