یارانه دستمزد فارغ التحصیلان


سید مهدی شیرمردی*

روز گذشـتــه و در مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هفت نامزد شرکت‌کننده در این ماراتن به تبیین برنامه‌های مدنظر خود پرداخته و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در معرض قضاوت مردم قراردادند. بی‌شک بعد از برگزاری سه مناظره و آشنا شدن مردم با نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 حالا قریب به‌اتفاق رأی‌دهندگان مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت کارحدود ۳۴هزار و ۳۰۸ نفر در طرح یارانه دستمزد فارغ التحصیلان ثبت نام کرده اند و حدود ۲۷هزار و ۷۰۲ نفر تعداد جذب شدگان جوینده کار است که قرارداد منعقد کرده و حدود ۶هزار و ۵۵کارفرما در این طرح نیز ثبت نام کرده اند.به گزارش تسنیم طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است،این طرح اکنون در کشور در حال اجراست و به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند 30 درصد یارانه دستمزد می دهد.با توجه به تصویب افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد 1400، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری نیز افزایش یافته است. کارفرمایان 30درصد یارانه دستمزد دریافت و مابقی را خودشان می گذارند و نیروهای جذب شده در یارانه دستمزد حداقل حقوق را دریافت می کنند.

شاخص بورس ۳هزار واحد افت کرد
در جریان دادوستدهای بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 92میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 953میلیارد تومان در بیش از 391هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 3هزار و 665واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 141هزار و 290واحد قرار گرفت. به گزارش تسنیم، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 996میلیون ورقه به‌ارزش 8هزار و 583میلیارد تومان در 240هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 17واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 434واحد قرار گرفت.


افزایش قدرت خرید بجای یارانه نقدی
ادامه از صفحه یک... ماهی ۱۰۰۰ واحد به مردم یارانه بدهد، اما با پیش گرفتن سیاست‌های اشتباه در حوزه‌های مالی و ارزی، باعث تحمیل ماهانه تورم ۱۲۰۰ واحدی به خانواده‌ها شود، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت معیشتی نشده بلکه منجر به کاهش قدرت خرید هموطنان نیز شده است. مردم به قدرت خرید نگاه می‌کنند. صحبت از یک عدد ریالی مطلق به عنوان یارانه، یک خطای کارشناسی است و نمی‌تواند مبنای علمی داشته باشد، اما در صورتی که عوامل دیگر اقتصاد، مانند تورم کنترل شود پرداخت یارانه می‌تواند به مردم کمک کند. در حال حاضر افزایش ارزش پول ملی و برگرداندن قدرت خرید مردم باید اولویت اصلی نامزدهای ریاست جمهوری باشد، زیرا در افزایش قدرت خرید همه چیز، از جمله یارانه‌ها نهفته است. پرداخت یارانه بدون کنترل سایر شاخص‌های اقتصادی را که در دولت فعلی و دولت‌های قبلی رخ داد اشتباهی راهبردی بود. در گذشته از یک طرف یارانه پرداخت شد، ولی از طرف دیگر ۲ برابر یارانه با تورم از جیب مردم خالی شد و مردم الان می‌گویند قدرت خرید قبلی به مراتب برایشان بهتر از دریافت یارانه‌ها بود. پرداخت یارانه در اوایل دولت احمدی نژاد مطرح شد و یارانه ۴۵ هزار تومانی، آن زمان با متوسط قیمت هزار تومان برای دلار، چیزی حدود ۴۵ دلار ارزش داشت، اما اکنون اینگونه نیست. باید توجه داشت که تقویت متغیر اقتصادی فقط با پرداخت رشد نمی‌کند. اگر نتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق برای کسری بودجه و پرداخت یارانه، منابع پایدار تعیین کنیم، پرداخت‌های جدید یارانه نه تنها منجر به افزایش رفاه مردم نخواهد شد بلکه با افزایش آثار بیشتر تورمی و کاهش قدرت خرید مردم، منجر به زیان مردم خواهد شد.




سرنوشت را از نو باید نوشت
ادامه از صفحه یک ...به درک درستی از برنامه‌های نامزدها رسیده و بر اساس آنچه در نظرسنجی‌های رسمی دیده می‌شود موجی امیدبخش در فضای عمومی جامعه برای تغییر شرایط موجود و ایجاد حماسه‌ای دیگر در 28 خردادماه به راه افتاده است. این موج بانشاط و پیش‌رونده که از کرانه‌های خلیج‌فارس تا سواحل خزر و از قله‌های سر به فلک کشیده زاگرس تا دشت‌های شرق کشور را درنوردیده است عزم آن دارد تا با هم‌داستانی ایرانی‌های سرفراز از ترک و لر و کرد گرفته تا عرب و بلوچ و فارس یک‌بار دیگر اتفاقی بزرگ را رقم‌زده و از طریق انتخاب نامزدی که با برنامه‌ای کامل و جامع و کارنامه‌ای روشن به رانت‌خواری و فساد و اشرافی گری پایان دهند. مردم ایران در روز انتخابات بی‌شک نامزدی را بر خواهند گزید که با دستاوردهای درخشان خود در پرونده‌های بی‌شمار مبارزه با دانه‌درشت‌ها و مفسدان اقتصادی توانسته است نوری روشن به تاریکخانه فساد سیستمی و اقتصادی و اداری تابانده و فساد ستیزی و ویژه خواری و زد و بندهای پشت پرده را افشا کند. تجربه چند دهه مبارزه با مفسدان در قامت دادستان و برخورد با مافیای پنهان در سیستم قضایی کشور در قامت قاضی‌القضاتی که هیچ‌گاه جز برمدار عدل و انصاف و مردم‌داری و حق‌گویی قدم برنداشته است نشان‌دهنده کارنامه درخشان سید محرومان است که حالا هر جا که پا می‌گذارد چون نگینی بر انگشتری هواداران پیرامونش می‌درخشد. قاطعیت سید ابراهیم رئیسی در دوره‌های مختلف تصدی‌گری بر پست‌های مهم و برخورد بی‌اغماض با مفسدان آن‌هم در شرایطی که همواره هدف هجمه‌های بی‌شمار بوده است نشان می‌دهد مردم در انتخاب خود برای روز 28 خردادماه اشتباه نکرده و درصددند با انتخاب رئیسی سرنوشت خود را از نو بنویسند. بازگرداندن جایگاه درخور ایران در مراودات بین‌المللی و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان آن‌هم در شرایط حساس کنونی تنها از کسی برمی‌آید که ارتباطات بین‌المللی را با امتیاز دادن به خارجی‌ها اشتباه نمی‌گیرد و اهل دریوزگی سیاسی نیست. از دشمنان و تهدیدها واهمه ندارد و منافع ملی را فدای لبخندهای دیپلماتیک نمی‌کند. بی‌شک روز جمعه 28 خردادماه این موج مردمی در حمایت از سید محرومان نقطه پایانی خواهد بود بر شرایط موجود و سطری دیگر از سرنوشتی جدید و روشن را برای ایران رقم خواهد زد.
* مشاور عالی اقتصاد و انرژی و دبیرکل جنبش مردمی حمایت از آیت الله رئیسی