محیط زیست رای‌آور نیست!

«کمبود آب»،« بحران خشکسالی»، « نابودی تالاب‌ها و رودخانه ها» از واژه‌هایی است که این روزها به کرات شنیده می‌شود. در واقع مسئولان وکارشناسان حوزه محیط زیست مدام در مورد آنها هشدار می‌دهند اما گویا هنوز مسئولان به خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری این بحران‌ها را باور نکرده‌اند که در هیچ یک از مناظره‌های تلویزیونی شان، دغدغه‌ای در این خصوص نداشتند.
به طور کلی موضوع محیط زیست از آنجا که رای‌آور نیست جایی هم در برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری ندارد.
البته فقط در یکی از مناظره‌ها یکی از کاندیداها اشاره‌ای کوچک به محیط زیست آنهم ریزگردها داشت که آن هم تمام وقتش صرف توجیه کردن اشتباه تلفظی‌اش در بکار بردن کلمه یاشاسین آذربایجان شد!
این در حالی است که در بسیاری از کشورها، مسئله محیط زیست از اهمیت به سزایی برخوردار است.مثلاً آقای الگور، معاون بیل کلینتون در زمان انتخابات تمام تلاش خود را در حوزه محیط زیست گذاشت و برنامه‌هایی را در این حوزه ارائه داد که ضمن دریافت جایزه‌های بین‌المللی تقریباً همتراز حریفش یعنی جورج بوش رای آورد. آنها در واقع می‌دانند که حفظ محیط زیست چقدر در بقای زندگی بشر تاثیر‌گذار است.


اما مردم ما هم آگاه به محیط زیست هستند ولی گویا علاقه‌ای به محیط زیست ندارند.
چرا مثلا علائم هشدار‌دهنده در خصوص آن که در این مکان زباله نریزید را ببینند ولی باز اشتباه شان را تکرار کنند؟ کاندیدای ریاست جمهوری هم این موضوع را فهمیده‌اند که برنامه‌ای برای حوزه محیط زیست ندارند و اساسا دغدغه محیط زیستی ندارند. انگار محیط ‌زیست برای هیچکس مفهومی ندارد.