دعواي ليست در انتخابات شوراها بالا گرفت

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتخابات شوراهای شهر و روستا  همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در اقصی نقاط کشور برگزار خواهد شد و جریان‌های سیاسی برای این انتخابات تدارک ویژه‌ای دیده‌اند تا کرسی‌های شوراهای ششم را از آن خود کنند. در این میان اصولگرایان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری از ماه‌ها پیش کاندیداهای مورد اجماع خود را مشخص کرده بودند در فاصله 4 روز مانده تا انتخابات در مورد لیست واحد در شورای‌شهر به تفاهم نرسیده‌اند و گویا بالا گرفتن اختلافات در میان شورای وحدت و شورای ائتلاف باعث شده آنها با دو لیست جداگانه وارد انتخابات شوراها شوند. باید دید این اختلافات تا کجا پیش خواهند رفت و در نوع نگرش مردم و گرایش آنها به اصولگرایان تاثیری خواهد داشت یا خیر. آنچه مسلم است از این روزهای اردوگاه  اصولگرایان دود سفیدی بر‌نمی‌خیزد. این مهم را می‌توان در نوع اظهار‌نظرهای فعالان سیاسی این جریان مشاهده کرد.
  حلقه گمشده اصولگرایان 
در شرایطی که اکثر توجهات به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در28 خرداد است جریان‌های سیاسی فارغ از این انتخابات، انتخابات شواهای شهر‌و‌روستا را نیز به‌دقت دنبال می‌کنند. اصلاح‌طلبان که به دلیل رد‌صلاحیت کاندیداهای خود در ریاست‌جمهوری لیست شورای شهر خود را منتشر کرده‌اند‌ و اصولگرایان نیز با وجود کاندیداهای متعدد خود در ریاست‌جمهوری شوراها را  از کف نداده و در این عرصه نیز به فعالیت پرداخته و به انتشار لیست پرداخته‌اند. اما شنیده‌ها از بالا گرفتن اختلافات میان اصولگرایان خبر می‌دهد؛ جایی که شورای ائتلاف و شورای وحدت، که پیش از این گفته می‌شد در اتحاد با یکدیگر لیست ائتلافی واحدی بیرون خواهند داد، به تفاهم نرسیده و هریک لیست جداگانه‌ای منتشر کرده‌اند. نکته جالب اینکه یکی از محل‌های اختلاف این دو شورا حضور نرجس سلیمانی، دختر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در لیست اصولگرایان است که با واکنش‌های متفاوت و زیادی مواجه شده است. جایی که ائتلافی‌ها توجیه‌شان برای حضور وی در لیست خود را علاقه وی به فعالیت‌های اجتماعی و احتمال رای‌آوری لیستی و عدم‌تخریب دشمنان اعلام می‌کنند و از طرف دیگر وحدتی‌ها هم استفاده ابزاری از نام سلیمانی در لیست را عاملی برای تخریب برخی جریانات علیه خود قلمداد می‌کنند. لذا به نظر می‌رسد با وجود اینکه اصولگرایان اذعان می‌کنند در جریان خود وحدت نسبی را همراه دارند اما هنوز هم با وجود تشکیلات متعدد حلقه مفقوده و گمشده آنها بحث وحدت و اجماع درون‌جریانی است. مساله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم به‌رغم اجماع اصولگرایان روی رئیسی سایر کاندیداهای اصولگرا به نفع وی کناره‌گیری نمی‌کنند.
  مشکل طلایی حل شد 


سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در خصوص لیست شورای شهر منتشر شده توسط شورای وحدت اصولگرایان اظهار داشت: ما به دنبال این بودیم که لیست مشترکی با شورای ائتلاف تشکیل دهیم ولی این اتفاق نیفتاد. ‌منوچهر متکی گفت: متاسفانه هم‌اکنون ما با دو لیست به استقبال انتخابات می‌رویم. ما از جوانان، از بانوان و از کارگران نمایندگانی در این لیست داریم. سردار طلایی در لیست شورای وحدت برای شورای شهر حضور دارد و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مشکلاتی که برای او به وجود آمده بود برطرف شد. وی افزود: متاسفانه در اقدامی اشتباه شورای ائتلاف از سیاست اشتراک صفر با شورای وحدت حمایت کرد؛ با توجه به شرایط موجود من به طور قطع احتمال یکی شدن این دو لیست را رد می‌کنم.نیره قوی جانشین سخنگوی شورای وحدت نیز عنوان کرد: استفاده ابزاری از سردار سلیمانی برای تمام طیف‌ها ممنوع است. اگر سردار شهید سلیمانی زنده بود، هرگز اجازه حضور در لیست شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر تهران را به دخترش نمی‌داد.متکی  در خصوص ارائه لیست مشترک با ائتلاف تصریح کرد: با توجه به آخرین صحبتی که با آقای حداد عادل داشتم و توضیحات ایشان از شرایط لیست شورا ائتلاف این احتمال نزدیک به صفر است و لیست واحدی از طرف شورای وحدت و شورای ائتلاف منتشر نخواهد شد.
 لیست شورای ائتلاف 
رئیس  شورای ائتلاف نیروهای انقلاب  اظهار داشت: از ۲۱ نفر کاندیدای شورا دو نفر از معاونان سابق شهردار تهران حضور دارند ضمن این که دو نفر از کاندیداها سابقه شهرداری منطقه را دارند همچنین ۴ نفر از ۲۱ نفر کاندیداهای لیست شورای ائتلاف از بانوان هستند و ۱۰ نفر از مجموع ۲۱ نفر به خانواده معظم شهدا تعلق دارند.غلامعلی حداد عادل با اشاره به حضور نرجس سلیمانی فرزند شهید سلیمانی در لیست کاندیداهای شورای ائتلاف برای شورای شهر تهران گفت: حقیقت این است که خانم نرجس سلیمانی خودشان مستقلا برای نامزدی شورای شهر تهران تصمیم گرفتند و از تصمیم خانم سلیمانی اطلاعی نداشته‌ایم و از درخواستی از سمت ایشان برای ثبت نام اطلاعی نداشتیم همانطور که اعلام شد خانم سلیمانی به صورت مستقل ثبتنامکردندوماچند روز پیش از این مساله مطلع شدیم. وی تاکید کرد: درک خانم سلیمانی از پدرشان شهید سلیمانی و وصیت این شهید این بود که از ورود به فعالیت‌های اجتماعی منع نشده است البته تفسیر خانواده ایشان متفاوت است و در واقع شورای ائتلاف دخالتی در تصمیم گیری وی نداشته است تصور ما این بوده اگر خانم سلیمانی به صورت منفرد شرکت کنند اطلاع رسانی خوبی صورت نگیرد و موفق نشوند دشمنان شهید سردار سلیمانی و رسانه‌های بیگانه در خارج وحتیدرداخلرأینیاوردندخترشهیدسلیمانی رابه گونه‌ای دیگرتفسیرکنند و با چنین احساسی شورای ائتلاف بنای خود را کمک به دختر شهید سلیمانی گذاشت و تصمیم گرفت که ظرفیت خود را در اختیار خانم سلیمانی قرار بدهد. وی ادامه داد: البته پیشنهاد اولم به خانم سلیمانی انصراف بود اما وی این مسئله را قبول نکرد و در نهایت با رای شورای ائتلاف ایشان در لیست قرار گرفتند ما با تمام وجود نام سلیمانی را در لیست قرار دادیم و حضور نام سلیمانی قطعا موجب برکت این فهرست است اما اینگونه نیست که این امر برای اعتبار فهرست ما صورت گرفته باشد.