ناوشکن‌ دنا و ناو مین‌شکار شاهین به نیروی دریایی ارتش پیوست


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر استفاده از ظرفیت سواحل طولانی کشور گفت: لازمه آن داشتن قدرت دریایی همراه با داشتن صنعت دریایی و امنیت دریایی است که جمهوری اسلامی ایران امروز هر ۲ این مولفه‌ها را در اختیار دارد.
امیر سرتیپ امیر حاتمی دیروز دوشنبه در حاشیه آیین پیوستن ناوشکن دنا و ناو مین شکار شاهین در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور امروز دارای صنعت قدرتمندی است که ناوشکن دنا را به عنوان فروند چهارم از کلاس موج آماده کرد و تحویل نیروی دریایی داد.
وی ادامه داد: دنا نخستین ناوشکن نیست بلکه ارتقاء‌های متعددی داشته و همینطور امروزه دسترسی ما به فناوری‌ها بسیار بیشتر است.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: سونارهای بسیار خوبی می‌سازیم و می‌توانیم از زیر آب شلیک انجام بدهیم، موشک‌های کروز ما امروز به برد بالای یک هزار کیلومتر رسیده و رادارهای خوبی در کشور ساخته می‌شود.
به گفته امیر سرتیپ حاتمی، همه سلاح‌ها و تجهیزات، نرم‌افزار و سخت‌افزاری که در ناوشکن دنا و مین شکار شاهین مورد استفاده قرار گرفته بدست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.
وی تصریح کرد: با اضافه شدن این‌ها به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این نیرو با توان بالاتر آفندی، پدافندی و واکنش سریع خواهد توانست امنیت را برای مرزها و آب‌های کشور و منطقه فراهم کند و در سایه این امنیت و آرامش کارهای اقتصادی و توسعه‌ای در کشور اتفاق خواهد افتاد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش:
دشمن از حضور نیروی دریایی ایران
در آب‌های اقیانوس اطلس هراسان است
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:حضور یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس دشمن به شدت نگران و هراسان کرده است.
امیر دریادار خانزادی اظهار داشت: ناوبندر مکران یک کشتی است که برای عملیات در دوردست‌ها و مناطق دور ساخته شده و یک پایگاه دریایی است و تجهیزات و امکاناتی با خود دارد که می‌تواند در هر نقطه عملیات انجام دهد لذا همه تجهیزاتی که ناوبندر مکران همراه دارد بنا به نیاز در هر نقطه لازم باشد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در دریاهای آزاد جهان درحال دریانوردی هستیم و این نخستین حضورمان در اقیانوس اطلس است.
وی اضافه کرد: هر جا نیاز باشد این رابطه دوستانه و تعاملی برقرار شود با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی این کار را با قدرت خواهیم کرد و نیاز به هیچ بندر یا ساحلی برای پهلوگیری نداریم و برای هر عملیاتی در آن منطقه توانایی و قدرت لازم را داریم.
امیر دریادار خانزادی افزود: یکی از ویژگی‌های نیروی دریایی با قابلیت آب‌های عمیق موضوع و مسئله مبارزه با مین است.
وی توضیح داد: با الحاق‌ شناور جدید، مین شکار شاهین ظرفیت مین‌روبی بسیار دقیق و چندگانه را به دست خواهیم آورد و با این شناور می‌توانیم به سرعت مین‌زدایی کنیم.
وی تاکید کرد: به‌طور قطع این شناور به تنهایی در صحنه رزم کارایی نخواهد داشت و در کنار خود ناوگانی می‌خواهد که صحنه را به کنترل درآورد و ناوشکن دنا در کنار سایر ناوشکن‌های بومی جمهوری اسلامی ایران این ویژگی را ایجاد می‌کند.
رئیس ‌سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین پیوستن این
۲ شناور به یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ناوشکن دنا پرونده پنجم از شناورهای موشک اندازی است که در سال‌های گذشته چهار فروند از آنها در ناوگان شمال به نیروی دریایی ملحق شدند.
امیر دریادار «امیر رستگاری» ادامه داد: این ناوشکن ساخت کامل وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران است که با نظارت و مشارکت نیروی دریایی تکمیل شده است.
وی اضافه کرد: ناوشکن تمام ایرانی دنا به لحاظ امکانات و تجهیزات و عملکرد متفاوت از ناوشکن‌های هم نسل خود است که مراحل نهایی تولید و تست ناوشکن دنا در سال گذشته به پایان رسید.
به گفته امیر دریادار رستگاری، سامانه هدایت آتش دنا یکی از جدیدترین سامانه‌های ساخت صنایع الکترونیک است که قادر است ۴۰ هدف را به طور کامل رهگیری کرده و با بیش از ۵ هدف به طور همزمان درگیر شود.
رئیس ‌سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: سامانه رانش پروانه متغیر در سامانه محرکه و رانش این ناوشکن نصب شده است درحالی که در ناوشکن قبلی این سامانه از خارج خریداری شده است و سامانه‌ای که اکنون نصب شده کاملا ایرانی و بومی است و قابلیت مانور بسیار خوبی را به شناور می‌دهد.
امیر رستگاری ابراز داشت: سامانه مخابراتی که در این ناوشکن نصب شده،بسیار جدید و باقابلیت‌های ضد جمینگ است که توسط سازمان صنایع الکترونیکی ساخته شده و در حوزه سونارباز جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصول سازمان صنایع الکترونیک را روی آن نصب شده است.
رئیس‌سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد:‌ توپ ۷۶ که روی آن نصب شده از جدیدترین توپ‌های ساخت سازمان صنایع دفاع است که از نواخت تیر بسیار بالا و دقت خوبی برخوردار است.
امیر رستگاری بیان داشت:‌ سامانه مدیریت نبرد قابلیت جنگ با پرنده‌ها و پهپادها را هم دارد و می‌توانیم به عنوان یک ناظر ثانی پهپاد را دورتر بفرستد و دشمن را رصد کنیم.
وی تاکید کرد: افق دید با توجه به ارتفاع رادارها و سنسورها بیشتر از ۴۰ کیلومتر نمی‌تواند باشد که باید از تجهیزات جانبی به عنوان ناظرثانی استفاده ‌شود چرا که امروز موشک‌ها بالای ۳۰۰ کیلومتر مورد هدف قرار می‌دهند و برای اینکه بتوان دشمن را در آن فاصله دید این قابلیت در ناوشکن دنا ایجاد شده که تا ۳۰۰ کیلومتر ببیند و موشک را به آن سمت شلیک کند.
وی تصریح کرد:‌ عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی‌های مهم عملیاتی ناوشکن دنا است.
امیر رستگاری درخصوص مین شکار شاهین هم گفت: مین شکار شاهین با طول ۳۳ متر و عرض ۱۱ متر و آب خوری برابر ۱۸۰ سانتی‌متر با نظارت نیروی دریایی ارتش و توسط متخصصان جوان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است.
رئیس‌سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان داشت: با توجه به بهرمندی این شناور بومی از تکنولوژی روز دنیا، ردیابی و خنثی کردن انواع مین‌های دریایی از قابلیت‌های مین شکار شاهین است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب فردا ساعت 19 با مردم سخن می‌گویند وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟! نوبت حماسه مردم مقابل تحریم و شومنیسم(یادداشت روز) اخبار ویژه یک اشغالگر قاتل رفت/یک اشغالگر قاتل دیگر آمد افتتاح یک مؤسسۀ سؤال‌برانگیز در نفت با وجود هشدار نهادهای نظارتی مجوز مصرف واکسن ایرانی کوو ایران برکت صادر شد سخنگوی شورای نگهبان اظهارات مصلحی را درباره روند تأیید صلاحیت‌های سال 92 رد کرد ناوشکن‌ دنا و ناو مین‌شکار شاهین به نیروی دریایی ارتش پیوست شریعتمداری: میزان مشارکت در انتخابات صد در صد است رئیس­‌جمهور: لازم باشد غنی­‌سازی بالای 63 درصد هم انجام می‌­دهیم نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم سخنگوی دولت: دقت نکردیم رئیسی، ‌نقشی در فیلترینگ تلگرام نداشته است پرچم اقتدار جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس(نگاه) وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟! وقتی دستگاه قضا دنبال ابربدهکاران بود بانک مرکزی چه می‌کرد؟!